الماس امید – فرانسه-قسمت دوم

پادشاه لوئی شانزدهم در ژانویه و پس از آن ملکه ماری آنتوانت در اکتبر 1793 با گیوتین اعدادم شدند. همین گردن زدن پی در پی سبب گشت تا الماس امید به یک الماس نفرین شده شهرت یابد، اما تاریخ گواه بر آن است که آویز گوسفند طلایی (که در آن از الماس امید استفاده شده بود) هیچ زمان توسط ماری آنتوانت استفاده نگردید زیرا این جواهر منحصرا در اختیار پادشاه بود.

الماس امید – فرانسه-قسمت دوم

داستان دیگری درباره آبی فرانسوی یا الماس آبی از این قرار است که این الماس پس از وقایع پاریس در سال 1792، به سرعت به لندن قاچاق شد. اما کانی اصلی الماس آبی فرانسوی تا زمانیکه مجددا در این دهه های اخیر تراش خورده گشت، ندیده نشد. در تراش مجدد، کانی اصلی این الماس به دو قسمت تقسیم گردید که به قسمت بزرگتر آن نام الماس امید نهادند. برخی افراد اعتقاد دارند که این تقسیم الماس نوعی سلاخی به شمار می رود زیرا سبب گشته تا 5/23 قیراط از الماس کم شده و همچنین از درخشندگی این الماس بکاهد. مدت زمان طولانی این باور وجود داشت که الماس امید از آبی فرانسوی تراش خورده است.

تاریخ نگاران عقیده دارند که یک دزد به نام کادت گوییلت (Cadet Guillot) چندین جواهر را دزدید که در میان آنها الماس آبی فرانسه و اسپینل Côte-de-Bretagne  نیز به چشم می خورد. وی الماس را به لندن جایی که آن را به دو بخش تقسیم کردند، منتقل نمود.

در مقابل ریچارد کورین تاریخ نگار مشهور دیگر معتقد است که دزد تاج جواهرات فرانسه در واقع توسط رهبر انقلاب، جرجس دانتون مأمور گشت تا جواهرات را دزدیده و آنها را به عنوان رشوه به افسر ارشد ارتش جبهه مقابل دوک کار ویلهلم از برانسویچ بدهد. زمانیکه آنها مورد حمله ناپلئون در سال 1805 قرار گرفتند، کارل ویلهلم که در آن زمان الماس آبی فرانسه را در اختیار داشت، برای پنهان کردن آن، الماس را مجددا تراش داد. سپس الماس با شکل جدید خود در سال 1806 یعنی زمانیکه دوک و خانواده اش برای فرار از دست ناپلئون به دختر خود کارولین در بریتانیا ملحق شدند، منتقل گشت.

البته کارولین همسر نایب شاهزاده جرج (که بعدها با نام شاهزاده جرج چهارم پادشاه انگلستان شد) بود. کارولین از همسر خود جدا گشت. مسئول مالی وی به کارولین پیشنهاد کرد که برای تأمین مخارج خود مجبور است تا جواهرات شخصی خود را بفروشد. خواهرزاده کارولین به نام دوک کارل فردریک جواهرات را خریداری کرده و بعدها مشخص شد که الماس آبی رنگ 75/13 قیراطی، الماسی که گمان می رفت بخش دیگر الماس آّبی فرانسه است، در آن جواهرات وجود داشت. محل این الماس آبی کوچک (قسمت دیگر الماس آبی فرانسه) نامشخص است. اخیرا متوجه شده اند که الماس آبی فرانسه به میزان زیادی با الماس امید همخوانی دارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها