اونس طلا2382.79
مظنه16,526,000
18 گرم3,815,000
ارزش سکه37,233,078
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000
رییس سازمان امور مالیاتی خبر داد:

سود سپرده بانک های مجاز معاف از مالیات و غیرمجازها بدون معافیت

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: سود سپرده بانک های مجاز از مالیات معاف بوده اما سود سپرده های موسسات غیرمجاز از پرداخت مالیات معاف نیست.

علی عسکری روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر نگرانی مردم در خصوص دریافت مالیات از سپرده های بانکی پس از ابلاغ قانون اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، افزود: سازمان مالیاتی نمی خواهد براساس این قانون به حساب ها سرک بکشد اما فردی که فعالیت اقتصادی دارد باید اسناد و مدارک را به سازمان مالیاتی ارایه کند.


وی ادامه داد: در چارچوب سیستم طرح جامع، اطلاعات به ماشین داده می شود ضمن آنکه سابقه مالیاتی مودی هم از قبل وجود دارد.


وی با بیان اینکه موتور ریسک براساس قواعد محرمانه تعریف شده است، گفت: این موتور ریسک مودیان را ارزیابی می کنند و افرادی که دارای ریسک بالایی هستند، مورد رسیدگی قرار می گیرند و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر اطلاعات از نظام بانکی دریافت می شود.


وی با تاکید بر اینکه دنبال سرک کشیدن نیستیم و تنها دنبال راستی آزمایی مودیان هستیم، اظهار داشت: براساس قانون قبلی و جدید پس اندازهای مردم در موسسات مالی و اعتباری و بانک های مجاز از مالیات معاف است اما در قانون موسسات اعتباری غیرمجاز که مجوز فعالیت از بانک مرکزی دریافت نکرده اند، مشمول مالیات می شوند این موسسات حتی اگر از آنها تسهیلات دریافت شود، هزینه مالی آنها قابل قبول نیست.


به گفته وی در صورتی که موسسات غیرمجاز به سپرده گذاران سود ارایه دهند آن سود، درآمد شناسایی شده و مشمول مالیات می شود در حالی که سود ناشی از سپرده در بانک ها و موسسات مجاز از مالیات معاف است.


رییس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: براساس این اصلاحیه قانونی برخی اطلاعات که برای راستی آزمایی درآمد مورد نیاز است از موسسات مالی و بانکی دریافت خواهد شد و هماهنگی هایی در این زمینه با نظام بانکی انجام شده است.


وی با تاکید بر آنکه تبادل تمام اطلاعات محرمانه است و براساس قانون افشای این اطلاعات امکان پذیر نیست، گفت: اگر کارمندی این اطلاعات را افشا کند نه تنها از خدمات دولتی تا پنج سال محروم می شود بلکه 6 ماه تا دو سال زندانی خواهد شد.


عسکری تاکید کرد: از این اطلاعات برای تشخیص درآمد، حسن استفاده خواهد شد و کارکنان بانک هم باید همکاری های لازم را انجام دهند ضمن اینکه در چارچوب مشخص شده براساس محرمانه بودن اطلاعات با نظام بانکی همکاری خواهیم کرد.


به گفته وی، همچنین اگر فردی بدهکار مالیاتی باشد، اطلاعات وی به نظام بانکی ارایه می شود تا در اعتبارسنجی برای ارایه تسهیلات از این اطلاعات استفاده شود.



** معافیات مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و خصوصی یکسان شد
رییس کل سازمان امور مالیاتی از یکسان سازی معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و خصوصی براساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم خبر داد و گفت: در گذشته در این خصوص تبعیض مالیاتی برای بخش خصوصی و دولتی وجود داشت اما براساس قانون جدید هفت برابر معافیت پایه برای حقوق کارکنان دولتی و خصوصی با نرخ 10 درصد و مازاد آن 20 درصد خواهد بود.


وی با بیان اینکه در گذشته کل درآمد حقوق دولتی ها 10 درصد، بخش خصوصی 15 تا 35 درصد به صورت پلکانی بود، اظهارداشت: درآمد تا 13 میلیون و 800 هزار ریال از مالیات معاف و هفت برابر 10 درصد و مازاد آن 20 درصد مشمول مالیات می شود.


** افزایش سقف مالیاتی ممنوع الخروجی ها
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سقف مالیات ممنوع الخروجی ها افزایش یافت، گفت: براساس ماده 202 قانون فعلی اگر فرد (حقیقی و حقوقی) یک میلیون تومان مالیات بدهکار بود ممنوع الخروج مالیاتی محسوب می شد اما براساس قانون جدید این رقم برای اشخاص حقوقی دارای پرونه بهره برداری 20 درصد سرمایه و یا معادل 500 میلیون تومان مبنای ممنوع الخروجی است و زیر این عدد ممنوع الخروج نخواهند بود.


وی ادامه داد: این رقم برای اشخاص حقوقی و حقیقی تولیدی معادل 10 درصد سرمایه و یا 200 میلیون تومان و برای اشخاص حقیقی که در دو گروه بالا نباشند 10 میلیون تومان تعیین شده است.

** تسهیل مالیات بر ارث
عسکری از ساده سازی مالیات بر ارث براساس اصلاحیه قانون جدید مالیات ها خبر داد و گفت: سه درصد از موجودی بانکی متوفی، مالیات بر ارث است. براساس قانون جدید، مالیات بر ارث مانند مالیات نقل و انتقال املاک است و هر یک از وراث می توانند به صورت جداگانه مالیات را پس از انحصار وراثت بپردازند.


وی ادامه داد: تمام پرونده های مالیات بر ارث ایران از 90 سال پیش تاکنون در سازمان نگهداری شده اما براساس قانون جدید، هر مالی در هر زمانی از متوفی شناسایی شود، مالیات آن قابل پرداخت است و این قانون از سال 95 اجرایی خواهد شد.

** نحوه اخذ مالیات از اجاره بها
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره درآمد اجاره گفت: بسیاری از افراد که منزل مسکونی، تجاری یا اداری خود را اجاره می دادند، اجاره نامه صوری یا غیرواقعی ارائه می کردند و یا اجاره نامه تنظیم نمی کردند اما براساس قانون جدید، دست نظام مالیاتی در تائید مالیات اجاره باز شده است و در ابتدا باید اسناد اجاره تعیین شود و مبنای آن، 80 درصد ارقام جدول املاک خواهد بود، این در حالی است که بسیاری از افراد از مالیات اجاره فرار می کنند.

** مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه
عسکری درباره مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه اظهار داشت: وزارت مسکن، سازمان مالیاتی و سازمان ثبت اسناد بر روی این موضوع کار می کنند، همچنین براساس قانون جدید از سال دوم اگر ملک خالی باشد، 50 درصد مالیات متعلقه، مالیات به آن متعلق می گیرد و از سال سوم، معادل مالیات اجاره و سال چهارم به بعد یک و نیم برابر مالیات متعلق، مالیات به آن تعلق خواهد گرفت. اگر کسی خانه خالی نگه دارد، مانند این است که آن را به کسی اجاره داده و باید مالیات آن را بپردازد.


وی درباره نحوه و چگونگی شناسایی خانه های خالی، گفت: سامانه املاک قرار است از طریق وزارت مسکن ایجاد شود، همچنین در وزارت صنایع تمام املاک، پروانه می گیرند و ثبت می شوند و در سامانه منعکس خواهند شد. براین اساس، نوع کاربری آنها مشخص می شود و خانه های خالی معلوم خواهد شد.

** طبقه بندی مشاغل بر اساس میزان فعالیت و درآمد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از طبقه بندی مالیات مشاغل بر مبنای میزان فعالیت و درآمد خبر داد و گفت: در قانون جدید مالیات های مستقیم دیگر طبقه بندی مشاغل وجود ندارد و مبنای اخذ مالیات از هر طبقه شغلی، میزان فعالیت و درآمد آن است و طبقه بندی مشاغل حذف شده است.


وی افزود: البته ما تا یک محدوده درآمد، برای مودیان خاص، اقدام به تعیین مالیات مقطوع خواهیم کرد، مثل مالیات بر خودرو که تا سقفی خاص، یک نرخ مقطوع دارد.


رییس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: براساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم از سال آینده، درآمدهای ناشی از ساخت و فروش املاک نیز مشمول مالیات خواهند شد و این اقدامی در راستای برقراری عدالت مالیاتی محسوب می شود.

** تبعیض اخذ مالیات پیمانکاران داخلی و خارجی رفع شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: براساس قانون اصلاح مالیاتها، تبعیض در اخذ مالیات و استفاده از معافیتهای مالیاتی پیمانکارن داخلی و خارجی حذف می شود.


عسکری اظهار داشت: در گذشته ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران خارجی مشمول مالیات نبود و فقط خدمات مشمول مالیات بود در صورتی که این معافیت برای پیمانکارن داخلی وجود نداشت.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: اصلاح قانون مالیاتی ظرفیت های خوبی برای مودیان و سازمان امور مالیاتی خواهد داشت.


وی گفت: اصلاح قانون مالیاتها ظرفیت های خوبی هم برای مودیان در جهت استفاده از مشوق ها و همچنین برای نظام مالیاتی برای شناسایی مودیان و دریافت واقعی مالیات در جهت تحقق برنامه های توسعه ای و اهداف کشور دارد.


وی ادامه داد: در راستای اصلاح قانون مالیات ها، از سال آینده زمان ارائه اظهارنامه ها به نظام مالیاتی در دو مقطع زمانی صورت می گیرد که براساس آن صاحبان مشاغل در خرداد ماه و اشخاص حقوقی و دارندگان سایر فعالیت ها در تیرماه اظهار نامه ارائه می دهند.


عسکری، برخورداری یک معافیت پایه برای افرادی که چند شغل دارند و کاهش 5 واحد درصد مالیات به ازای هر 10 درصد ابراز درآمد مشمول مالیات نسبت به سال قبل یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد نرخ مالیاتی را از جمله مواد گنجانده شده در قانون اصلاح مالیات ها عنوان کرد.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه شرط برخورداری از هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی، ارائه اظهارنامه و اسناد و دفاتر است، گفت: همه باید در مسیر قانون به تکالیف قانونی خود عمل کنند.


وی افزود: هر کس بخواهد در اقتصاد فعالیت کند باید در نظام مالیاتی ثبت نام و از سازمان امور مالیاتی کد اقتصادی دریافت نماید در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.

** پول صندوق فروش را دولت می دهد
عسکری در خصوص لزوم نصب صندوق فروش نیز گفت: با توجه به اصلاحیه قانون مالیاتها، افرادی که صندوق فروش نصب کنند تا میزان هزینه نصب و راه اندازی از مالیات همان سال کسر می شود و برای 2 سال تا 10 درصد از درآمد هم مشمول معافیت می شود و در صورت عدم نصب و استفاده تا مبلغ 2 درصد از فروش جریمه خواهند شد.

** تشکیل پلیس مالیاتی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که بتازگی ازسوی رئیس جمهور به این سازمان ابلاغ شد از اول فروردین سال 95 اجرا می شود، گفت: در این قانون بازرسی مالیاتی که همان پلیس مالیاتی می باشد پیش بینی شده است.


وی افزود: قرار است با تشکیل بازرسی مالیاتی بتوانیم رصدهای میدانی خود را در کشور انجام دهیم و دادسرا و دادگاه ویژه مالیاتی را در کشور ایجاد کنیم.


وی گفت: به درخواست رئیس سازمان مالیاتی و موافقت رئیس قوه قضائیه این دادگاه ها در شهرهایی که مورد درخواست است برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی ایجاد خواهد شد.

** معافیت بدهی سنواتی تا یک میلیون تومان افزایش یافت
عسکری با اشاره به اینکه تا پیش از این قانون کسانی که تا صد هزار تومان بدهی سنواتی مالیاتی داشتند از پرداخت مالیات معاف می شدند، اظهار داشت: این مبلغ به یک میلیون تومان در قانون جدید افزایش یافت یعنی اگر مودی در سال های قبل بدهی سنواتی مالیاتی تا یک میلیون تومان داشته باشد از پرداخت بدهی معاف است و پرونده وی مختومه می شود زیرا این مبلغ ارزش عملیات اجرایی برای گرفتن مالیات را ندارد.


وی اضافه کرد: در این قانون تشخیص علی الرأس مالیاتی در نظام مالیاتی حذف شد و از این پس مبنای کار شفافیت اطلاعات و حسابرسی دفاتر و اسناد خواهد بود.


رئیس کل سازمان مالیاتی همچنین با اشاره به اینکه قانون تجمیع عوارض ملغی شده و قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شده است، گفت: اگر کسانی به خاطر قانون تجمیع عوارض بدهی مالیاتی داشته باشند اما آن را تسویه نکرده اند می توانند اصل بدهی خود را بپردازند تا جرایم مالیاتی آنها بخشوده شود.

** 84 درصد درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی محقق شد


معاون وزیر اقتصاد گفت: در پنج ماهه اول امسال حدود 84 درصد درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی کشور محقق شد که نسبت به پیش بینی بودجه 16 درصد عقب ماندگی دارد البته در پنج ماهه اول امسال 25 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شد.


وی گفت: معمولا در ماه های مرداد و شهریور با افت درآمد مواجه هستیم و پیش بینی می کنیم در نیمه دوم درآمدها افزایش یابد.


عسکری افزود: در پنج ماهه اول امسال درآمدهای مالیات مستقیم 82 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 87 درصد محقق شده است.

** درآمد بساز و بفروش ها مشمول مالیات شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با اصلاح قانون مالیات های مستقیم که از اول سال 95 اجرایی می شود درآمد بساز و بفروش ها مشمول مالیات شد.


عسکری افزود: در قانون قبلی اگر کسی ساخت و ساز می کرد به ویژه اشخاص حقیقی از درآمد آنها مالیات دریافت نمی شد اما با اصلاح قانون درآمد ناشی از ساخت و ساز و فروش ساختمان مشمول مالیات است.


وی گفت: البته این مالیات برای شهرهای بالای 100 هزار نفر در نظر گرفته شده است.

** تغییر طبقه بندی مالیات
وی با بیان اینکه براساس قانون قبلی طبقه بندی مالیات شامل درآمدهای تا سه میلیون، از سه تا ده میلیون، از ده تا بیست میلیون، از بیست تا پنجاه میلیون و از پنجاه تا صد میلیون و از صد میلیون تومان به بالا بود، افزود: براساس قانون جدید طبقه اول شامل مودیانی است که تا پنجاه میلیون تومان درآمد دارند و باید 15 درصد مالیات بدهند و طبقه دوم مشمول مودیانی است که از 50 تا 100 میلیون تومان درآمد دارند باید 20 درصد مالیات بدهند و طبقه سوم نیز شامل مودیانی است که از 100 میلیون تومان به بالا درآمد دارند و باید 25 درصد مالیات بدهند.

** صادرات محصولات کشاورزی صد درصد از مالیات معاف شد
وی گفت: در قانون قبلی کل صادرات و خدمات غیرنفتی از مالیات معاف نبود به همین خاطر یک نهضت خام فروشی ایجاد شده بود و محصولات خام نیز مشمول معافیت مالیات می شد.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: با اصلاح قانون صادرات موادخام به خارج از کشور تنها در 20 درصد معافیت مالیاتی دارد و این اصلاحیه باعث ترغیب عملیات ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور بر روی موادخام خواهد شد.


عسکری اضافه کرد: در اصلاحیه قانون، صادرات کالا و خدمات و محصولات کشاورزی صددرصد معاف از مالیات است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد