اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
بورس‌های آمریکایی رکورد 17 ساله زدند

تقلای طلا برای تداوم رشد

اونس طلا که همزمان با اوج‌گیری دلار به شدت سقوط کرده بود، دوشنبه را با رشد شروع و سه‌شنبه هم در جهت رشد بیشتر حرکت کرد.

بازارهای جهان همچنان تحت‌تاثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. روندها در نخستین روز کاری هفته جدید تعدیل شدند، با این همه معامله‌گران متاثر از مسیر بازارها در سه هفته گذشته مانده‌اند. شاخص دلار که پس از اعلام نتایج انتخابات جهش کرده بود، روز دوشنبه افت کرد و روز سه‌شنبه هم بیشتر تضعیف شد. اونس طلا که همزمان با اوج‌گیری دلار به شدت سقوط کرده بود، دوشنبه را با رشد شروع و سه‌شنبه هم در جهت رشد بیشتر حرکت کرد. در این میان بازارهای سهام وضعیت متفاوتی داشتند. آنها که پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به شدت رشد کرده بودند، دوشنبه ابتدا تحت فشار قرار گرفتند، اما با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی دوباره رو به رکوردزنی آوردند. روز دوشنبه برای اولین بار از سال 1999 میلادی، هر چهار شاخص اصلی آمریکا(داو جونز، اس‌اند‌پی 500، نزدک و نیویورک) بالاترین سطوح تاریخ خود را تجربه کردند. بورس‌ها سه‌شنبه هم دوباره شاهد ادامه ریسک‌پذیری شدند. به این ترتیب در‌حالی‌که دلار فعلا حامی طلا شد، فشار بورس بر فلز زرد ادامه دارد. بازارها در هفته‌های آینده نیز متاثر از تحولات سیاسی و اقتصادی آمریکا باقی خواهند ماند. علاوه بر متن و حاشیه گفته‌های رئیس‌جمهور آینده آمریکا و اطرافیان او، در هفته‌های آینده نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نیز خبرساز خواهد بود.

شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 21/ 101 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 05/ 101 واحد پایین آمد. به این ترتیب، اونس طلا هم که هفته گذشته روی بهای 1207 دلار متوقف شده بود، در اولین روز هفته میلادی تا بهای 1214 دلار بالا آمد. علاوه‌بر کمک روند دلار به طلا، شناسایی سود و توقف موقعیت فروش برخی معامله‌گران در پی فشار فروش اخیر هم به فلز زرد کمک کرد. رشد از کف 9 ماهه باعث شد اونس تا بهای 1221 دلار هم اوج بگیرد، اما این اوج روزانه پایدار نبود. روز دوشنبه بازارهای سهام آسیا و اروپا تحت فشار سیاسی-اقتصادی بودند؛ اما با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، شاخص‌های بورس رشد کردند تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یابد. بازارهای سهام آمریکا در این روز رکوردزنی‌های تازه‌ای را تجربه کردند.

همزمان با افت شاخص دلار از اوج 13 ساله به دلیل عقب‌نشینی اصلاحی بازار، بهای نفت خام هم روز دوشنبه به طرز قابل‌توجهی رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزات گرانبها به نفع فلز زرد کار کرده باشند. نفت خام روز دوشنبه به اوج 3 هفته‌ای رفت. دلیل این رشد، امید به توافق اعضای اوپک بر سر حفظ سطح فعلی تولید بود. گزارش‌هایی منتشر شده که بر مبنای آنها احتمال توافق ایران و عراق با سهمیه‌های جدید وجود دارد.روز دوشنبه یک خبر دیگر نیز به طلا کمک کرد و آن حمایت شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین از به وجود آمدن یک منطقه تجارت آزاد در آسیا بود. این خبر می‌تواند به معنای افزایش تقاضای کالاهای خام باشد.

تعدیل روز دوشنبه در برخی بازارهای سه‌شنبه هم ادامه داشت. شاخص دلار صبح سه‌شنبه به سوی مرز 100 واحد حرکت کرد. همزمان اونس طلا به سوی مرز 1220 دلار حرکت کرد. قیمتی که تا ساعت 8 دیشب برای اونس ثبت شد 1209 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوم هفته میلادی رقم خورده باشد. روز گذشته با وجود کمک دلار به بازار طلا، فشار بازارهای سهام بر فلز زرد ادامه داشت. روند روز دوشنبه بازارهای سهام آمریکا در روز دوشنبه باعث رشد بورس‌های آسیایی و اروپایی در روز سه‌شنبه شد.

اونس در حالی روز گذشته برای رشد تلاش می‌کرد که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه بودند. صورت‌جلسه نشست نوامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا امشب منتشر می‌شود و احتمالا بازارها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی ام ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر که دو سه هفته دیگر برگزار می‌شود به بیش از 95 درصد رسیده است. انقباض پولی در آمریکا به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد