اونس طلا2321.67
مظنه15,401,000
18 گرم3,555,300
ارزش سکه34,698,453
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

برقراری دوباره فعالیت همه واحدهای پتروشیمی بوعلی‌سینا از ٢هفته آینده‌/ برنامه استفاده از آب دریا برای اطفای حریق

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه استفاده از آب دریا برای اطفای حریق در دستور کار فوری قرار می‌گیرد، گفت: تلاش می‌کنیم همه واحدهای پتروشیمی بوعلی‌سینا در ٢ هفته آینده فعالیت خود را از سر گیرد.

به نقل از خبرنگار شانا مرضیه شاهدایی با اشاره به اینکه تصمیم برای تخلیه در حین حادثه پتروشیمی بوعلی‌سینا بهترین تصمیم بود، اظهار داشت: مدیریت بحران پیش‌تر تعریف شده است و شرکت های پتروشیمی سالانه رزمایش هایی برای هماهنگی به منظور بحران های احتمالی برگزار می کنند.

شاهدایی درباره تدابیر اجرا شده در خصوص مهار و اطفای حریق در پتروشیمی بو‌علی‌سینا، اظهار کرد: همه اقدام های صورت گرفته از لحظه آتش سوزی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و صحیح ترین تدابیر اتخاذ شد، یک منطقه را بلافاصله برای اتخاذ تمهیدات حراستی و حفاظتی تخلیه کردند و با تعطیلی واحدهای مختلف در این مسیر گام برداشتند که دیگر واحدهای فرآیندی با آسیب روبرو نشوند.

وی تصمیم تخلیه مواد هیدروکربوری داخل مخزن در حال آتش را هم بهترین تصمیم ممکن دانست و گفت: مطابق گزارش ارائه شده از سوی وزیر نفت به هیئت دولت براساس نظر کارشناسان بر این نکته تاکید شده که تخلیه مواد داخل مخزن در حال آتش بهترین تصمیم ممکن بوده است.

شاهدایی درباره دلیل تفویض مدیریت بحران به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: حجم حریق در داخل مخزن دوم در حال آتش بسیار گسترده بوده است و تجربه صنعت پتروشیمی در چنین موضوعی کمتر بود، همه مدیران به اجماع تصمیم گرفتند که مدیریت عملیات اطفای حریق مخزن نه مدیریت بحران مخزن به علی صفی خانی، مدیر اچ اس ی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب سپرده شود و ما هم از این موضوع حمایت کردیم و همه نیروهای حاضر در منطقه از وی حمایت و پشتیبانی کردند تا در این عملیات موفق شوند.

فعالیت همه واحدهای پتروشیمی بوعلی سینا ٢ هفته آینده از سرگرفته می شود

شاهدایی در بیان آخرین وضع مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، توضیح داد: نوبت‌ کاری مجتمع بلافاصله پس از فردای حادثه آغاز شد و کارکنان در محل کار حاضر شدند، برنامه ریزی‌ها برای راه اندازی واحدهای فرآیندی ١٠٠ تا ٧٠٠ که پیش از واحد پارازایلن هستند، آغاز شد و می توانند در مدار تولید قرار گیرند.

وی ادامه داد: افزون بر آن برنامه بازسازی هم در دستور کار قرار گرفت و همکاری با کارشناسان بیمه و پاکسازی محیط در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، تلاش می کنیم همه واحدهای پتروشیمی بوعلی سینا در ٢ هفته آینده فعالیت خود را ازسر گیرند زیرا بخش های دیگر این مجتمع آسیب ندیده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در پاسخ به این که چقدر به خطای انسانی در دلیل وقوع حادثه و همچنین مسیر اطفای حریق معتقدید، گفت: هنوز دلیل اصلی حادثه مشخص نشده است، این که منشا خطا کجاست در حال بررسی است و پس از اعلام نظر کارشناسان اطلاع رسانی می کنیم.

وی درباره انتقادهایی مبنی برای این که احتمال اطفای حریق در همان ساعت اولیه وجود داشته است، اظهار کرد: زمانی که آتش گسترده شد، طبیعی بود که با کمبود تجهیزات و موارد موردنیاز روبرو شوند، در این مقطع به‌ویژه با کمبود فوم روبرو شدند که ناچار شدند از شرکت نفت و بهره برداری آغاجاری، پالایشگاه آبادان و دیگر بخشها آن را تهیه کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: از سویی باید منتظر می‌ماندند تا حجم عظیمی از فوم سفارش شده به منطقه ارسال شود تا حمله های جدید برای اطفای حریق را آغاز کنند، طبیعی است که تجهیزات منطقه ویژه اقتصادی برای آن حجم عظیم آتش کافی نبود و باید تدارکات لازم برای تهیه، ارسال و اطفای حریق صورت گیرد.

آموزش مدیریت بحران و پیش بینی برای تجهیزات کافی در مجتمع های پتروشیمی

شاهدایی درباره ضرورت تدابیر لازم برای پیشگیری و مدیریت صحیح بحران، ایمنی و اچ اس یی گفت: مدیریت بحران، تکالیف و مانورهای آنها مطابق برنامه مشخص است؛ اما درسی که ما از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا گرفتیم این است که در چند جبهه باید اقدام هایی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: آموزش مدیریت بحران و تربیت مدیران حرفه ای برای مقابله با بحران هایی از جمله این اقدام‌ها به شمار می رود که نیاز ما بیش از تعداد مدیران کنونی است، بررسی تجهیزات مورد نیاز در مناطق نیز از دیگر اقدام ها به شمار می رود، در مقایسه با برآوردهای صورت گرفته میزان تجهیزات کم بوده است. با توجه به تعدد و وسعت مناطق ویژه باید فراتر از استانداردها حرکت کنیم و آمادگی بیشتری داشته باشیم.

استفاده از آب دریا برای اطفای حریق در دستور کار فوری قرار می‌گیرد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در منطقه ماهشهر پیگیر این هستم تا نسبت به پشتیبانی آب دریا برای آتش نشانی اقدام شود، زیرا اکنون از آب خام رودخانه کارون استفاده می کردیم که این درست نیست مجتمع ها کنار دریا باشند و برای چنین حادثه‌ای در این زمان طولانی با این حجم آب بخواهیم از آب شیرین استفاده کنیم و این موضوع در دستور کار فوری ما قرار می گیرد.

شاهدایی همچنین بر ضرورت پیش بینی تمهیدات لازم برای امنیت شغلی نیروهای آتش نشانی تاکید کرد.

وی ‌افزود: همه اقدام های صورت گرفته در مسیر اطفای حریق از آغاز تا پایان صحیح بوده و اشتباهی صورت نگرفته است؛ اگر در این مسیر تامین امکانات هم باشد پس از آماده شدن گزارش نهایی مشخص می‌شود؛ در این راستا اقدام ها در چهار مرحله شامل حفاظت و حراست منطقه در شرایط بحران، توقف فعالیت واحد، مهار کردن آتش در واحد پارازایلین، خاموش کردن مخزن نخست و خنک سازی مخازن اطراف و سرانجام اطفای حریق مخزن نفت صورت گرفت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد