اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

فرمت قراردادهای نفتی تغییر نکرده است/ صیانت از سهم 14 درصدی در اوپک

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در اجرای قراردادهای جدید نفتی طبق سیاست‌گذاری‌های رهبری عمل کرده و از سهم 14 درصدی در اوپک صیانت خواهیم کرد.

علی کاردر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت در هفدهمین همایش سراسری مسئولین بسیج وزارت نفت در خصوص قراردادهای جدید نفتی اظهار داشت:قراردادهای جدید نفتی طبق تکالیف ابلاغی مقام معظم رهبری منعقد می شود.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه قرارداد IPC فساد داشته و به همین منظور 150 مورد اصلاح برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: این 150 مورد اصلاح برای رفع برخی ابهامات بوده وگرنه فرمت قرارداد هیچ گونه تغییری نکرده است.
وی با اشاره به رتبه سوم ایران در اوپک ، افزود: وظیفه ما افزایش ظرفیت تولید است و ما بر همین اساس از سهم 14 درصدی در اوپک به هر شکل ممکن صیانت خواهیم کرد.
کاردر با اشاره به نشست اخیر وزیر نفت با سران تولیدکننده نفت در الجزایر گفت: افزایش ظرفیت تولید از پایه‌های اجرای اقتصاد مقاومتی است از این رو وزارت نفت تحت فشار شدید است تا ظرفیت تولید 3.6 خود را تثبیت کرده و تا دو ماه آینده آن را به 4 میلیون بشکه در روز برساند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در سال‌های گذشته افزایش ظرفیت تولیدنفت پایدار نبوده است و ما باید در عین افزایش تولید آن را تثبیت کنیم.

وی گفت:در راه احیای سهم خود از بازارهای جهانی نفت رقبایی نظیر عربستان وجود دارند که به موازات ما تخفیف‌های ویژه‌ای را در بازار ارائه داده است.
معاون وزیر نفت این را هم یادآور شد که ظرفیت تولیدی کشور بین 5.2 تا 5.7 دهم بشکه در روز است اما نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر مخازن ما در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته که این امر هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش می‌دهد.

اولین قرارداد IPC با یک شرکت داخلی فردا منعقد می‌شود
کاردر گفت: ما باید حق خود را از بازارهای جهانی نفت پس بگیریم و با انعقاد مدل جدید قراردادها نه تنها امتیازی به شرکتی واگذار نکرده بلکه پیمانکاران داخلی را برای توسعه هر چه بیشتر صنعت نفت خود به خدمت بگیریم؛ بر همین اساس ما در صدد آنیم تا با افزایش میزان تولید، سایر کشورها را به نفت خود وابسته کرده و راه‌های تحریم بازار نفت کشور را مسدود کنیم.
وی در ادامه افزود: زمانی که سایر کشورها به فرآورده‌های ما نظیر گاز وابسته باشند دیگر نمی‌توانند آن را تحریم کنند چرا که با تحریم این فرآورده به منفعت خود آنها آسیب‌های جدی خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی نفت در قراردادهای جدید را اینگونه عنوان کرد: بر همین اساس سعی ما بر این است تا ضمن اینکه صنایع داخل کشور با مشارکت در این قراردادها از تکنولوژی‌های نوین صنعت نفت بهره‌مند شوند با افزایش میزان تولید خود سهم از دست رفته خود را از بازارهای جهانی پس بگیریم.
کاردر یادآور شد: افرادی در قراردادهای جدید نظیر قرارداد بیع متقابل انتقادات فراوانی به وزارت نفت وارد کردند اما همین افراد بعدها بیع متقابل را بهترین قرارداد آن زمان عنوان کردند؛ IPC نیز همان بیع متقابل است اما از نظر محتوایی بهبود یافته است.
وی با انتقاد از بروکراسی‌های اداری و ضوابط سختگیرانه برای فعالیت صنعت نفت اظهار داشت: فعالیت‌های وزارت نفت به شدت تحت کنترل است و ضوابط سختگیرانه‌ای بر روی آن اعمال می‌شود به طوری که ما حتی در پروژه‌های تحقیقاتی (R&D) در صورت شکست مورد بازخواست قرار می گیریم؛ بسیاری از نخبگان خارج از کشور به دلیل افت قیمت نفت بیکار شده‌اند و خواهان بازگشت به صنعت نفت داخلی هستند اما قوانین پیچیده این اجازه را به آنها نمی‌دهد و ما مجبور هستیم در چهارچوب فعالیت‌های دانشگاهی از این افراد استفاده کنیم.
کاردر در پایان خواستار همکاری سایر ارگان‌ها با وزارت نفت شد و از منتقدین درخواست کرد تا این قراردادها را منصفانه نقد کنند.
وی در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه قرار بود قراردادهای جدید نفتی در حوزه داخل کشور در هفته اول مهر ماه برگزار شود، گفت: اولین قرارداد IPC برای شرکت‌های داخلی بر روی میدان یاران و دو میدان دیگر که هنوز نهایی نشده و دو میدان دیگر که یکی از آنها مخزن بنگستان میدان کوپال است که دو میدان دیگر هنوز قطعی نشده همچنین این قرارداد که فردا (سه‌شنبه 13 مهر ماه) منعقد خواهد شد با شرکت ستاد تدابیر انرژی خواهد بود.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد