اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بیکاری بهار امسال ۱۴.۲ درصد یا ۱۲ درصد؟

در شرایطی که کارگران با درآمد یک ماه کارگر نمی‌توانند تأمین معیشت کنند، آیا ملاک یک ساعت کار در هفته ملاک مناسبی برای تعیین بیکاری است یا در حال حاضر تعداد زیادی از شاغلین بیکاری قلمداد می‌شوند؟

طبق تعریف سازمان بین المللی کار هر فرد با سن 10 سال و بیشتر که در هفته حداقل یک ساعت کار کرده باشند فرد شاغل محسوب می‌شود که در ایران نرخ شاغلان و بیکاران نیز بر اساس همین معیار محاسبه می‌شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال کشور با ملاک های نادرست باعث غیر واقعی بودن آمارهای بازار کار می شود و در همین راستا برنامه ریزی ها از سوی نهادهای مجری برای حل معضل بیکاری با انحراف همراه است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار امسال با رشد 1.4درصدی به 12.2 درصد رسیده است. شمار رسمی بیکاران هم به 3میلیون و 149هزار نفر رسیده است.

میزانی که از سوی مرکز آمار برای محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال استفاده شده است، مطابق معیار فعالیت فرد "یک ساعت در هفته" است. آمار اشتغال و بیکاری چند سالی است که با ملاک ذکر شده تعیین می شود. در دولت هفتم و اوایل دولت هشتم معیار اشتغال در کشور 2 روز در هفته یا همان 16ساعت در هفته بود که به اذعان پارسا، رئیس مرکز آمار ایران تغییر تعریف بیکاری در دولت هشتم آغاز شد.

پارسا می گوید:اگر نرخ بیکاری با تعریف گذشته محاسبه شود میزان بیکاری 2درصد افزایش می یابد.

اگر بخواهیم با ملاک 16ساعت در هفته نرخ بیکاری را محاسبه کنیم آخرین نرخ بیکاری بهار امسال که از سوی مرکز آمار12.2 درصد اعلام شد حدود 14.2 درصد می شود.

حال این سوال مطرح است که نرخ بیکاری بهار امسال 12.2 درصد یا 14.2 درصد؟

تردید در درستی آمار بیکاری مطابق تعریف سازمان بین المللی کار از آنجا ناشی می شود که کارشناسان اقتصادی بیان می کنند این تغییر زمانی کاربرددارد که فرد شاغل با فعالیت یک ساعت در هفته توانایی تأمین معیشت خانوار خود را داشته باشد.

در حالی که مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی درباره اقتصاد خانواده ایرانی برای سال 94 هزینه خانوار شهری، 2 میلیون و 938هزار تومان برآورد شده که حقوق امسال مشمولان قانون کار 812 هزار و 164 تومان است، حتی اگر هزینه های خانوار شهری در سال جاری تغییر نکرده باشد، علاوه بر عقب ماندگی مزد سال گذشته مشمولان قانون کار امسال هم ماهیانه با کسری 2میلیون و 126 هزار تومانی مواجه هستند.

با توجه به اینکه یکی از ملاک های فردشاغل کسب درآمد و تأمین معیشت زندگی است،اکنون با چنین عقب ماندگی مزدی ملاک فعالیت یک ساعت در هفته برای شاغل دانستن یک فرد ملاک درستی است؟ با این تفاسیر آمار بیکاری 12.2 است یا بیشتر؟

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد