اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
سازمان بین‌المللی شفافیت گزارش داد

رتبه فساد اقتصادی در ایران بدتر شد/جایگاه 131 ایران در شاخص ادراک فساد در جهان

سازمان بین المللی شفافیت در جدیدترین رده بندی کشورهای جهان بر اساس شاخص ادراک فساد اعلام کرد، رتبه ایران در جهان با یک پله نزول به رتبه 131 رسیده بنابراین رتبه فساد اقتصادی و اداری در ایران بدتر شده است.

سازمان بین‌المللی شفافیت در جدیدترین گزارش خود رتبه ایران به لحاظ شاخص ادراک فساد ایران در میان 167 کشور جهان را 131 اعلام کرد.

شاخص ادراک فساد میزان فساد اداری و اقتصادی در کشورها را نشان می‌دهد و برای هر کشور نمره‌ای از صفر تا 100 بر اساس این شاخص تعیین می‌شود. هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است.

بر اساس این گزارش، ایران در گزارش امسال سازمان بین المللی شفافیت نمره 29 را بدست آورده است. نمره ایران در گزارش سال گذشته این سازمان 27 اعلام شده بود و ایران در سال 2013 نمره 25 را بدست آورده بود.

ایران سال گذشته رتبه 130 را کسب کرده بود که به این ترتیب علی رغم بهبود نمره در جایگاه جهانی یک پله نزول کرده است.

ایران در رده بندی جهانی ادراک فساد در سال 2014 در میان 175 کشور جهان رتبه 136و در سال 2013 رتبه 144 را بدست آورده بود و سال گذشته علی‌رغم عدم تغییر نمره در جایگاه جهانی 6 پله صعود داشت.

برخی از کارشناسان گزارش‌های این سازمان را قابل استناد نمی‌دانند و معتقدند که این گزارش‌ها با جهت‌گیری‌های سیاسی منتشر می شود. برای مثال می‌توان به رژیم صهیونیستی اشاره کرده که علی‌رغم فساد گسترده در میان مقامات سطوح بالا و پایین این رژیم همواره در میان کشورهای با فساد کم قرار می گیرد. رتبه این رژیم در سال گذشته 33 و امسال 28 عنوان شده است.

دانمارک،‌ نیوزیلند و فنلاند در رتبه های اول تا سوم جهان بر اساس شاخص ادراک فساد قرار گرفته اند. نمره این 3 کشور به ترتیب 90، 90 و 89 اعلام شده است.

بر اساس برآورد این سازمان، کشورهای سومالی، سودان جنوبی و کره شمالی بیشترین فساد اداری و اقتصادی را در میان کشور جهان به خود اختصاص داده و در قعر این جدول قرار دارند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد