اونس طلا2195.99
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

۵.۳ میلیارد دلاری که بابک زنجانی دوم بالا کشید

وزیر نفت معتقد است، مبالغ مبادلات نفتی با فردی که به بابک زنجانی دوم مشهور شده، در جایی مطمئن قرار دارد ، اما این پرونده در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح است.

پیک بامدادی درآغازین روز هفته به بررسی پرونده موسوم به بابک زنجانی دوم پرداخت و واریز یا عدم واریز 5 و سه دهم میلیارد دلار درآمدهای نفتی این پرونده را به خزانه پیگیری کرد.

بنابراین گزارش رانت و رانت خواری در حوزه نفت باعث شده است کسی نتواند دستی یا حرفی به این آقا بالانشین اقتصاد بزند و تحریم ها سبب شده است این رانت خواری بیشتر به چشم بیاید.

چندی پیش اسحاق جهانگیری سیاست دورزدن تحریم ها در دولت قبل را به چالش کشید و گفت: متاسفانه یکی از کارهای بد گذشته همین شد که آمدند به این بهانه که می خواهیم صادرات را افزایش دهیم نفت را به نهادها و افرادی مثل بابک زنجانی واگذار کردند که آن را بفروشند و پولش را برگردانند اما پولی برگردانده نشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این دولت نفت را خودش صادر می کند و هرچه قدر هم از جاهای مختلف فشار آوردند اما رئیس جمهور مصمم ایستاد و گفت نفت را خودمان صادر می کنیم.

جهانگیری گفت: اینکه یک نفر می آید و دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول این مملکت را برمی دارد و نمی دهد و یکسال هم در بند است و باز نمی گوید که این پول را چه کرده باید معلوم شود این پول کجاست و چنین کسی چگونه وارد این سیستم شده است که توانسته این همه اعتماد جلب کند.

این گزارش در مورد ابعاد پرونده بابک زنجانی دوم می افزاید: یک دلال نفتی که شرکتش در امارات ثبت شده 5 و سه دهم میلیارد دلار یعنی دو برابر پرونده اول، میعانات گازی برای ایران فروخته است اما پولش هنوز به خزانه نرسیده و در حساب های آن شرکت جاخوش کرده است.علت ندادن پول هم مثل پرونده قبلی تحریم ها اعلام شده است.

در این میان چندی پیش مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اظهار بی اطلاعی از پرداخت بدهی میلیاردی واسطه ایرانی گفته بانک مرکزی با شرکت ملی نفت ایران درباره این قرارداد تسویه حساب کرده است اما گزارش دیوان محاسبات نشان می دهد بانک مرکزی با محقق الوصول دانستن این بدهی واصل نشده، معادل ریالی اش را در اختیار دولت قرار داده است.

حالا سوال اینجاست که ریشه این نابسامانی ها در مراودات نفتی کجاست؟

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس شروع تحریم ها در سال 91 و تصمیمات مدیران دولتی را اساس این بحث می داند و می گوید به خاطر محدودیت ها در انتقال منابع ارزی خارج از کشور موضوع جایگزینی صادرکننده، توسط وزارت نفت انجام گرفته است و درحال حاضر به نظر می رسد که اختلاف جدی بین وزارت نفت و بانک مرکزی در مانده حساب ها، تعداد حساب ها و عنوان حساب ها وجود دارد.

این عضو شورای پول و اعتبار می افزاید: بیشترین حجم اطلاعاتی را که درحال حاضر درخصوص آن می توان صحبت کرد باید از مجموعه وزارت نفت دریافت کنیم چراکه بانک مرکزی بخشی از اطلاعاتش را دردسترس ندارد که بخواهد در این خصوص عددهای دقیقی بدهد.

این گزارش می افزاید: بعد از مهر تایید گزارش دیوان محاسبات بر بدهی این دلال نفتی یعنی آقای (ر) بوی نفت این پرونده به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رسیده و به گفته عزت الله یوسفیان نماینده مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بحث هایی به صورت شفاهی در مورد بابک زنجانی دوم در ستاد مطرح شده است.

یوسفیان نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می گوید: در جلسه ستاد افراد متفاوتی می آیند و صحبت می کنند، البته حرف هایی که زده می شود تقریبا مستند است.

وی در ادامه می گوید در جلسه ستاد که در آن هم افراد حقیقی هستند و هم افراد حقوقی، مواردی مطرح شد که اینها واسطه فروش نفت بودند و عدد و رقم هایی هم به تناوب اسم برده شد و قرار بر این است که اتفاقات این چنینی در جلسه بعدی ستاد پیگیری شود.

بنابراین گزارش معاون اول رئیس جمهور گفته است با هرکسی و در هر رده ای که به بیت المال دست درازی می کند برخورد جدی می شود و دیگر امکان ندارد بابک زنجانی دیگری متولد شود.

وزیر نفت هم در این باره گفته است: این پول بدون هرگونه آسیب در محلی مطمئن قرار دارد و همانند سایر دارایی های بلوکه شده ایران پس از لغو تحریم ها به کشور بازخواهد گشت.

در این گزارش به صحبت های محمدرضا ابراهیمی عضو شورای پول و اعتبار برای ریشه یابی ایرادهای سیستمی در مراودات نفتی دوران تحریم و پساتحریم اشاره شده است.

این عضو شورا می گوید: شرایطی که در کشور بود این الزام را می کرد که روش های غیرمتعارفی در دستورکار دستگاه قرار گیرد و متناسب با آن روش های غیرمتعارف نظارت ها هم تعریف شود، در صورتی که ما امروز نظارت هایمان براساس شرایط عدم تحریم است ولی عملیاتمان براساس شرایط تحریم و این همخوانی ندارد.

ابراهیمی می افزاید: عدم تناسب موضوع و چالش اصلی کشور است و باید برای آن فکری کرد.

این گزارش می افزاید: حالا باید منتظر بود و دید چه زمانی و چگونه با این بابک زنجانی ها برخورد می شود تا درس عبرتی برای رانت خواران باشد و دیگر بابک زنجانی های جدید متولد نشوند.

این پرونده هنوز قطعی نشده و آنطور که وزیر نفت گفته پول ها در جای مطمئن است.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد