اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
نعمت زاده طی سخنانی در اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی

الحاق به سازمات تجارت جهانی اولویت ایران است

وزیر صنعت کشورمان گفت: گام بعدی ما پس از توافق هسته‌ای این است که همکاری‌های اقتصادی را ترغیب کنیم و با اقتصاد جهانی عجین شویم، بنابراین نهایی شدن الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی اولویت ماست.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دهمین اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت که در نایروبی پایتخت کنیا برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنان خود در این سازمان ضمن قدردانی از دولت و ملت کنیا برای میزبانی این اجلاس، بر مواضع ایران در زمینه تجارت تأکید کرد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در این کنفرانس حضور یافتم تا پیام مهمی را منعکس کنم، گفت: اکنون که پس از سالها مذاکرات فشرده، تمام سوءتفاهم‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای مرتفع شده، گام بعدی ما این است که همکاری‌های اقتصادی را ترغیب کنیم و با اقتصاد جهانی عجین شویم، بنابراین نهایی شدن الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی اولویت ماست.

وی ادامه داد: الحاق ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی، یک توافق برد- برد و به نفع همه خواهد بود و گام مهمی در جهت ایجاد سازمانی واقعاً جهانی محسوب خواهد شد.

وزیر صنعت در ادامه سخنان خود، سابقه درخواست الحاق ایران را 20 ساله خواند و اظهار داشت: با وجود طولانی شدن روند الحاق، ما نمی‌خواهیم گذشته را ملامت کنیم، بلکه نگاه‌مان به آینده است.

نعمت‌زاده به آمادگی ایران برای ارائه گزارش رژیم تجاری تجدید نظر شده در اولین جلسه گروه کاری الحاق اشاره کرد و افزود: تشکیل این جلسه همچنان موکول به تعیین رئیس گروه کاری است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل، ما به حمایت همه اعضا برای تسهیل فرایند الحاق به شکل‌دهی به گروه کاری ایرانی نیاز داریم.

نعمت‌زاده در ادامه سخنان خود به آمادگی ایران برای ارائه فهرست پیشنهادی کالاها و خدمات اشاره کرد و آغاز مذاکرات دوجانبه را بر حسب درخواست کشورهای ذینفع میسر دانست.

نعمت‌زاده تأکید کرد: از نظر ایران، تجارت باید هماهنگ با اهداف توسعه‌ای به ویژه اهداف توسعه پایدار باشد.

نعمت‌زاده در حاشیه این کنفرانس با بیش از 15 وزیر از کشورهای مختلف و همچنین با مقامات سازمان تجارت جهانی ملاقات و درباره الحاق ایران و همکاری‌های تجاری- اقتصادی بین ایران و کشورهای طرف مقابل مذاکره و گفت‌وگو کرد.

این اجلاس از روز سه‌شنبه آغاز شده و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری در WTO محسوب می‌شود که هر دو سال یکبار با حضور وزرای تجارت کشورهای عضو تشکیل می‌شود.

در دهمین اجلاس آن، ایران به عنوان عضو ناظر شرکت کرده و وزیر صنعت کشورمان ضمن دیدار با مقامات سازمان تجارت جهانی و تعدادی از وزرای کشورهای عضو به رایزنی و طرح مواضع کشورمان پرداخت.

در این اجلاس، مذاکرات الحاق کشور افغانستان و لیبریا انجام شده و این دو کشور پس از طی مراحل مربوط به تصویب ملی پروتکل الحاق خود، رسماً به عضویت سازمان تجارت جهانی در خواهند آمد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد