اونس طلا2195.94
مظنه14,191,000
18 گرم3,276,000
ارزش سکه31,972,323
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
نگاهی به معاملات نقدی و آتی در هفته گذشته؛

سکه به کانال ۹۰۰ هزار تومان بازگشت

تغییر مسیر بهای اونس اواخر هفته گذشته در بازارهای جهانی و رسیدن آن به سطح ۱۱۶۰ دلار تاثیر زیادی بر روند بازار سکه نقدی و آتی طلا گذاشت، به طوری که طی معاملات پنجشنبه گذشته سه سر رسید مبادلات آتی سکه در بورس کالای ایران با رشد بیش از یک درصد رو به رو شدند و سر رسید شهریور ماه افزایش ۰/۸۶ درصدی را تجربه کرد.


قیمت سکه هم در بازار نقدی و هم آتی، اوایل هفته گذشته تحت تاثیر نزول بهای اونس بازار جهانی با نوسان روبه پایین رو به رو شده بود اما در اواخر هفته به دلیل روند مثبت نرخ ارز در بازار داخل و تغییر مسیر بهای اونس، روند صعودی در پیش گرفت، به طوری که قیمت سکه طی مبادلات روز پنجشنبه در بازار نقدی مجدد مرز ۹۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد که به تبع از آن دورترین سررسید بازار آتی نیز از کانال ۸۰۰ هزار تومانی خارج شد.

سکه سررسید شهریور ماه با رشد ۰/۸۶ درصدی با نرخ ۸۹۶ هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تحویل آبان با قیمت ۸۹۶ هزار تومان به فروش رسید که افزایش ۱/۰۸ درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل دی نیز با قیمت ۸۹۸ هزار تومان معامله شد و رشد ۱/۱۵ درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اسفند با قیمت ۹۰۹ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند صعودی قیمت همراه شد و افزایش ۱/۱۱ درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.

همچنین در بازار نقدی نیز قیمت سکه روز پنجشنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت طلا یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با افزایش روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۰۹ هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت ۴۷۴ هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت ۲۶۴ و سکه یک گرمی هم با نرخ ۱۷۲ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

از طرفی حجم معاملات آتی سكه طلا طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۱۷ هزار و ۹۹۹ قرارداد و ارزش آن رقمی به بیش از یک هزارمیلیارد و ۶۱۳ میلیون ریال رسید که از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۴ هزار و ۵۷۱ قرارداد و به ارزش یک هزار میلیارد و ۳۰۹ میلیون ریال به سكه طلا تحویل اسفند ماه اختصاص داشت.

قراردادهای آتی سكه طلا تحویل دی ماه نیز با دو هزار و ۲۴۴ قرارداد و به ارزش ۱۹۹ میلیارد و ۸۶ میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل آبان با ۶۵۴ قرارداد به ارزش ۵۷ میلیارد و ۹۸۲ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که معاملات تحویل شهریور، حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و در رده آخر قرار گرفت. این سررسید با ۵۳۰ قرارداد و ارزش بیش ۴۷ هزار میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

در مجموع طی هفته گذشته، قیمت طلا در بازارهای نقدی و آتی سکه نوسان داشت که به گفته کارشناسان بازار سکه روند رو به رشد بازار جهانی اونس موجب رونق معاملات طی معاملات هفته جاری خواهد شد.

از طرفی نیز از آنجا که قیمت اونس جهانی روز جمعه با روند صعودی معاملات خود را به پایان رساند، در نتیجه آخرين قيمت اين روز ملاکی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز است، اما باید دید اونس جهانی با چه روندی در دوشنبه هفته جاری آغاز به کار خواهد کرد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد