اونس طلا2220.06
مظنه14,226,000
18 گرم3,284,000
ارزش سکه32,051,178
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

دوران سلطه دلار بر بازارهای بین المللی به پایان می رسد؟

با روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده،بسیاری از کارشناسان و استراتژیست های اقتصادی دنیا معتقدند سلطه دلار بر بازارهای بین المللی در طول 4 تا 8 سال آینده رو به افول خواهد رفت.

به گزارش سایت طلا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدت مدیدی است که دلار به عنوان یکی از رایج ترین ارزهای جهان بر بازارهای بین المللی یکه تازی می کند، اما شواهد، قرائن و تحلیل های کارشناسان، صاحب نظران و سرمایه گذاران بِنامِ جهان، موید اُفول و زوال تدریجی سیطره دلار است.

به واقع، دلار در طی سال های اخیر نتوانسته آن‌چنان که باید، به عنوان ارزی مطمئن(حداقل به مانند گذشته) اقتدار خود را حفظ نماید.

نگرانی برخی از سرمایه‌گذاران در خصوص آینده اقتصادی و کانون‌هایِ هدفِ سرمایه گذاری، از نمونه نشانه هایی است که بیانگر ضعیف‌تر شدن بنیه دلار در اذهان و افکار صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی است.

موسی عنایتی،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه در ارتباط با افق و چشم انداز دلار و نقش آن در آینده اقتصادی جهان اظهار داشت: در طول سالیان گذشته و بخصوص یک‌سال اخیر برخی از تصمیمات اتخاذ شده از سوی دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم ساز اقتصادی ایالات متحده، ارزش دلار را ارتقاء بخشیده اما این موفقیت ها،کوتاه مدت و مقطعی بوده است.

وی افزود: پایداری کافی ، لازم و منطقی در این رشدِ ارزشی دیده نمی شود و همین موضوع نشان می دهد، ثبات و دوام و قوام دلار تنزل یافته و دیگر به مانند گذشته، تضمین قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری بر روی دلار وجود ندارد تا با اتکای ، فعالان اقتصادی بتوانند تصویری روشن از آینده اقتصادی و ضریب سود آوری سرمایه گذاری های خویش ترسیم نمایند.

کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از سرمایه گذاران و ثروتمندان جهان که در عرصه هایِ اقتصادیِ جهانی و بین المللی فعال هستند، در صدد تغییر دارایی‌های خود از اسکناس به موارد و حوزه های دیگری از سرمایه گذاری همچون طلا ( با وجود اُفتِ قیمت آن در سال های اخیر) هستند که قطعاً در صورت وجود ثبات و اطمینان کافی از افق وآینده دلار، محال است چنین رویه یا رویکردی در دستور کار سرمایه داران قرار گیرد.

وی افزود: با نیم نگاهی به تحولات ارزی جهان، همچون یِنِ ژاپن و رقابت این واحد پولی با دلار در برخی حوزه ها، مبرهن و مشخص می شود که دلار از آن نفوذ و اقتدار پیشین خود فاصله گرفته است.

عنایتی گفت: البته منظور نظر از طرح این موضوع، جایگزین شدن واحد پولی و ارزی ین به دلار در بازارهای بین المللی نیست، اما می توان این‌چنین نتیجه گیری کرد که روحیه رقابت و مبارزه اقتصادی مذکور به دلیل مشاهده روزنه هایی از ضعف و سستی و افول در دلار از سوی رقبای ایالات متحده شکل گرفته و قطعاً در آینده شاهد هماورهای هر چه بیشتری در این حوزه ها خواهیم بود.

بی اعتمادی سرمایه گذاران به سیاست های اقتصادی ترامپ

علی اکبر منفردی، دانش آموخته رشته اقتصاد، در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه با اشاره به سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ به عنوان عاملی ویرانگر در آینده اقتصادی ایالات متحده گفت: اگرچه رئیس جمهور فعلی آمریکا در حوزه اقتصادی دستی توانمند دارد و اساساً سابقه وی در حوزه اقتصادی موید حصول برخی موفقیت ها است، اما موضع گیری های ناشیانه وی و عدم برآورد صحیح از واقعیت های سیاسی حاکم بر نظام بین المللی باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصادی این کشور خوشبین نباشند.

وی افزود: علی‌رغم هیاهوهای بسیار ترامپ، وی هنوز به این واقعیت پی نبرده که حوزه اقتصادی به شدت متأثر از تحولات سیاسی و تصمیم گیری های مرتبط با این عرصه است، آن‌چنان که تأثیر پذیری سیاست نیز از عرصه اقتصادی غیر قابل انکار است.

منفردی گفت: پی بردن به ظرافت های سیاسی و ارتباط تنگاتنگ آن با اقتصاد، نکته ای است که ظاهراً در ذهن سیاستمداران کاخ سفید (حداقل طیف طرفدار ترامپ) آن‌چنان که باید فهم نشده و بعید است درکِ واقعیت های مرتبط با این عرصه ، بدون تحمیل هزینه های سنگین و سرسام آور به اقتصاد ایالات متحده انجام پذیرد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان بزرگ و صاحب نام اقتصاد آمریکا همچون مریل لینج معتقدند نتیجه و بازتاب شرایط فعلی دلار در رکود و بیکاری عمیقی ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: دور از ذهن نیست که مردم آمریکا از انتخاب و ابقای مجدد ترامپ برای دوره دوم با تردیدهایی جدی مواجه شوند، زیرا تجارب گذشته نشان داده، یکی از اولویت ها و حساسیت های اساسی و جدی مردم آمریکا در انتخابات به تحولات اقتصادی و فراز و نشیب مرتبط با این حوزه معطوف می شود که می تواند به برگ برنده‌ای برای ابقای رئیس جمهور در دور دوم و یا شکست و تصاحب صندلی ریاست کاخ سفید برای رقبا مُبَدَل شود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد