اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ارسال پیام محرمانه اوباما به تهران

مهرداد بذرپاش گفته اخیرا یکی از سران کشورهای همسایه پیامی از سمت رئیس‌جمهور آمریکا برای مقامات کشورمان آورده بود.

درحالی‌که تنها 2 روز تا پایان ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 زمان باقی‌مانده محمد جواد ظریف مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران که در وین به سر می‌برد گفته است حاضر نیستیم کیفیت توافق را فدای زمان کنیم.

اما در طرف مقابل عطش و نیاز دولت آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای را می‌توان از پیام محرمانه باراک اوباما به مقامات ایرانی قبل از مذاکرات وین دریافت.در چنین شرایطی یک عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با همشهری از پیام هسته‌ای اوباما در روزهای اخیر به مقامات کشورمان خبر داد. مهرداد بذرپاش گفته اخیرا یکی از سران کشورهای همسایه پیامی از سمت رئیس‌جمهور آمریکا برای مقامات کشورمان آورده بود.

این نماینده مجلس به محتوای هسته‌ای این پیام اشاره کرده اما به جزئیات بیشتری درخصوص پیام محرمانه رئیس‌جمهور آمریکا اشاره نکرد . آنچه پیداست آخرین‌بار و پیش از آغاز دورنهایی مذاکرات حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق بود که در خرداد‌ماه به تهران آمد و با مقامات کشورمان و رهبر معظم انقلاب دیدار کرد.العبادی پیش از سفرش به تهران به آمریکا سفر کرده بود. باراک اوباما در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایالات متحده و همچنین در حاشیه اجلاس G-7 در آلمان که خرداد‌ماه برگزار شد با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار‌های دوجانبه‌ای داشته است. مقامات وزارت خارجه کشورمان ازجمله یک منبع آگاه در میز عراق وزارت خارجه درباره این خبر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

مقامات کشورمان بارها بر توافق منصفانه‌ای که در آن حقوق ایران رعایت شده و تحریم‌ها نیز برداشته شود تأکید کرده‌اند.اما در مقابل اگرچه آمریکایی‌ها در خفا پیام‌هایی به ایران فرستاده‌اند اما در آشکار ایران را تهدید نظامی کرده‌ و از گزینه‌های نظامی علیه ایران صحبت کرده‌اند.

به این ترتیب این پنجمین پیام محرمانه رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به مقامات ایران است که رسانه‌ای می‌شود. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با کارگزاران نظام با اشاره به نیاز آمریکا به توافق به چگونگی آغاز مذاکرات با آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای اشاره کردند و گفتند: «در دولت سابق، یک نفر از محترمین منطقه به‌عنوان واسطه به دیدارما آمد و به صراحت گفت رئیس‌جمهور آمریکا از او خواهش کرده که به تهران بیاید و درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره را مطرح کند. آمریکایی‌ها به این واسطه گفته بودند می‌خواهیم ضمن شناخت ایران به‌عنوان قدرت هسته‌ای، مسئله هسته‌ای را حل و فصل کنیم و تحریم‌ها را ظرف 6‌ماه برداریم البته ما به آن واسطه گفتیم به آمریکایی‌ها و حرف‌هایشان اطمینانی نداریم، اما با اصرار آن واسطه، قبول کردیم که این مسئله را یک‌بار دیگر امتحان کنیم و مذاکرات شروع شد.»

نیاز آمریکا به توافق

بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه نیاز دولت کنونی آمریکا به مذاکره با ایران و رسیدن به توافق بیش از ایران است گفت: رئیس‌جمهور آمریکا که داعیه اصلاح سیاست خارجی ایالات متحده را داشت حالا به آخر خط رسیده و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیازمند توافق با ایران بر سر موضوع هسته‌ای کشورمان است تا مختصر دستاوردی در پایان دوره خود داشته باشد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس این را هم گفت که یکی از مواردی که نشان از بی‌اعتمادی به آمریکا دارد تناقض در پیام‌های خصوصی و اظهارات علنی مقامات آمریکایی است؛ آنها در پیام‌ها و مکاتبات خصوصی‌شان با احترام از ایران درخواست می‌کنند که پای میز مذاکره و توافق بیایند اما در رسانه‌هایشان ایران را تهدید به روی میز بودن گزینه‌های نظامی می‌کنند.

دو رویی در پیام‌ خصوصی و اعلام آشکار

پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 مقامات آمریکایی چندین بار مکاتبات محرمانه‌ای در موضوع هسته‌ای و در خواست برای مقابله با داعش از ایران داشته‌اند.علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی درخصوص پیغام‌ها و مکاتبات آمریکایی‌ها با مقامات کشورمان گفته بود: نامه نگاری رئیس‌جمهور آمریکا دارای سابقه چندین ساله است و دربرخی موارد نیز پاسخ‌هایی به این مکاتبات ارائه شده است. او با انتقاد از رویکردهای دوگانه هیأت حاکمه آمریکا که در مکاتبات محرمانه و مواضع اعلامی دارای تناقض‌های آشکار است، گفت که مواضع صریح، شفاف و قاطع جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای بارها به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا یادآوری و بر عدم‌پذیرش برنامه غنی‌سازی‌ نمایشی از سوی جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است.

محمدصالح جوکار ،عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت‌وگو با همشهری درخصوص پیام محرمانه اوباما به ایران که توسط یکی از سران کشورهای همسایه تسلیم مقامات کشورمان شده است می‌گوید: وقتی گفته می‌شود آمریکا قابل اعتماد نیست به‌خاطر دورویی آنهاست.

جوکار با بیان اینکه سیاست آمریکا در منطقه به بن بست رسیده و در یک انسداد سیاسی گرفتار شده‌اند گفت: امروز دیگر آمریکا در منطقه حرف آخر را نمی‌زند و مدیریت کار از دست آنها خارج شده و تنها به بعضی از موضوعات آن هم به‌طور نیابتی می‌پردازند. آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند جایگاه واقعی خودشان را به‌دست بیاورند نیازمند آن هستند که در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران که از ابتدای انقلاب اسلامی تا الان به‌عنوان مظهر و الگوی مبارزه با استکبار و سلطه گری شناخته شده است کنار بیایند.

توافق خوب از دید آمریکا

آیپک، لابی صهیونیستی که اوباما تلاش زیادی برای جلب نظر آنها در توافق نهایی دارد اعلام کرده است برای رسیدن به یک توافق خوب، بازرسان باید به‌طور غیرمحدود به مراکز هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشند و یک توافق خوب باید از این موضوع حمایت کند.لابی صهیونیسم ضمن طرح ادعای حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای مدعی شده‌است در توافق نهایی ایران باید به‌طور کامل تلاش‌های خود در بخش ابعاد نظامی اتمی را توضیح دهد. یک توافق خوب باید سبب شود ایران از همه تلاش‌ها برای رسیدن به تسلیحات اتمی مبرا شود.

رفع تحریم‌ها تنها پس از اثبات متعهد بودن ایران به تعهداتش باید صورت گیرد و تلاش ایران برای رسیدن به تسلیحات اتمی برای چندین دهه باید مسدود شود و یک توافق خوب باید از تبدیل ایران به یک کشور در آستانه اتمی شدن جلوگیری کند.ایران باید زیر ساخت‌های اتمی خود را برچیند تا دیگر راهی برای رسیدن به تسلیحات اتمی در پیش نداشته باشد. یک توافق خوب با ایران باید زیر ساخت‌های اتمی این کشور را برچیند.

رهبر معظم انقلاب دردیدار اخیرشان با کارگزاران نظام با اشاره به اینکه توافق خوب از نظر ایران یعنی توافق عادلانه و منصفانه افزودند: در جریان مذاکرات آمریکایی‌ها 6‌ماه وعده داده شده برای لغو تحریم‌ها را ابتدا به یک سال تبدیل کردند و بعد با زیاده‌خواهی‌های مکرر مذاکرات را طولانی و حتی تهدید به تحریم بیشتر کردند و از نظامی گری و روی میز و زیر میز سخن گفتند. ایشان در جمع‌بندی از روند مذاکرات تأکید کردند: تأمل و مطالعه در روند مطالبات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد هدف آنها ریشه کن کردن صنعت هسته‌ای ایران، از بین بردن ماهیت هسته‌ای کشور و تبدیل آن به یک کاریکاتور و تابلوی بی‌محتواست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد