اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ضربه دلار به ریل صعودی طلا

طلای جهانی که در روز‌های پایانی هفته گذشته با سرعت چشمگیری سوار یک ریل صعودی شده بود، هفته جاری را بدون تغییر قابل‌توجه شروع کرد، هرچند به سرعت وارد یک روند نزولی شد و در ساعات اولیه روز تا میانه محدوده هزار و 280 دلار پایین رفت.

افزایش دلار در ابتدای روز دوشنبه، اونس را وارد سرازیری کرد. طلای جهانی که در روز‌های پایانی هفته گذشته با سرعت چشمگیری سوار یک ریل صعودی شده بود، هفته جاری را بدون تغییر قابل‌توجه شروع کرد، هرچند به سرعت وارد یک روند نزولی شد و در ساعات اولیه روز تا میانه محدوده هزار و 280 دلار پایین رفت. عمده‌ترین دلیل این کاهش را می‌توان به افزایش دلار جهانی و جذابیت نسبی این بازار برای سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل اونس نسبت داد. در حالی که عده‌ای فاصله‌گیری اونس از محدوده هزار و 290 دلار را پایانی بر اوج آن دانستند، گروه دیگری اعتقاد داشتند، این روند کاهشی تنها یک اصلاح قیمتی بوده است.

جایگزینی بین بازاری

اونس طلا در 5 هفته اخیر روند‌های متفاوتی را تجربه کرده است. در سه هفته اول ابتدا با یک روند صعودی مواجه بود و به حدود 1280 دلار رسید، در هفته چهارم وارد یک ریل نزولی شد و با کاهش تقریبا یک درصدی خود را به رقم 1258دلار رساند. هفته گذشته تنش‌های سیاسی میان پیونگ یانگ و واشنگتن، یک جایگزینی بین بازاری را ایجاد کردند. به‌طوری که اونس که یک هفته مسیر نزولی را تجربه کرده بود، با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای رو به افزایش گذاشت و خود را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در برهه‌های زمانی ناامنی، محل هدف سرمایه‌گذاران قرار داد. در نتیجه تمایل سرمایه‌گذاران به بازار طلا، این فلز گرانبها هفته گذشته خود را به مرز 1300 دلار نزدیک کرد. سرمایه‌گذارانی که عمدتا تا قبل از شروع تنش‌ها، سرمایه‌های خود را در حوزه بورس به کار گرفته بودند در پی این اتفاق در هفته گذشته (تنش‌های آمریکا و کره شمالی) سرمایه خود را از بازارهای سهام خارج کردند تا بدترین هفته این بازارها در 9 ماه اخیر به ثبت برسد. برآیند این افت و خیز‌ها، جایگزینی بازار طلا به جای بازار بورس در هفته گذشته از نظر سرمایه‌گذاران بوده است. البته سرعت رشد اونس در هفته گذشته یکسان نبوده است. به‌طوری‌که سرعت رشد تا روز سه‌شنبه ملایم بود و در پایان این روز نرخ 1261 دلار به ثبت رسید. در حالی که در روز‌های پایانی هفته سرعت رشد قیمت تندتر شد.

دو عامل افت اونس

توییت دونالد ترامپ در جمعه هفته گذشته مبنی براینکه «راه حل نظامی به‌طور کامل در مقابل کره شمالی لحاظ شده است» باعث شد سرمایه‌گذاران هنوز روی خوشی نسبت به طلا، به‌عنوان بازار روز‌های ناامنی، نشان بدهند. نگرانی سرمایه‌گذاران از تشویش سیاسی بین این دو کشور در روز ابتدایی هفته جاری نیز تا حدی برقرار بود، ولی میزان این تشویش نسبت به روزهای انتهایی هفته گذشته بسیار کاهش یافته بود، عاملی که در روند اونس اثرگذار شد. کاهش حساسیت معامله‌گران نسبت به تنش‌های سیاسی و تقویت ارزش دلار در ابتدای روز دوشنبه موجب شد اونس طلا ساعت 5 بعدازظهر تا بهای 1278 دلار افت کند ولی پس از آن به تدریج افزایش یافت و تا ساعت 8 بعدازظهر به 3821 دلار رسید. هرچند هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان نرخ نهایی روز ثبت شده باشد.

به گفته برخی معامله‌گران روز دوشنبه گمانه‌زنی‌هایی عنوان شد که عمدتا حاکی از تمایل دو طرف پیونگ یانگ و واشنگتن، مبنی بر به تعویق انداختن تنش‌ها بود. در نتیجه بعد از پرش قابل‌توجه اونس در روز‌های پایانی هفته گذشته، کاهش آن در روز دوشنبه غیر منتظره نبود. هر چند عده‌ای که تصور می‌کردند افت ابتدای روز دوشنبه تنها یک اصلاح قیمتی است، انتظار رشد قیمت‌ها را داشتند. دیگر عاملی که زمینه‌ساز افت طلای جهانی در ابتدای روز شد، وضعیت شاخص دلار بود. یکی از مهم‌ترین بازارهای رقیب اونس، ارز جهانی است که سرمایه‌گذاران همواره در کنار بازار اونس به این بازار نیز توجه می‌کنند. این توجه در روز‌های اوج طلا به مراتب بیشتر از روز‌های دیگر است. چرا که در روز‌های اوج بسیاری از سرمایه‌گذاران سودآوری قابل‌توجهی را تصرف کرده‌اند و نگران روی دیگر سکه؛ یعنی کاهش اونس هستند. در چنین مواقعی یک سیگنال کاهشی کافی است تا تمایل سرمایه‌گذاران به فروش و در پی آن کاهش اونس اتفاق بیفتد؛ بنابراین عمده‌ترین دلیل کاهش اونس در دوشنبه هفته جاری را می‌توان به افزایش دلار جهانی در روز مذکور نسبت داد. دلار روز دوشنبه را با 06/ 93 واحد شروع کرد و با یک روند افزایشی در اواسط روز به سوی محدوده 50/ 93 واحد حرکت کرد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد