اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
یک کارشناس مطرح کرد

اعتماد به بازار سرمایه در گرو اجرای درست مقررات

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید اگر مقررات به درستی اجرا شود اعتماد به بازار سرمایه بر می‌گردد و شرایط بهتری در بورس حاکم می‌شود. او همچنین معتقد است علت به تعویق افتادن تقسیم سود شرکت‌ها، کمبود نقدینگی آن ها است.

ابوالقاسم آقادوست درباره حقوق سهامداران خرد و نقش سازمان بورس در این مورد، اظهار کرد: در سال‌های قبل به منظور دریافت به موقع سود سهامداران خرد از شرکت‌ها اقدام‌هایی انجام شد و وظیفه‌ای در این مورد برعهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گرفت تا سهامداران بتوانند سود سهام‌شان را به موقع دریافت کنند. شاید اقداماتی که در این مورد انجام شد چندان خوشایند شرکت‌های بورسی مخصوصا آن هایی که با مشکلات نقدینگی روبه‌رو بودند نبود.

وی افزود: اگر این رویه با الزاماتی روبه‌رو شود نفع آن به سهامداران خرد خواهد رسید و حقوق آن ها بیشتر رعایت خواهد شد. این موضوع بستگی دارد به این‌که چقدر در این مورد اجبار وجود داشته باشد و اینکه شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام‌شان حاضر به همکاری باشند.

مدیر عامل سابق شرکتهای کارگزاری بانک رفاه و آثل، ادامه داد: سازمان بورس بسیار مایل است که حقوق سهامداران خرد رعایت شود، چرا که اگر قوانین و مقررات به درستی اجرا شود اعتماد به بازار سرمایه بیشتر شده، اقامه دعوا کمتر صورت می پذیرد و این موارد برای بازار سرمایه مطلوب است.

این کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: البته بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مشکلاتی که در وضعیت نقدینگی خود دارند می‌خواهند پرداخت سود سهام به تعویق بیفتد، ولی از دیدگاه من سازمان بورس عزم و اراده خوبی درباره‌ این موضوع دارد.

آقادوست در مورد اینکه فرابورس حجم مبنا ندارد، اما بورس دارای حجم مبناست، گفت: برای من هم خیلی توجیه ندارد که فرابورس حجم مبنا نداشته باشد و بورس داشته باشد. به نظر من حجم مبنا جلوی بسیاری از دستکاری‌های قیمتی را می‌تواند بگیرد.

وی ادامه داد: درست است که در بورس‌های دنیا حجم مبنا وجود ندارد، ولی دامنه نوسان در خیلی از بورس‌ها وجود دارد. این دو مورد ابزاری هستند برای جلوگیری از نوسانات شدید، هیجان‌های زیاد و جلوگیری از امکان دستکاری قیمت‌ها، چرا که در حال حاضر خیلی از شرکت‌های کوچک از لحاظ تعداد سهام شناور، سهام شان در حد معقول نیست ودر مقطع زمانی فعلی و به منظور جلوگیری از دستکاری عامدانه انها، چاره‌ای جز ایجاد محدودیت‌هایی همانند حجم مبنا وجود ندارد.

انتهای پیام
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد