اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
اونس با 4 دلار افت در کانال 1220 دلار ماند

مقاومت طلا مقابل فشار آمریکایی

اونس طلا در آخرین هفته کاری کامل فوریه تنها 4 دلار از ارزش خود را از دست داد تا با وجود اثرگذاری کاهشی عواملی مانند داده‌های بهتر از انتظار از رشد آمریکا، در محدوده 1220 دلار بماند، امری که در ابتدای سال 2016 تا حدی دور از ذهن بود.

با این همه، هم «افزایشی»ها و هم «کاهشی»های بازار همچنان به فعالیت مشغولند. البته پیش‌بینی‌های کوتاه مدت نشان می‌دهد که خوش‌بینی هنوز هم بر بازار غالب است.

اونس طلا هفته گذشته را با سقوط شدید آغاز کرد. روز دوشنبه اونس با 18 دلار سقوط به قیمت 1208 دلار رسید، سقوطی که عمدتا ناشی از افزایش شدید ریسک‌پذیری در بازارهای سهام و جهش شاخص دلار بود. همچنین سودگیری معامله‌گران باعث افت ارزش طلا شد. بازارهای سهام جهان روز دوشنبه شاهد خطر کردن معامله‌گران با وجود ادامه نگرانی‌ها بودند تا بیشتر شاخص‌های جهانی در این روز رشد کنند. همزمان بهای نفت خام نیز رشد داشت تا معامله‌گران سهام با خیال آسوده‌تری دست به معامله بزنند. در حالی که بازارهای سهام بر قیمت طلا فشار وارد می‌کردند، شاخص دلار نیز رشد کرد تا فلز زرد تحت‌فشار بیشتری قرار بگیرد.

دیگر خبر مهم روز، سقوط پوند بریتانیا به دلیل حمایت شهردار لندن از خروج این کشور از اتحادیه اروپا بود. اما سه‌شنبه روز جهش 17 دلاری و ثبت قیمت 1225 دلار بود. جهش دومین روز هفته اونس عمدتا ناشی از افت بازارهای دارایی و بهای نفت خام بود. همچنین جهش اصلاحی از کف قیمتی که روز دوشنبه تجربه شده بود نیز موثر بود. روز سه‌شنبه بازارهای سهام به شدت تحت‌تاثیر روند بازار نفت قرار گرفتند. نفت خام در این روز بخش عمده رشدی را که در روز دوشنبه تجربه کرده بود، از دست داد. افت بازارهای دارایی در روز سه‌شنبه، ‌علاوه‌بر روند بهای نفت، به نگرانی تازه‌ای درباره بخش مالی و بانکی جهان نیز مربوط بود.

همین روند روز چهارشنبه نیز تکرار شد. روز چهارشنبه، روز رشد اندک به قیمت 1228 دلار بود با این همه نوسان‌های این روز بسیار شدید بود. اونس در سومین روز کاری هفته قیمت 1254 دلار را هم تجربه کرد. جهش نیمه اول روز ناشی از خرید فنی و افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن بود، اما با ثبت قیمت‌های بالا، فروش برای سودگیری افزایش یافت و قیمت به انتهای محدوده 1220 دلار بازگشت. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه هم مانند روز سه‌شنبه تحت فشار فروش بودند و به طلا کمک کردند. در این روز رشد بهای نفت خام تا حدی به بازارهای سهام کمک کرد و همزمان شاخص دلار به ضرر طلا عمل کرد. چهارشنبه مقام‌های چین بازهم ارزش یوآن را مقابل دلار پایین آوردند تا موج تازه‌ای از نگرانی‌ها در بازارها ایجاد شود. دیگر خبر ارزی این روز سقوط پوند بریتانیا برابر دلار به کمترین نرخ برابری در 7 سال گذشته بود.

اونس روز پنج‌شنبه بیشتر پیرامون مرز 1235 دلار نوسان کرد اما در نهایت با 5 دلار رشد روی قیمت 1233 دلار ایستاد. این روند نتیجه اثرگذاری افزایشی تقاضا و تاثیر کاهشی سودگیری بود. پایگاه اینترنتی کیتکو بازار این روز را «دوپهلو» توصیف کرد. در چهارمین روز کاری هفته، بیشتر بازارهای سهام جهان بازگشت فنی از فشار فروش روزهای قبل را تجربه و رشد کردند. شاخص‌های سهام در این روز هم بیشتر از بازار انرژی تاثیر گرفتند. اونس در آخرین روز هفته بیشتر رو به کاهش داشت تا در نهایت روی قیمت 1222 دلار بایستد. بخش عمده افت 11 دلاری اونس در این روز ناشی از اثرگذاری رشد دلار بود.

شاخص دلار در انتهای هفته گذشته روی عدد 14/ 98 واحد ایستاد تا پس از چند هفته دوباره به مرز 100 واحد نزدیک شده باشد. افت روز جمعه ابتدا بیشتر ناشی از کاهش ریسک‌گریزی در بازارهای سهام بود، اما با رسیدن داده‌های رشد آمریکا و تقویت دلار، افت بیشتری تجربه شد. براساس گزارش‌ها، اقتصاد آمریکا در سه ماه آخر سال 2015 معادل یک درصد رشد کرده است، رقمی که بهتر از پیش‌بینی‌ها بود و نگرانی‌ها درباره بازگشت رکود را کاهش داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد