اونس طلا2206.11
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
تب دینار در بازار ارز/

قیمت نهایی دلار ثابت ماند

در روزی که شاخص بازار ارز روی قیمت روز قبل خود ماند، نزدیک شدن به اربعین حسینی و افزایش تقاضای زائران عتبات عالیات، تب خرید دینار عراقی را در بازار بالا برد.


روز دوشنبه، بازار ارز فضای نسبتا آرامی داشت تا دلار با همان قیمت روز یکشنبه یعنی 3هزار و590 تومان به کار خود پایان دهد، اما در سمت دیگر، معاملات دینار عراق، داغ و پرهیجان بود تا ارز عراقی با 50 تومان افزایش قیمت از مرز 3000 تومان عبور کند و به قیمت 3هزار و110 تومان برسد.


ورود تقاضا به بازار دینار عراق موجب شده که معامله‌گران کوچک دلار موقتا برای کسب سود رو به سوی پول ملی کشور همسایه کنند و بازار دلار با خروج این افراد خلوت‌تر شود. به این ترتیب، سومین روز هفته، صحنه مهاجرت نوسان‌گیران کوچک بازار دلار به سوی دینار عراقی بود. از سوی دیگر، به گفته فعالان بازار، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز مهم‌ترین عاملی بود که در روز دوشنبه به سکون قیمتی دلار کمک کرد. در سومین روز هفته، سرعت افزایش نرخ رسمی دلار نیز تند شد و دلار مبادله‌ای با 9 ریال افزایش به قیمت 2 هزار و 998 تومان رسید. این بیشترین میزان افزایش نرخ رسمی از 8 شهریور بود. افزایش روز دوشنبه موجب شد که نرخ رسمی تنها 2 تومان با نرخ 3 هزار تومانی فاصله داشته باشد. روز دوشنبه سکه تمام در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 4 هزار تومان کاهش به قیمت 904 هزار تومان رسید. عامل اصلی افت این فلز گرانبها،‌ نزول اونس در بازارهای جهانی بود.

فراز و فرود دلار
در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3هزارو 587 تومان آغاز کرد که 3 تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، روند کاهشی قیمت از آخر وقت یکشنبه آغاز شد. بعدازظهر روز یکشنبه و پس از تعطیلی بانک‌ها، قیمت دلار میان معامله‌گران غیررسمی تا نرخ 3 هزار و 598 تومان بالا رفت، اما پس از لمس این قیمت، دلار تغییر جهت داد و در مسیر کاهشی قرار گرفت.

به گفته فعالان، افزایش فروش در معاملات آتی، عامل اصلی تغییر جهت قیمت بود. با این حال دامنه نوسانات بعدازظهر یکشنبه به روز دوشنبه نرسید تا دلار روز آرامی را پشت‌سر بگذارد. دلار که با قیمت 3587 تومان معاملات خود را آغاز کرده بود،‌ در ادامه روز تا قیمت 3583 تومان پایین آمد. پس از ثبت این قیمت، دلار در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کرد و به یکباره با افزایش خریدهای ارزی تا قیمت 3590 تومان بالا رفت.



کمک زائران
در ساعات ابتدایی روز دوشنبه، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت،‌ با این حال در نیمه دوم روز، ‌بهای این ارز تحت‌تاثیر افزایش تقاضا در مسیر افزایشی قرار گرفت. به گفته فعالان، تقاضای ارزی زائران عتبات عالیات در آستانه اربعین به کمک دلار آمده و از سطح فعلی قیمت تا حدی حمایت کرده است. البته پاسخگویی سیاست‌گذار ارزی به این بخش از تقاضا موجب شده که دلار افزایش خاصی را تجربه نکند.

افزایش تقاضا برای دینار دو تاثیر عمده در بازار ارز داشته است. اول اینکه برخی از صرافی‌ها دلار خود را تحت‌تاثیر افزایش تقاضا برای ارز عراقی به دینار تبدیل کرده‌اند. این حرکت موجب شده عرضه تا حدی تضعیف شود و حجم دلار نقدی موجود در بازار به میزانی کاهش یابد.

دومین اثر افزایش تقاضا برای دینار، رشد قیمت این ارز در بازار و کوچ برخی نوسان‌گیران کوچک به سوی دینار بود. روز دوشنبه حجم معاملات ارز عراقی در بازار بیش از پیش افزایش یافت تا هیجان معاملاتی نوسان‌گیران نیز در این سوی بازار بیشتر شود. این در حالی بود که تحرک معامله‌گران دلار به‌طور محسوسی کاهش یافته بود. به گفته فعالان، عدم کشش دلار برای عبور از مرز 3 هزار و 600 تومانی در روز یکشنبه و سکون روز دوشنبه آن، امیدهای افزایشی معامله‌گران ارزی را تا حد زیادی کمرنگ کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد