سنگ قیمتی سیترین

سیترین یکی از مشهورترین و متداول ترین سنگ قیمتی می باشد. این سنگ متعلق به خانواده بزرگ کوارتز است. به طور مشخص، این سنگ نمونه زرد تا طلایی – نارنجی از گونه با کیفیت میکروکریستالی کوارتز (دی اکسید سیلیکون)دمی باشد.

سنگ قیمتی سیترین

 نام این سنگ برگرفته از کلمه فرانسوی لیمویی (citron) است اگرچه رنگ سیترین مقداری طلایی تر از رنگ زرد لیمویی است. از آنجایی که سنگ معدنی کوارتز بسیار فراوان است، نمونه های با کیفیت آن درخشش و وضوح فوق العاده ای را از خود به نمایش می گذارند. سیترین رنگ  متمایز خود را از آثار آهن گرفته است.

سیترین طبیعی در بازار بسیار کمیاب است، به همین سبب این سنگ، قیمتی ترین گوهر در خانواده کوارتز به شمار می آید. بسیاری از درجه های متفاوت سیترین که در بازار داد و ستد می شود، آماتیستی هستند که به وسیله روش گرمادهی بهبود داده می شوند. به این صورت که درجه پایین دما (حدود 470 درجه سانتی گراد) رنگ آماتیست ها را زرد و درجه بالای دما (حدود هزار درجه سانتی گراد) رنگ آماتیست ها زرد تیره تا قرمز-قهوه ای می گرداند. تقریبا همه ی سیترین های حرارت داده شده رنگ مایل به قرمز دارند.

 سیترین تشابه بسیار زیادی با آماتیست نوع دیگری از گونه میکروکریستالی خانواده کوارتز دارد. تنها تفاوت سیترین و آمتیسیت در سطح اکیسده شدن یون آهن در این دو گوهر است که در کریستال بی رنگ کوارتز خود را نشان می دهد. هنگامیکه کوارتز گرما داده می شود، عنصر آهن آزاد گشته و رنگ ارغوانی – بنفش آماتیست را به طلایی و یا نارنجی تبدیل می کند. آمترین نمونه طبیعی از ترکیب دو رنگ طلایی سیترین و ارغوانی آمتیست می باشد که در یک سنگ جمع گردیده است.

 سیترین هایی با رنگ طبیعی در برزیل و ماداگاسکار، و همچنین در برمه، ایالات متحده آمریکا و نامیبیا یافت می شوند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها