اونس طلا2220.06
مظنه14,226,000
18 گرم3,284,000
ارزش سکه32,051,178
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

عملکرد دولت ۶۰ میلیارد دلار سرمایه مردم را در بورس به باد داد

معاون اسبق وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت با حرکت‌های لاک پشتی نه تنها رکود را حل نکرد، بلکه باعث عمیق‌تر شدن آن شد، گفت: در حوزه بازار سرمایه نه‌تنها هیچ اتفاقی رخ نداد، بلکه عملکرد دولت باعث شد، حدود ۶۰میلیارد دلار سرمایه مردم به هدر برود.

حیدر مستخدمین حسینی در مورد فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باره حل مشکل رکود و بیکاری و انجام اقدام جدی در این مورد، اظهار داشت: با آسیب شناسی از عملکرد سه ساله دولت می‌توان مشاهده کرد که دولت یازدهم یک برنامه منسجم در حوزه اقتصادی ندارد.

وی افزود: اقتصاد کشور با توجه به مسائل و مشکلات عدیده و پیچیده‌ای که دارد، به یک جسارت و اقدام برای اصلاح برخی از قوانین، ارائه یک برنامه و تصمیم انسجام یافته در حوزه‌های مختلف اقتصادی مانند سیاست‌های پولی و مالی بودجه، تعرفه‌ای و بازرگانی و سیاست ارزی نیاز دارد.

معاون اسبق وزیر اقتصاد با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید با حرکت‌های لاک پشتی نه تنها نتوانست بر رکود فائق بیاید، بلکه آن را عمیق‌تر کرد، گفت: امروز تعداد بیکاران افزایش یافته و شغل جدیدی ایجاد نشده و این باعث شده نرخ بیکاری افزایش یابد. همچنین میزان سرمایه گذاری کاهش یافته است.

مستخدمین حسینی ادامه داد: مشکلات امروز اقتصاد ایران، به دلیل نبود یک بینش انسجام یافته و فقدان فرماندهی اقتصادی رخ داد و دولت هم ظاهرا قصد ترمیم کابینه در حوزه اقتصادی را ندارد و نشان می‌دهد دولت فاقد جسارت لازم برای ارائه یک برنامه اقتصادی است.

*حرکت‌های خرگوش‌وار نیاز داریم

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، در حوزه اقتصادی کشور به حرکت لاک پشتی نیاز نداریم و این حرکت برای ما سَم است؛ امروز نیازمند حرکت‌های خرگوش‌وار (تند، سریع و قاطع) و روبه جلو هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به برنامه دولت برای خروج، اضافه کرد: دولت، در همان ماه‌های نخست کاری خود، موضوع اصلاح فضای کسب و کار، اصلاح نظام بانکی برای گرایش به سمت تولید و اعطای تسهیلات در جهت آسان شدن سرمایه گذاری را مطرح کرد اما اقدام عملی انجام نداد.

*60 میلیارد دلار به هدر رفت

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید مورد توجه قرار می‌گرفت، بیان کرد: در حوزه بازار سرمایه نه‌تنها هیچ اتفاقی رخ نداد، بلکه عملکرد دولت باعث شد، حدود 60میلیارد دلار از پس اندازها و سرمایه گذاری مردم به هدر برود و برای بورس نیاز به برنامه منسجم داریم.

به گفته وی، دولت برنامه و توجه خود را فقط و فقط معطوف به تورم کرد، البته داشتن برنامه برای کاهش نرخ تورم خیلی خوب بوده است، اما این کاهشی که رخ داد، ناشی از رکود است؛ زیرا فعالیت انجام نمی‌گیرد و در این شرایط تورم خود به خود کاهش می‌یابد و کاهش نرخ تورم به قیمت عمیق تر شدن هر چه بیشتر رکود، بیکاری و تعطیلی واحد‌های صنعتی منجر شده و می‌شود.

معاون اسبق وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه یاس و ناامیدی در حوزه فعالیت اقتصادی کشور را شاهد هستیم، گفت: دولت باید اولویت کاهش نرخ تورم را کنار بگذارد، هر چند کاهش تورم بد نیست، ولی به قیمت افزایش رکود به درد نمی‌خورد.

*کاهش تورم در شرایط رکود به درد نمی‌خورد

مستخدمین حسینی توضیح داد: بین تورم و رکود، باید حتما تورم را انتخاب کنیم، زیرا تورم بالندگی، حرکت رو به رشد، امید، اشتغال و رونق را به همراه دارد، و دولت باید در شرایط رونق به دنبال کاهش تورم باشد، اما در شرایط رکود، کاهش تورم هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ جز اینکه ناهنجاری‌ها در جامعه و ناامیدی در جوانان فارغ التحصیل افزایش می‌یابد.

وی با بیان این مطلب که باید برای حل مشکل رکود اقدام جدی، سریع و قاطع انجام شود، اظهار کرد: دولت باید تمام موانع فضای کسب و کار را بردارد، در حالی که هنوز و در مدت این سه سال نتوانست برای فضای کسب و کار هیچ اقدام عملی انجام دهد.

سود تسهیلات بانکی‌هم کاهش یابد

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در بخش بانکی مشاهده می‌کنیم نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش داده ولی نرخ سود تسهیلات پرداختی به تولید و بنگاه‌ها را در همان سطح سابق مانده است و دولت یازدهم که به علم اقتصاد اعتقاد دارد باید نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم باشد، چرا دولت این اقدام را انجام نمی‌دهد.

مستخدمین حسینی تاکید کرد: حل مسئله رکود و نقش مخرب آن در اقتصاد ایران، باید جزو برنامه‌های دولت باشد، که این موضوع را نمی‎بینم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد