اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
یک موسسه تحقیقاتی:

عربستان تا سال ۲۰۱۸ ورشکسته می‌شود

موسسه بیگ کرانچ با اشاره به افت قیمت نفت و افزایش کسری بودجه عربستان اعلام کرد بزرگترین تولید کننده نفت جهان ظاهرا در مسیر ورشکستگی در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آسیا وان، افت شدید قیمت نفت تاثیری بسیار منفی بر اقتصاد عربستان گذاشته است. این کشور ناگزیر شده هزینه های بودجه ای خود را کاهش دهد و تولید نفت را حتی با وجود افت شدید قیمت ها افزایش دهد.

با این حال، بر اساس تحلیل جدیدی که موسسه بیگ کرانچ منتشر کرده، بزرگترین تولید کننده نفت ظاهرا در مسیر ورشکستگی در سال 2018 قرار گرفته است.

بسیاری از کشورهای وابسته به صادرات نفت برای برقراری توازن در بودجه های خود به قیمت های بسیار بالاتری نیاز دارند. کشورهای ثروتمندی نظیر قطر و کویت هم با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند، در حالی که کشورهای فقیرتر مانند لیبی بحران شدیدتری را تجربه می کنند. بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، لیبی برای اینکه بتواند بودجه متوازنی را تنظیم کند، به قیمت نفت بشکه ای 269 دلار نیاز دارد.

عربستان وضعیتی بینابینی دارد: کشوری با ذخایر مالی قابل توجه (حدود 624 میلیارد دلار تا ماه دسامبر). اما بخش عمده ای از ثبات در این کشور در سایه ایجاد فرصت های شغلی دولتی و هزینه های عمومی سخاوتمندانه تامین شده که با افت قیمت نفت، اکنون ریاض برای تداوم این سیاست ها باید به ذخایر مالی خود دست ببرد.

شبکه سی ان بی سی در ماه اوت یعنی زمانی که قیمت هر بشکه نفت بین 48 تا 41 دلار بود، با بررسی اقتصاد عربستان برآورد کرده بود که عربستان در اوت 2018 ورشکست خواهد شد. البته این براورد زمانی صورت گرفته بود که قیمت نفت بالای 40 دلار بود و سعودی ها هم هنوز به فکر کاهش هزینه های عمومی نیافتاده بودند.

بودجه 2016 دولت عربستان شامل کاهش هزینه 13.8 درصدی نسبت به سال 2015 است، اما بانک بارکلیز پیش بینی کرده که کاهش هزینه ها نزدیک به 5 درصد باشد. بر اساس گزارش بارکلیز، حتی با این وجود انتظار می رود کسری بودجه دولت عربستان در سال 2016 به 12.9 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.

بر اساس گزارش های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عربستان علاوه بر کاهش هزینه ها اقدام به افزایش تولید نفت خود کرده و تولید خود را در ماه اکتبر به بالای 10 میلیون بشکه در روز رسانده است.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد