اونس طلا2232.37
مظنه14,381,000
18 گرم3,319,800
ارزش سکه32,400,393
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

فروش ارز با چهار نرخ

فعالان بازار ارز، متقاضيان واقعي، مسافران و سياست‌گذاران اقتصادي كشور عملا با چهار نرخ براي دلار روبه‌رو هستند.

کاهش یافتن 10 تومانی قیمت دلار بازار آزاد و رسیدن قیمت فروش آن به 1330 تومان در واکنش به اظهارنظر‌های رسمی مبنی بر گران بودن دلار به نرخ فعلی، مهم‌ترین خبر بازار ارز در روز پنج‌شنبه بود. اگرچه قیمت 1335 تومان نیز همچنان در تابلو برخی صرافان نقش بسته بود، اما دلالان سبزه میدان دلارهای خود را 1330 تومان می‌فروختند.
بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را تغییر نداد اما قیمت دلار بازار فرعی 13 ریال کاهش داشت. فروش دلار مداخله‌ای به نرخ چهارم که در روز چهارشنبه با 35 تومان افزایش 1315 تومان تعیین شده بود، در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی افراد شهرستانی شب را پشت در صرافی‌های توزیع‌کننده ارز به صبح رسانده‌اند. گفته شده طی یک هفته قبل از استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس، کندی تزریق درهم از سوی طرف اماراتی موجب بالا رفتن قیمت دلار در بازار داخلی بوده است.
با افت قیمت دلار بازار آزاد به 1330 تومان و ثابت ماندن قیمت دلار مرجع در سطح 1085 تومان، شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی 245 تومان شد. در روز‌های اخیر این اختلاف به 255 تومان هم رسیده است. همچنین قیمت‌ها در بازار سکه نیز هیجان خاصی نداشت و با وجود افزایش 25 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، شاهد افزایش تنها 1000 تومانی قیمت سکه بود. در بازار‌های جهانی قیمت طلا در روز پنج‌شنبه با تقریبا 25 دلار افزایش نسبت به روز قبل در سطح 1764 دلار بسته شد. اما غروب روز گذشته به دلیل رشد شاخص‌ها در بازار‌های جهانی قیمت طلا تا 1755 دلار تعدیل شد.
سایر قیمت‌ها در بازار ارز
قیمت یورو در بازار روز پنج‌شنبه بدون تغییر 1840 تومان باقی ماند. در مقابل قیمت پوند انگلیس و ین ژاپن با افزایش مواجه شدند و با 15 تومان و10 تومان افزایش قیمت به ترتیب 2155 تومان و 1710 تومان فروخته شدند. نرخ فروش دلار کانادا با 23 تومان افزایش به 1343 تومان افزایش یافت، در مقابل قیمت دلار استرالیا با 10 تومان کاهش تا 1395 تومان افت کرد. ریال عربستان و درهم امارات هر یک با 3 تومان افت قیمت به ترتیب 345 تومان و 360 تومان فروخته شدند.
قیمت‌ها در بازار فرعی
قیمت دلار بازار فرعی روز پنج‌شنبه با 13 ریال کاهش 11هزار و 913 ریال تعیین شد. قیمت یورو نیز در این بازار با 26 ریال کاهش به 16 هزار و 328 ریال کاهش یافت. همچنین قیمت فروش پوند انگلیس در بازار فرعی 107 ریال افت کرده و 18 هزار و 949ریال تعیین شد. درهم نیز در این میان 3 ریال پایین‌تر در سطح 3244ریال تعیین شد.
التهاب در بازار ارز ادامه دارد
خبرگزاری فارس نیز با گزارشی از وضعیت بازار ارز نوشت: از ابتدای هفته گذشته نرخ ارز در بازار آزاد دچار التهاب شد؛ بخشی از این التهاب‌ها ریشه در بخشنامه ارزی جدید بانک مرکزی دارد. بانک مرکزی باز هم سیاستی را اعمال کرد که نه تنها موجب آرامش بازار نشد بلکه بار دیگر دلال و صراف را روانه بانک‌های عامل کرد.این روزها قیمت دلار بدون هیچ منطقی افزایش می‌یابد و همین امر موجب بالا رفتن اختلاف دلار رسمی و آزاد شده اما با این وجود سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور نتوانسته بعد از گذشت یک سال منطقی را پیدا کند تا بازار ارز یک بار دیگر نظام تک‌نرخی را تجربه کند.
بنابراین گزارش سیاست‌های الاکلنگی بانک مرکزی موجب می‌شود که هر چند وقت یک بار صف‌های طولانی برای خرید ارز شکل گیرد یا از سوی دیگر صراف‌ها ترجیح دهند به جای فروش ارز به دپوی ارز بپردازند.محدودیت ارزی یا توزیع ارز به نحو نامناسب بین فعالان بازار بار دیگر موجب شد که نقدینگی سرگردان به بخش ارزی روی آورد و نرخ دلار گوی سبقت را از سایر ارزهای معتبر برباید. این بار هم همین رویه حاکم است با افزایش قیمت دلار یک بار دیگر کسانی که اندک سرمایه‌ای در اختیار دارند به بازار ارز روی آورده و ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش پولشان در دلار سرمایه‌گذاری کنند شاید یکی از عوامل سفته‌بازی در این بخش همین انگیزه‌های سوء باشد.
سیاست‌های غلط بازار ارز را ملتهب کرده است
یکی از فعالان بازار ارز که به خرید و فروش انواع ارز البته با قیمت آزاد می‌پردازد در خصوص وضعیت جاری این بخش به خبرگزاری فارس می‌گوید: سیاست‌های بانک مرکزی باعث شد تا دلارها به راحتی در اختیار عده‌ای بیفتد که به جای فروش ارز یا استفاده آن در مبادلات، منابع ارزی را انبار کنند.
وی افزود: در حالی که بانک مرکزی به صرافان ارز می‌دهد، اما تعداد بسیاری از آنها از فروش ارز به مردم خودداری می‌کنند و در حقیقت با این ترفند به جای تامین نیازهای ارزی ثروت خود را افزایش می‌دهند. این فعال بازار ارز ادامه داد: متاسفانه صرافان از در اختیار قرار دادن ارز به مردم خودداری می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که در بازار دلار یا ارزهای دیگر در برخی مواقع کمیاب شود.
سهمیه 200 هزار دلاری صراف‌ها به کجا می‌رود
یکی دیگر از فعالان خرید و فروش ارز در این ارتباط به سهمیه روزانه صراف‌ها اشاره و تصریح می‌کند هر صراف دارای مجوز روزی 200 هزاردلار از صرافی بانک‌ها دریافت می‌کند، اما از این مقدار به ندرت یک دلار در اختیار مردم قرار می‌گیرد.وی تاکید کرد: این اتفاقات در شرایطی انجام می‌شود که بانک مرکزی بارها اعلام کرده مشغول سامان‌دهی بازار صراف‌ها است، ولی با وجود تخلفات مکرر این بخش همچنان سهمیه بالا در اختیارشان قرار می‌گیرد.مشخص نیست که چرا در مقطعی بانک مرکزی فروش ارز به صرافی‌ها را متوقف کرد، اما مجددا این اقدام را با سهمیه‌بندی در برنامه خود قرار داد.
«به دستور بانک مرکزی فقط به صرافان مجاز ارز ارائه می‌شود» این جمله‌ای است که در یکی از اطلاعیه‌های صرافی یکی از بانک‌های فروشنده ارز آمده بود.در مقابل یک صرافی یکی از بانک‌ها که تنها به صرافان ارز می‌فروشد جمعیت زیادی در صف ایستاده بودند. این جمعیت در حالی حاضر بودند در این صف بایستند که به دلیل شستشوی ساختمان صرافی این بانک، آب کثیف از ارتفاع زیادی به سمت پایین ریخته می‌شد.
بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای که طی هفته گذشته توسط معاون ارزی این بانک رسانه‌ای شد اعلام کرده بود صادرکنندگان و تجار باید از طریق سیستم بانکی ارز مورد نیاز خود را تامین نمایند. همان‌طور که معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرده بود تجار براساس این بخشنامه با مراجعه به بانک‌ها می‌توانند نیاز ارزی خود را تامین کنند.
اما با وجود این اظهارات یکی از تجار که اتفاقا دارای کارت بازرگانی هم است در حالی که در صف خرید ارز ایستاده می‌گوید:‌بنده کارت بازرگانی دارم، اما با وجود اینکه به بانک مراجعه کردم نتوانستم ارز دریافت کنم.به گزارش فارس روز چهارشنبه صرافی یکی از بانک‌ها تا ساعت 12 به اشخاصی که دارای کارت بازرگانی بودند ارز دولتی می‌فروخته، اما این اقدام یک ساعت بعد بدون هیچ دلیلی متوقف شد و مسوولان مربوطه اعلام کردند که فقط به صرافی‌ها ارز می‌فروشند.
یکی از خریداران ارز که در صف خرید دلار 1315 تومانی یکی از بانک‌ها ایستاده چنین می‌گوید: محدودیت ارزی بازار موجب شده تا نظام چند نرخی در این بخش به وجود بیاید. وی افزود: این اتفاق در حالی روی می‌دهد که بانک مرکزی مدعی است ارز را تک‌نرخی خواهد کرد.
مسابقه بانک مرکزی با بازار آزاد ارز
یک صراف به مسابقه بانک مرکزی با بازار ارز اشاره کرد و گفت: تا زمانی که قیمت‌ها در دو بازار آزاد و رسمی یکی نشود نوسانات ارزی ادامه خواهد داشت.وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید نقش نظارتی خود را در این بازار حفظ کند، افزود: زمانی که رقابت سالم باشد قیمت دلار واقعی می‌شود، اما هنگامی که محدودیت در بازار داشته باشیم این اتفاقات طبیعی است.
این متقاضی ارز ادامه می‌دهد: اعمال محدودیت و همچنین دشوار کردن مسیر دریافت دلار و ارز توسط مردم موجب می‌شود تا قیمت دلار گران شود.وی همچنین به رویه دریافت ارز از طریق صرافی بانک‌ها اشاره و تصریح کرد: بنده روز سه‌شنبه از ساعت 7 صبح تا 4 بعدازظهر در صف بودم، اما نتوانستم حتی وارد صرافی شوم. این فعال بازار ارز ادامه داد: صرافی‌ها ارز را فقط به عده محدودی می‌دهند و همین کارشان موجب می‌شود دلارها به جای دیگری برود. وی گفت: از صبح تا بعدازظهر این صرافی فقط به 6 نفر ارز داد؛ مابقی دلارها کجا رفت و به چه کسانی داده شد.
باز هم چهره‌های تکراری در صف خرید ارز
به گزارش فارس این بار هم صف‌های طولانی متشکل از افرادی است که پیشتر نیز در زمان اوج نوسانات ارزی در این صف‌ها حضور داشتند، همچنین عده‌ای از این چهره‌ها طی روزهای اخیر بارها در این سهم جزو نفرات اصلی بودند، البته این موردی است که یکی از نگهبانان صرافی این بانک می‌گوید.از سوی دیگر علاوه بر چهر‌ه‌های تکراری نکته جالب این است که صرافانی که در این صف‌ها می‌ایستند حاضر به ارائه آدرس صرافی‌شان به مردم عادی نیستند.
سرازیر شدن بازرسان بانک مرکزی به صرافی‌ها
البته بانک مرکزی برای جلوگیری از این کار صرافی‌ها با اعلام بخشنامه‌ای شفاهی تاکید کرده است که تمام صرافان باید صورت ریز نام اشخاصی که به آنها ارز فروخته‌اند را تهیه کنند.بانک مرکزی اعلام کرده صبح پنج‌شنبه بازرسان این بانک برای دریافت این لیست وارد صرافی‌ها می‌شوند.مسوول صرافی یکی از بانک‌ها می‌گوید، به موجب دستور بانک مرکزی ارز را در اختیار صرافی‌ها قرار می‌دهیم و آنها باید با 50 ریال سود این ارز‌ها را در اختیار مردم قرار دهند و ضمن اینکه ریز صورت آنها را تهیه می‌کنند این فهرست را در اختیار بازرسان بانک مرکزی قرار دهند.
ا
قیمت طلا در بازار‌های جهانی
بازار‌های جهانی طلا و ارز در روزهای آخر هفته به شدت از خبر تصمیم غافلگیر کننده نخست وزیر یونان مبنی بر به همه پرسی گذاشتن دریافت وام از اروپا تحت فشار قرار گرفت. بازار‌های سهام در واکنش به خبر آن در آستانه برگزاری اجلاس گروه بیست با افت شاخص‌ها همراه شد و قیمت طلا همراستا با برابری یورو در مقابل دلار کاهش یافت. روسای جمهور فرانسه و آلمان نخست وزیر یونان را به شدت از این اقدام مورد شماتت قرار دادند. دیروز اعلام شد که پاپاندرو پس از دیدار با رهبران اصلی اروپا از تصمیم خود انصراف داده و اجرای ریاضت اقتصادی را صرفا منوط به تایید پارلمان دانسته است. وی بار دیگر نسبت به اجرا شدن این سیاست‌ها برای دریافت وام از اروپا اطمینان داد. در عین حال اخباری مبنی بر استعفای قریب الوقوع او نیز منتشر شده است. بازار‌های مالی نسبت به انتشار این خبر واکنش مثبت نشان داده و قیمت طلا را با کاهش مواجه کردند. در عین حال چشم انداز افزایش مصرف طلا در صنایع و همچنین خرید و فروش عمده طلا موجب نوسان قیمت طلا شد که در نهایت قیمت آن را تا غروب دیروز به 1755 دلار رساند. از اروپا نیز خبر می‌رسد که نرخ بهره یورو از 5/1 به 25/1 رسیده است.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد