اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
مدیر «استاندارد بانک» آفریقای جنوبی پاسخ می‌دهد:

اقتصادهای نوظهور کجای جنگ ارزی قرار دارند؟

یکی از پدیده‌های مهمی که ظرف 18 ماه گذشته در بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده و عواقب آن در اقتصاد برخی کشورهای در حال توسعه و نوظهور مشاهده شده، افت ارزش برابری پول این کشورها در برابر دلار آمریکا است. دلیلی که برای توضیح این پدیده وجود دارد، «رشد اقتصاد جهانی» است اما سرعت این رشد کندتر از چیزی است که بسیاری از ناظران توقع داشته‌اند.



به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره» در عرصه جهانی شاهدیم که رشد اقتصادی‌ چین رو به کاهش و تقاضایش در حوزه کالا نیز رو به افول است که این یکی از دلایل کاهش ارزش یوآن از سوی دولت بود. عموماً پول ضعیف‌تر در یک اقتصاد، به نفع صادرکنندگان است اما وقتی اقتصاد چین می‌لنگد، امید زیادی به سایر کشورها نیست. از سوی دیگر، بانک مرکزی آمریکا نیز مدتی پیش خبر داده که درصدد بالا بردن نرخ بهره است که دلار آمریکا را بسیار جذاب‌تر خواهد کرد. از رینگت گرفته تا روپیه و رئال و راند آفریقای جنوبی، همه تحت تأثیر کاهش تقاضای کالا در چین است.

آفریقای جنوبی، به عنوان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای آفریقا، هنوز پتانسیل بالایی دارد. مسیر تجاری قاهره به کیپ تاون ارزشی حدود 1.3 تریلیون دلار دارد. همچنین اگرچه بخش معدن تنها 5 درصد اقتصاد این کشور را در بر گرفته است، بیش از 500 هزار شغل تولید کرده و هر یک از این مشاغل بیش از 10 نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد که روی هم رفته برابر با 18 درصد از اقتصاد است.

سیم شابالالا، یکی از مدیران اجرایی «استاندارد بانک» آفریقای جنوبی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «الجزیره»، به بررسی چالش‌هایی پرداخت که بر سر راه اقتصاد این کشور قرار دارد.

شابالالا درباره کاهش ارزش یوآن و اهمیت این اقدام برای آفریقای جنوبی، گفت: مانند پول تمام اقتصادهای نوظهور دیگر، راند آفریقای جنوبی نیز متعاقب کاهش ارزش یوآن، رو به وخامت گذاشته است و در رابطه با بازگشت نقدینگی به بازار آمریکا و خرید ابزارهای مالی از آمریکا، می‌توان گفت ضربه منفی وارد آمده به پول آفریقای جنوبی واضح است.

به گفته مجری «الجزیره»، کاهش ارزش پول موقعیت بسیار خوبی برای اقتصاد است تا با اتکا بر صادرات، ضعف خود را جبران کند. شابالالا در این خصوص تأکید کرد: کاهش ارزش پول نقاط منفی و مثبت مخصوص خودش را دارد که نکته مثبت، روند صعودی در موجودی و هزینه‌ها و در واقع صادرات است.

تصور می‌شود با کاهش ارزش یوآن در چین، دولت‌های دیگر نیز از این سیاست تقلید خواهند کرد، پدیده‌ای که به «جنگ ارزی» تعبیر شده است. مدیر «استاندارد بانک» ضمن تأکید براینکه نگرانی‌هایی درباره «جنگ ارزی» وجود دارد، ادامه داد: شرایط را به دقت تحت نظر داریم و امیدواریم در نهایت این جنگ به وقوع نپیوندد.

با توجه به اینکه آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ذغال‌سنگ و پلاتینیوم است، معدن‌داران آفریقای جنوبی از ریزش قیمت‌ کالاها آسیب می‌بینند. سیم شابالالا در این رابطه، تصریح کرد: حوزه معدن برای اقتصاد آفریقای جنوبی بسیار اهمیت دارد. اگرچه اقتصاد آفریقای جنوبی بسیار متنوع است و همین‌طور نیز خواهد ماند.

وی افزود: در حال حاضر سهم حوزه معدن در تولید ناخالص ملی به مراتب کمتر از یک دهه پیش است اما قطعاً نقش بسزایی در تأمین درآمد ارز خارجی کشور ایفا می‌کند، بنابراین امیدواریم با گذشت زمان، گوناگونی اقتصادی بیشتر شده و اشتغال در حوزه‌های دیگر افزایش یابد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد