اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

توافق هسته ای با ایران جهان را تکان داد

توافق هسته ای بین ایران و 1+5 جهان را از نظر اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تکان داد و همچنان در صدر موضوع های بین المللی قرار دارد.


درحالیکه توافق هسته ای ایران و 1+5 هنوز مراحل نهایی خود را طی می کند، هیات های سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف سفرهای خود را به ایران شروع کرده اند و خواستار برقراری روابط تجاری و اقتصادی با کشورمان هستند.


دولت سویس از روز پنج شنبه 22 مرداد رسما تحریم های اقتصادی را پیش از نهایی شدن سرنوشت ( برجام) لغو کرد.


آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که احتمالا پس از لغو تحریم ها 730هزار بشکه نفت به تولیدات روزانه ایران اضافه خواهد شد ومیادین نفتی ایران که در ماه جولای حدود 87/2 میلیون بشکه نفت تولید کردند پس از لغو تحریم ها به 4/3 تا 6/3 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.


مدیرشرکت نفتی ام ام وی اتریش نیز حضور در پروژه های نفت و گاز ایران را فرصتی بزرگ برای این شرکت نامید و افزود توافق هسته ای ایران جاذبه های بسیاری را برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز این کشور پیش روی سرمایه داران جهان قرار می دهد.این شرکت قرار است ماه آینده میلادی برای ملاقات با مقامات نفتی ایران به تهران سفر کند.


به گزارش رویترز اخیراً نیز "راجیو مهیریشی" وزیر دارایی هند از پالایشگاههای این کشور خواسته است تا برای پرداخت دو قسط 700 میلیون دلاری ایران که بخشی از این پول بدهی واردات نفتی است آماده شوند . بانک مرکزی هند و بانک 'UCO' پرداخت این بدهی ها را به ایران بر عهده گرفته اند.


رئیس اقتصاد و صنعت باواریای آلمان نیز گفت : می خواهد ارتباط اقتصادی با ایران به ویژه استان اصفهان را مانند گذشته دوباره احیا کند.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در آخرین گفتگوی خود در آذربایجان غربی با خبرنگاران گفت:شرکت های ترکیه در بازدید اخیر خود از توانمندی ها و قابلیت های این منطقه تمایل به سرمایه گذاری در بخش های مختلف این منطقه را دارند.


رئیس رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد: زیاده روی نتانیاهو در مخالفت با توافق هسته ایی ما را منزوی کرده است.


29 دانشمند معروف امریکایی نیز طی نامه ایی به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور حمایت خود را از توافق هسته ایی با ایران اعلام کردند.


ظریف نیزدر سفر اخیرش به پاکستان همکاری با پاکستان و همه همسایگان را اعلام کرد.


رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان هم درگفتگو با خبرنگاران گفت: لازم است شرایطی فراهم شود که شرکت های بخش خصوصی بتوانند با هیات های بلند مرتبه خارجی دیدارهای تخصصی داشته باشند.


به نظر می رسد تصمیم سویس در لغو کلیه تحریم ها علیه ایران از آنجاییکه یکی از مهمترین کشورهای دنیا محسوب می شود ودر مناقشات بین المللی نیز همواره بی طرف بوده است و همچنین دارای اقتصادی قوی و پایدار می باشد بر بسیاری از کشورهای اروپای اثر خواهد گذاشت.زیرا بیشتر این کشور ها در دوران تحریم ایران بیشتراز هرکشوری در بخش صنعت و تولید متضرر شدند.


پیش دستی کشورهایی مثل سویس در لغو تحریم ها و ورود سریع هیات های سیاسی و اقتصادی به ایران همچنین اعلام آمادگی کشورهای همجوار با ایران و کشورهای اروپایی برای همکاری و سرمایه گذاری در ایران نشان می دهد ایران در معادلات منطقه ایی و جهانی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.


این امتیازات باعث می شود تا پس از سالها ایران بتواند برای ارتقاء تکنولوژی و دانش بخش های تولیدی، کشاورزی و صنعتی خود ،صنایع بالادست را وارد کند و فناوری خود را در تمام این بخش ها با استاندارد های جهانی هماهنگ نماید.


زیرا یکی از بزگترین چالشهای تولید کنندگان در بخش فلزات گرانبها؛، تولید فراورده های نفتی و محصولات پتروشیمی، بیمه و مباحث مالی بود که بخش های مختلف این تولیدات را تحث تاثیر قرار می داد و قطعا لغو تحریم از سوی کشور سویس برای اقتصاد ایران درهای بسیار زیادی را خواهد گشود.اما حتی حذف کامل تحریم ها قادر نیست ما را به سند چشم انداز بیست ساله برساند زیرا مشکلات ساختاری کشور که اصلی ترین آنها ساختارهای اداری، بیمه ایی، فضای کسب و کار و بانکی است نیاز به یک جهش اقتصادی دارد.


با این وجود چون کشورهای اروپایی بخصوص سویس که پیش گام در لغوتحریم های پیش از موعد ایران شد، پتانسیل های ایران را می شناسند و به همین دلیل تلاش می کنند هرچه سریعتر صنایع و تولیدات ایران را وارد بازاهای جهانی کنند و به سرعت خود نیز در ایران سرمایه گذاری نمایند. ایران نیز باید بتواند به موقع خود را با فناوری ها و تکنولوژی روز جهان هماهنگ کند تا این فرصت ها از دست نرود.


روحانی رئیس جمهور نیز در اولین نشست های خود با خبرنگاران و رسانه ها بصورت ضمنی به همین مطلب اشاره کرد و گفت: پس از توافق ، دولت وظیفه خود می داند که شرایط را برای تولید و اشتغال زایی فراهم کند.


یادآوری این نکته به مدیران ارشد دولتی لازم است که بدانند همانگونه که امروز ایران در جایی ایستاده است که باید اعتماد جهان را بدست آورد در بخش های خصوصی و داخل کشور نیز این اعتمادسازی باید صورت گیرد. زیرا چنانچه این اعتماد و اطمینان سازی با سرمایه گذاران شرکت های تجاری وخارجی وشرکت های بخش خصوصی ایرانی به درستی صورت نگیرد آنها هرگز حاضر به پذیرش این ریسک سرمایه گذاری نخواهند شد وبا غفلت یا با انجام معادلات غلط ممکن است بیشتر این بازارها پس از سالها تحریم از دست برود.


پس با توجه به فرصت بزرگی که توافق هسته ایی برای ایران و جهان بوجود آورده است شرایط لازم برای تامین نیازهای ساختاری بخش تولید فراهم شده است چنانچه از این امکان بهره برداری فوری و مناسب صورت نگیرد ، یقینا بازارهای پیشرفته جهان رقیبان غیر قابل دسترس برای ما باقی خواهند ماند. مگر آنگه دولت و بخش خصوصی با همدلی نقایص صنایع را برطرف نموده و آنها را با استاندارد های جهانی به روز کنند.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد