اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
تحلیلگران معتقدند

چماق شیل آمریکا روی نفت/ رویای نفت بیش از ۶۰ دلار پایان یافت

تحلیل‌گران معتقدند: نفت شیل آمریکا اکنون مانع بزرگ افزایش قیمت نفت به بیش از ۶۰ دلار است زیرا اگر قیمت بیشتر از این باشد تولید نفت شیل آمریکا بیشتر شده و سهم آنها را در بازار کم و قیمت دوباره افت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، ابتدا آنها همدیگر را قبول نداشتند بعد به جنگ خاموش به سمت همدیگر رفتند و سرانجام الان با همدیگر مذاکره می‌‌کنند اگرچه هنوز برنامه مشترکی ندارند.

تاریخ ارتباط بین کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و صنعت نفت شیل آمریکا به زمانی برمی‌گردد که اوپک متوجه شد یک رقیب جدی و سرسختی در بازارهای اصلی برای وی پیدا شده است. این زمان تقریبا 5 سال پیش بود.

بانکداران تولید کنندگان شیل آمریکا این هفته به وین آمده بودند و اوپک نیز قرار است سفری با مقامات بلندپایه به تگزاس داشته باشد تا به درک متقابلی برسند که آیا این دو صنعت بزرگ نفتی می‌توانند زندگی مسالمت‌آمیز با یکدیگر داشته باشند یا مجبورند همچنان با همدیگر جنگ کنند.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در اجلاس اوپک گفت: «ما مجبور به همزیستی و داشتن ارتباط مسالمت‌آمیز هستیم.»

این مقام سعودی طرح کاهش تولید نفت را دنبال می‌کند که کشورش پیش از این استراتژی عرضه بیشتر نفت به بازار را برای کاهش قیمت نفت و بیرون راندن نفت شیل آمریکا دنبال می‌کرد.

کشورهای اوپک و غیراوپک روز پنج‌شنبه برای تمدید طرح کاهش تولید نفت تا 9 ماه دیگر یعنی تا مارس 2018 موافقت کردند که این تمدید می‌تواند تنها دو درصد عرضه نفت بازار را کم کند.

با این وجود اوپک اکنون می‌داند کاهش عرضه و قیمت‌ بالا تنها باعث خواهد شد که صنعت نفت شیل سود بیشتری را کسب کند چرا که این صنعت توانسته قیمت تمام شده استخراج را با فناوری‌های جدید کاهش دهد. بنابراین آنها به دنبال قیمت میانه‌ای هستند تا از یکسو درآمد آنها بیش از اندازه کاهش نیابد از سوی دیگر منجر به تولید بیشتر نفت شیل نشود.

میدان نفتی باسین،‌ آمریکا، دیاموندبک و دیگر میادین نفتی با سرعت بیشتری نفت شیل تولید می‌کنند. آنها با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و کم هزینه قیمت نفت را ثابت نگه داشته و در حقیقت منافع اوپکی‌ها را درو می‌کنند.

براساس آخرین محاسبات اوپکی‌ها به دنبال این هستند که رشد نفت خود را طوری تنظیم کنند تا قیمت نفت را در کمتر از بشکه‌ای 60 دلار نگه دارند.

براساس گفته‌‌های نورالدین بوترافا (وزیر سابق الجزیره و کسی که اجلاس الجزیره را هدایت می‌کرد) قیمت مناسب برای نفت 50 تا 60 دلار در هر بشکه است که در این قیمت نفت آمریکا نمی‌تواند بیش از 10 میلیون بشکه در روز باشد.

این سطحی است که بسیاری از تحلیل‌گران تخمین می‌زنند سال آینده تولید نفت آمریکا به آن خواهد رسید چرا که نفت آمریکا تا سال آینده یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت.

افزایش‌های متناوب نفت آمریکا در فاصله سال‌های 2015 و 2016 با ورشکستگی و اخراج هزاران کارگر این بخش انجام شد. چرا که جنگ قیمتی که با اوپکی‌ها راه انداخته بودند به ضرر آنها تمام شده بود اما اکنون تولیدکنندگان نفت شیل توانسته‌اند با فناوری‌های جدید و کاهش هزینه به این مشکلات فائق آیند.

با این وجود حجم اضافی نفت در بازار ممکن است آن چیزی را که اوپکی‌ها به دنبالش هستند را تامین نکنند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران هم قبلا نفت بشکه‌ای 55 تا 60 دلار را مناسب دانسته بود. از نظر وی این سطح قیمت آنچنان بالا نیست تا تولیدکنندگان نفت شیل را به تولید بیشتر تشویق کند و این قیمتی است که برای هر دو طرف مناسب است.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد