اونس طلا2215.89
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

وقت یکسان سازی نرخ ارز رسیده است؟

برخی از کارشناسان معتقدند که وقت آن رسیده تا دولت یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهد و در اینصورت پیش بینی می شود قیمت آن به ارز آزاد نزدیک تر شود.

اقتصاد کشور متاثر از ارزهای مختلف به ویژه دلار است و نوسانات این بازار مشکلاتی پیش روی فعالان اقتصادی ایجاد می کند از این رو نیاز به ارز تک‌نرخی در کشور بسیار احساس می‌شود؛البته بحث تک نرخی شدن ارز از سال گذشته مجدد به صورت جدی مطرح شده و از نظر کارشناسان اجرای این امر در آینده نزدیک قابل پیش بینی است.

مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در خصوص سیاست های ارزی دولت یازدهم، اظهار داشت: در این سه سال سیاست دولت در پایین نگه داشتن نرخ ارز و کنترل آن در محدوده ارز مبادله ای بوده است چراکه به عقیده مسئولان ارز کنترل شده قدرت بیشتری برای مدیریت بازار به دولت خواهد داد.

وی یادآور شد: طبق قانون و مصوبات برنامه های چهارم و پنجم توسعه قیمت ارز باید متناسب با میزان تغییرات تورم افزایش پیدا می کرد، اما این امر به دلیل مقاومت های دولت محقق نشد؛ نکته حائز اهمیت این است که منابع ارزی دولت تا چه زمانی اجازه تداوم این مقاومت را می دهد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در خصوص پیامد های افزایش نرخ ارز، گفت: به سبب رابطه مستقیم نرخ ارز با درآمد حاصل از صادرات، افزایش آن می تواند به طور مستقیم و به حد محسوسی در افزایش درآمد صادراتی تاثیرگذار باشد؛ همچنین به تبع رونق صادرات فرصت های شغلی بیشتری در کشور ایجاد می شود که بطورکلی تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

پورقاضی تاکید کرد: در نتیجه افزایش نرخ ارز،قیمت کالاهای وارداتی افزایش می یابد که این امر پدیده قاچاق را نیز غیراقتصادی کرده و آن را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه گفته می شود با افزایش نرخ ارز به مردم فشار خواهد آمد، گفت: اکثر مصرف کنندگان کالاهای خارجی ، اقشار طبقه پردرآمد هستند که تغییرات قیمت در این نوع از کالاها تاثیری بر زندگی این افراد نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اینکه چه رقمی را برای ارز یکسان سازی شده پیشنهاد می کند، گفت: هرآن چیزی که بازار تعیین کند باید به عنوان نرخ ارز استفاده شود که این امر متناسب با میزان عرضه و تقاضای بازار بوده و دولت در تعیین آن نباید دخالت کند.

وقت یکسان سازی نرخ ارز رسیده

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز گفت: سیاست های ارزی دولت تا کنون مانع بروز شوک های شدید به بازار شده است اما فعالیت های آن برای رسیدن به ارز آزاد به کندی پیش می رود.

وی در خصوص سیاست های ارزی دولت در شش ماهه دوم سال اظهار داشت: وقت آن رسیده تا دولت یکسان سازی ارز را انجام داده و پیش بینی ما این است که نرخ ارز یکسان سازی شده به ارز آزاد نزدیک تر باشد، اما کماکان این نگرانی وجود دارد که نرخ ارز یکسان سازی شده به مبادله ای نزدیک شود که در این صورت صدمات جدی به امر صادرات وارد خواهد شد.

ثبات نرخ دلار تا پایان سال

همچنین محمدعلی مددی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بهای نرخ ارز بستگی به فعالیت های اقتصادی داخل و خارج از کشور دارد، افزود: پس از برجام به نظر می رسید نرخ دلار پایین ‌آید اما دولت معتقد است اگر نرخ دلار کاهش پیدا کند تمام تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان ضرر می کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:با توجه به روند اقتصادی کشور تا پایان سال نرخ دلار ثابت خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد