یاقوت کبود بهبود سازی نشده

این یک واقعیت است که در صنعت سنگ های قیمتی، کیفیت بسیاری از سنگ ها افزایش یافته و یا بهبود سازی می گردند. یکی از روش های بسیار متداول برای بهبود سازی یاقوت سرخ، یاقوت کبود و دیگر سنگ ها از جمله تانزانیت، زیرکن آبی و آپاتیت آبی روش گرما دهی است.

یاقوت کبود بهبود سازی نشده

 برخی از سنگ ها مانند توپاز آبی برای زیباتر و پررنگ تر کردن رنگشان از روش پرتو افکنی برای بهبود سازی آنها استفاده می کنیم. در واقع تقریبا غیر ممکن است سنگ توپازی که خریداری می نمایید روش پرتوافکنی در آن استفاده نشده باشد. برخی دیگر از سنگ ها مانند زمرد، برای زیبا تر ساختن آن از روغن و یا صمغ برای پر کردن شکاف ها و شکستگی های سنگ، استفاده می کنند. اخیرا نیز برای بهبود سازی یاقوت کبود نارنجی و زرد از روش گرمادهی به وسیه فلز برلیوم و برای یاقوت سرخ آفریقایی نیز از روش پر کردن شکاف ها به وسیله نفوذ شیشه در ساختار آن استفاده می گردد.


گاهی اوقات به نظر می رسد که دنیای سنگ های طبیعی لبریز از سنگ های بهبود سازی شده است. بنابراین ممکن است تصور بنمایید که غالب گوهرهایی که خریداری می کنید، بهبود سازی شده هستند؛ درحالیکه بر طبق آمارها 75 درصد از سنگ های موجود، طبیعی بوده و هیچگونه فرآیند بهبود سازی شده ای در آنها به کار نرفته است. این سنگ های بهبود سازی نشده شامل انواع گوناگونی از سنگ هایی با سختی و درخشش بسیار زیاد مانند اسپینل، تمامی گونه های گارنت، تورمالین، پریدوت، زیرکن نارنجی، زیرکن قهوه ای و زیرکن صورتی است.


درحالیکه حجم بسیاری زیادی از یاقوت های کبود یافت شده در بازار به طریقه گرمادهی، بهبود داده شده اند، اما یافتن یاقوت کبودی که طبیعی بوده و هیچگونه عملیات بهبود سازی شدن بر روی آن به کار نرفته باشد، وجود دارد. این یاقوت ها بسیار کمیاب و گران هستند. بیشتر یاقوت کبود بهبود سازی نشده ای که خریداری می نماییم از تانزانیا می باشد، مکانی که مهد استخراج تانزانیت و گارنت تساوریت می باشد. همچنین منابعی از یاقوت کبود پرداخت نشده در ماداگاسکار، استرالیا و تایلند نیز یافت شده است.


یاقوت های کبود یافت شده از تانزانیا در رنگ های گوناگونی از جمله صورتی، ارغوانی، ارغوانی – آبی و ... هستند. همچنین یاقوت های یافت شده در ماداگاسکار و استرالیا در اندازه های بسیار بزرگ (وزنی حدود بیش از 2 قیراط) با ادخال های روتایل می باشند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها