اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تزریق هیجان زیر پوست دلار و طلا

پس از پنج ماه ثبات نسبی در بازار آزاد ارز که از اسفند ماه سال گذشته با کاهش مجدد نرخ دلار به کانال 3700 تومانی رقم خورد، بار دیگر از چهارم مرداد ماه جاری دلار آزاد خود را به کانال 3800 تومان رساند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین ، در دی ماه سال گذشته با رشد تدریجی نرخ دلار در بازار این ارز برای چهار روز به بالای 4 هزار تومان هم رسید، اما پس از آن سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شد در مدت کوتاهی دلار دوباره در متوسط نرخ خود قرار گرفت. حال چند روزی است که دلار در کنار برخی از ارزهای عمده بازار میل به صعود کرده است، هرچند که تا رسیدن به اوج قیمت در سال‌های قبل فاصله بسیاری دارد.

این درحالی است که در هفته‌های اخیر بخصوص پس از تصمیم فدرال رزرو امریکا برای ثابت نگهداشتن نرخ سود بانکی این کشور، نرخ دلار در مقایسه با سبد ارزهای معتبر جهانی به شدت سقوط کرده است به طوری که دلار به پایین‌ترین ارزش خود در 13 ماه اخیر رسیده است. اما درشرایطی که انتظار می‌رفت که درپی کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها، نرخ‌گذاری آن در بازار داخلی ایران نیز رو به کاهش بگذارد، عوامل هیجانی و روانی به تقویت آن برخلاف رویه جهانی کمک کرده است.

به دنبال عدم تغییر نرخ بهره بانکی در امریکا، دلار امریکا به کمترین سطح خود در بیش از یکسال اخیر رسید. از روز ششم مرداد ماه جاری به دنبال تصمیم فدرال رزرو امریکا مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره بانکی و همچنین روند نزولی تورم در امریکا، ارزش دلار امریکا در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان سقوط کرد و بار دیگر به کمترین سطح خود در ۱۳ ماه اخیر رسید. در همین حال شاخص دلار امریکا در برابر سایر ارزهای اصلی جهان به ۹۳.۲۶ واحد کاهش پیدا کرد که در مقایسه با بیشترین سیر صعودی خود که ۱۰۳.۸۲ واحد بود و در سوم ژانویه سال‌جاری میلادی عنوان بیشترین رقم در ۱۴ سال اخیر را نصیب خود کرده بود، بیش از ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین هر یک دلار امریکا در برابر ۱۱۰.۹۰ ین ژاپن معامله شد که ۲ دهم درصد روند نزولی داشت؛ این در حالی است که هر یورو با ۲ دهم درصد سیر صعودی در مقابل دلار امریکا در برابر ۱.۱۷۵۵ دلار معامله شد و هر پوند انگلیس هم به ۱.۳۱۴۶ دلار کاهش یافت.

ردپای هیجان در رشد نرخ ارز

در بازار آزاد ارز، دلار همچنان به رشد خود ادامه داد و با 5 تومان رشد به 3812 تومان رسید. درحالی که دلار مرداد ماه جاری را با نرخ 3775 تومان آغاز کرده بود، با یک جهش 21 تومانی از روز چهارم مرداد ماه وارد کانال 3800 تومانی شد، کانالی که تا دیروز کماکان آن را حفظ کرده است و به صورت خزنده رو به بالا می‌رود. البته روزگذشته یورو برخلاف روند صعودی خود در روزهای قبل با افت 5 تومانی به 4575 تومان رسید. پوند نیزبدون هیچ تغییری بر روی نرخ 4972 تومان ثابت ماند. با این وجود درهم امارات با 4 تومان رشد خود را به 1044 تومان رساند.

به اعتقاد کارشناسان، پیک سفرهای تابستانی خارجی و تأثیر روانی تحریم‌های جدید امریکا علیه سه کشور روسیه، کره شمالی و ایران مهمترین دلایل ورود دلار به کانال 3800 تومانی است. البته به گفته فعالان بازار، عرضه ارز در این روزها هیچ تغییری نداشته است. رامین مطلوب یکی از صرافان تهران دراین باره گفت: میزان تقاضای ارز در روزهای اخیر تفاوت معناداری با قبل ندارد و عمده آن را تقاضاهای خرد تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به این که هیچ مشکل برای عرضه ارزدر بازار وجود ندارد افزود: درصورتی که تقاضای بیشتری هم در بازار وجود داشته باشد به راحتی قابل تأمین است، بنابراین مشکل از کمبود و عرضه ارز نیست.

عباس شرفی صراف دیگری است که گفت: متغیرهای زیادی در نرخ ارز تأثیر گذار است، اما آنچه در این روزها به افزایش قیمت‌ها منجر شده به عوامل روانی برمی گردد.

به گفته وی بحث اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران که از سوی رئیس جمهوری امریکا مطرح شده مهمترین عاملی است که به رشد قیمت‌ها کمک کرده است. با این وجود همواره در تابستان تقاضای ارز مسافرتی برای سفرهای خارج از کشور نیز افزایش می‌یابد که از آن هم می‌توان به عنوان یکی از علل تأثیرگذار نام برد.

امید طلای جهانی به تداوم رشد

نرخ جهانی اونس طلا ظرف کمتر از یک هفته (2 تا 8 مرداد ماه) بیش از 15 دلار افزایش یافته است. در روز دوم مرداد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1255 دلار بود که با مطمئن شدن سرمایه‌گذاران نسبت به عدم تغییر نرخ بهره بانکی در امریکا به یک باره به 1261 دلار و روزگذشته به 1270 دلار رسید. کاهش ارزش دلار معمولاً خرید طلا را توسط ارزهای غیر از دلار ارزان‌تر می‌کند و با افزایش تقاضا، قیمت در بازار بالا می‌رود. ادوارد میر تحلیلگر اینتل می‌گوید: «هنوز پایانی بر تضعیف ارزش دلار در زمان‌هایی که نمایش ناامنی سیاسی در امریکا وجود دارد نمی‌بینیم و نیز سقف بدهی‌های امریکا به مهلت خودش نزدیک‌تر می‌شود، ما همچنان در بازار طلا محتاط اما امیدوار پیش می‌رویم.» همچنین عامل دیگری هم برای کاهش ارزش دلار وجود دارد و آن این است که از نظر سرمایه‌گذاران، ناامنی‌های سیاسی و اختلافات جناحی که اکنون وجود دارد، احتمالاً مانعی برای اصلاحات مالیاتی و محرک‌های مالی ترامپ ایجاد کند.

در بازار طلای ایران نیز هر دو بال پرواز این کالا به صعود آن کمک کرده است. به طور معمول نرخ دلار و اونس طلا دو عامل تأثیرگذار در تعیین نرخ طلا و سکه در بازار داخلی ایران است که در روزهای گذشته هر دوی آنها با رشد همراه بوده و درنتیجه به تقویت قیمت‌ها در بازار طلا کمک کرده است.

روزگذشته هرگرم طلای 18 عیار 118 هزار و 296 تومان قیمت خورد که نسبت به روزقبل 716 تومان بیشتر بود. در بازار سکه هم هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم در ابتدای روز تا حدود هزار تومان هم رشد کرد ولی در میانه روز به یک میلیون و 221 هزار و 550 تومان برگشت که تنها 50 تومان رشد داشت. سکه تمام طرح قدیم اما بدون تغییر بر روی نرخ یک میلیون و 185 هزار تومان باقی ماند. نیم سکه به عنوان سکه پرطرفدار بازار با 2 هزار تومان رشد به 635 هزار و 500 تومان رسید ولی ربع سکه هیچ تغییری نداشت و به 378 هزار و 500 تومان ثابت ماند. سکه گرمی نیز با رشد هزار تومانی 251 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.در ابتدای ساعات کاری بازار طلا، قیمت‌های سکه آتی که نرخ آن را در ماه‌های بعد نشان می‌دهد با رشد قیمت 5 هزار تومانی مواجه شد به طوری که سکه آتی اسفند ماه یک میلیون و 390 هزار و 500 تومان ارزش‌گذاری شد ولی در میانه روز بازار آتی سکه هم عقبگرد کرد و قیمت‌ها تا اسفند با 5 هزار تومان افت همراه شد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد