اونس طلا2324.69
مظنه15,281,000
18 گرم3,527,600
ارزش سکه34,428,093
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

تشریح فضای اقتصادی پساتحریم از زبان رییس اتاق بازرگانی ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پس از برجام توفیق چندانی در اقتصاد حاصل نشده است، گفت: خصومت و دشمنی آمریکا و بعضی کشورهای همسایه و از طرف دیگر بعضی نقصان‌ها و نبود آمادگی در کشور باعث شد فضای پساتحریم در کشور نتواند به فضای رونق و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود و آمریکا با اجرای بی سابقه تحریم های اولیه و با پیگیری جو ترس بنگاه ها سعی دارد فشار اقتصادی روی ایران باقی بماند

محسن جلال پور در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی که امروز (۲۷ تیر) برگزار شد، اظهار کرد: روزهای پر آشوبی در منطقه و جهان می گذرد. روزی نیست که خبری ناگوار از یک اتفاق بد در گوشه کنار جهان نشنویم. در این میان لازم است به درگاه خداوند برای اعطای امنیت بسیار فراوانی که در کشور حمکفرماست داشته باشیم و باید از همه حافظان این امنیت تشکر و قدردانی کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد یکسالگی برجام و تاثیرات آن در فضای اقتصادی گفت: روزهای اخیر، یکسالگی برجام بود. راهی که نظام طی سال های اخیر برای حل و فصل مناقشه اتمی در پیش گرفت بسیار هوشمندانه بود. آنچه از نظر فعالان اقتصادی بسیار مهم بوده و هست اعتماد کامل به راهبرد نظام و مسئولان مربوطه است. رسیدن به نقطه تفاهم حاصل درایت و تدبیر مقام معظم رهبری، همت دولت و سایر قوا و تیم مذاکره کننده و با پشتوانه اقتدار و امنیت کشور و صبر و همراهی مردم حاصل شد.

جلال پور افزود: اما در پسابرجام همواره رویکرد فعالان اقتصادی و بخش غیر دولتی اقتصاد ایران استفاده حداکثری از ظرفیت به وجود آمده است. در این مسیر و در طول یک سال گذشته اتاق بازرگانی همواره سعی در بهره برداری حداکثری از فضای به وجود آمده برای رونق اقتصادی و حرکت به سمت رشد اقتصادی و شکوفا شدن اقتصاد داشته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اینکه دیوار تحریم شکسته شد و یکپارچگی به وجود آمده برای فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران از هم گسست و تحریم های جدید به کشور اعمال نشد از دستاوردها ی مهم این تفاهم است.

جلال پور افزود: اما چرا توفیق چندانی در اقتصاد حاصل نشد؟ خصومت و دشمنی آمریکا و بعضی کشورهای همسایه و از طرف دیگر بعضی نقصان ها و عدم آمادگی ها در داخل کشور باعث شد فضای پسا تحریم در کشور نتواند به فضای رونق و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود. آمریکا با اجرای بی سابقه تحریم های اولیه و با پیگیری جو ترس بنگاه ها سعی دارد فشار اقتصادی روی ایران باقی بماند.

وی افزود: از طرف دیگر به عدم آمادگی ما برای بهره برداری فضای پسابرجام نیز باید اذعان کرد. در برخی عرصه‌ها مانند بانکداری بین‌المللی غربی‌ها برنامه‌ریزی چند دهه‌ای و هدفمند را در سال‌های گذشته شروع و دنبال کرده‌اند. ما چون در تحریم بوده‌ایم بی‌اطلاع و فاقد تماس و توان کارشناسی هستیم. عرصه بانکی از این مقوله‌هاست.

جلال‌پور اظهار کرد: واقعیت این است که شبکه‌های انتقال مالی به طرز حیرت‌آوری شفاف و ملزم به قوانین بانکی شده که توسط غرب اعمال می شود. تلاش غرب برای کنترل جریان مالی جهان در ۱۰ سال گذشته که ما در صحنه نبوده‌ایم بسیار جلو رفته و ما با برداشته‌شدن دیوارهای تحریم غافلگیر شده‌ایم. متاسفانه از آنجایی که در کشور باب شده همه در همه موارد اظهارنظر نموده و جو را ملتهب می‌سازند و اجازه نمی‌دهند فهم ملی مناسبی از موضوع شکل بگیرد غالب تفسیرها در فضای فقدان آشنایی با ابتداییت صحنه است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: متاسفانه اظهارنظر در سطح ملی دیگر محتاج دانستن مقدمات موضوع نیست. هرکسی در هر مقوله‌ای اظهارنظر می‌کند و به جای ایجاد فضای هم‌افزایی و مباحثات کارشناسی فضای مچ‌گیری و جدل رسانه‌ای حاکم می‌شود. به طور کلی به گمان بخش خصوصی برجام بخشی از سیاست هوشمند نظام بود که در عرصه اقتصاد خطرات بزرگی را رفع یا فعلا مدیریت کرد، اما اقتصاد بیمار ایران محتاج درمان بیشتر از این است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد