اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گلایه جلال‌پور به سیف از سود ۳۰درصدی بانک‌ها

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در گلایه ای به رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک ها برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نرخ ۱۸ درصدی حداکثری برای تسهیلات به لطایف الحیل بیش از ۳۰درصد از فعالان اقتصادی سود می گیرند.

محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در کانال تگرامی خود طی مطلبی با عنوان "گلایه در عیادت" نوشت: عصر دیروز توفیق داشتم میزبان دکتر ولی الله سیف رئیس‌کل محترم بانک‌مرکزی باشم که به کرمان سفر کرده بودند. مهندس رزم حسینی استاندار خوب‌کرمان،آقای شهباز حسن پور نماینده محترم مردم سیرجان،مهندس سید مهدی طبیب زاده رئیس محترم اتاق‌کرمان و آقای محمدعلی کریمی رئیس محترم روابط عمومی بانک مرکزی وتنی چندازمسئولین بانکی کرمان همراه با دکتر سیف محبت کردند و برای احوال پرسی و عیادت به منزل ما آمدند.

این روزها که فرآیند درمان را طی می کنم تا بخش کوچکی از قوت گذشته قلبم را بازگردانم، این گونه محبت ها مثل خون تازه در رگ هایم جریان پیدا می کند و به من قوت قلب دوباره می دهد.
بعدازاحوال پرسی و اظهار لطف عزیزان به دکتر سیف گفتم از آن جا که هنوز رئیس جدید اتاق ایران در نشست شورای پول و اعتبار حضور نیافته و سوگند یاد نکرده‌اند، خود را عضو قسم خورده شورا می دانم و وظیفه خود می بینم مطالبی را درباره وضعیت نظام بانکی به اطلاع ایشان برسانم. ایشان هم ضمن اظهار لطف مبنی بر اعتماد قلبی به دیدگاه های من،با صبر و حوصله گوش دادند.
راستش در روزهای گذشته که تعداد دیدارهایم بیشتر شده،مطالب ناراحت کننده ای درباره روابط پیچیده بانک ها و مشتریان به گوشم رسیده که واقعا ناراحتم کرده است.
به همین دلیل دیروز به آقای دکتر سیف گفتم متأسفانه آن چه برخی بانک‌ها در حال حاضر دنبال می کنند، به نوعی خلاف مصوبات شورای پول واعتبار است و به نظر می رسد بانک ها مسیرخودرا می روند.
گفتم بانک ها برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نرخ 18 درصدی حداکثری برای تسهیلات به لطایف الحیل بیش از 30 درصد از فعالان اقتصادی سود می گیرند.
در پاسخ به این پرسش ایشان که چگونه این اتفاق می افتد؟ توضیح دادم از آن جا که تسهیلات گیرندگان به شدت تحت فشارمالی هستند،گاهی ناچار می شوند زیر بار قراردادهای یک سویه بانکی بروند و تنگنای مالی آن قدر به آنها فشار می آورد که قراردادهای یک سویه بانک ها را امضا می کنند بدون آن که بدانند روش محاسبه سود و دیگر مراحل اخذ تسهیلات در آینده چه بلایی سر آنها می آورد.اشاره کردم که بانک ها با سوء استفاده از ناآگاهی مشتریان و براساس فرمول های پیچیده و غیر قابل پیش بینی و با استفاده از بخشنامه ها و دستورالعمل های داخلی،در جریان امهال یا تمدید تسهیلات به گونه ای محاسبه می کنند که هزینه تمام شده وام ها و تسهیلات بانکی از 30 درصد هم فراتر می رود.
یکی از فعالان اقتصادی می گفت: "بانکی در سال 1390با نرخ 16 درصد(نرخ مصوب همان سال) به من تسهیلات داده است. پس از آن در سررسید تسهیلات با اضافه کردن ٥درصد سود به عنوان ریسک بازگشت تسهیلات، نرخ را تا 21 درصد افزایش داده و هرشش ماه نیز نیم درصد اضافه کرده و بعد با اضافه کردن 3 درصد سود برای امهال(مهلت دادن) تسهیلات را با نرخ 24.5درصد تقسیط کرده و بلافاصله بعد از اولین روز دیرکرد، با اضافه کردن ٦ درصد جریمه تأخیر، سود را تا 30درصد محاسبه و اخذ کرده وسپس به ازای هردوماه دیرکرد اضافه دو درصد نیز بر جریمه افزوده است. حال آن که من هم چنان تصور می‌کردم نرخ سود تسهیلات ١٦درصد است."
در نهایت این که به روش های مختلف سود تسهیلات افزایش داده می شود و فعال اقتصادی که این روزها گرفتار ده ها مشکل و مانع است،خود را گرفتار چرخه ای می بیند که هرگز پیش بینی نکرده است.
چون این فرآیند به گونه ای پیش می رود که مشتری در جریان قرار نمی گیرد و روزی متوجه می شود که در تله بانک گرفتار آمده و هیچ راه چاره ای ندارد.یاد داستان معروف قورباغه آب پز افتادم که درون ظرف روی آتش،تغییر دمای آب را متوجه نمی شود تا این که در نهایت...
احوال پرسی دیروز دکتر سیف و دیگر عزیزان همراه ایشان واقعا خوشحالم کرد. محبت با هیچ چیز قابل مقایسه نیست به خصوص وقتی عرضه کننده اش رئیس کل بانک مرکزی باشد.آن وقت می بینی حتی ذخایر ارزی و ریالی بانک مرکزی در برابر محبت آقای رئیس ناچیز است.

پ ن: آن چه تعریف کردم روی دیگری هم دارد.این روزها به فعالان اقتصادی پیشنهاد می کنم به دلیل پیچیده شدن روز افزون فرآیندهای بانکی،حتما از مشورت یک تکنیسین مالی برخوردار شوید.پرداخت حقوق به یک تحلیل‌گر مالی آگاه به فرآیندهای بانکی قطعا هزینه کم تری از پرداخت بیش از 16 درصد سود اضافه به بانک ها دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد