زمرد

زمرد سبز در گروه بریل ها قرار می گیرد و فرمول آن Be3Al2(SiO3)6 می باشد و دارای سایه های سبز تا بی رنگ است. شکل بلور آن توده ای تا بلورین و سیستم بلورین آن هگزاگونال می باشد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

این سنگ قیمتی شکستگی های صدفی دارد و دارای سختی 7.5-8 در سختی موس می باشد. جلای آن شیشه ای و رنگ خاکه آن سفید است. از لحاظ شفاف بودن مات، و وزن مخصوص آن به طور متوسط 2.76 است. رنگ سبز آن با مقادیر کروم و گاهی وانادیوم می باشد..

زمردها مانند دیگر سنگ های قیمتی رنگی، بر 4 پارامتر درجه بندی می شوند: رنگ، برش، شفافیت و وزن قیراط .

قبل از قرن بیستم، مورد آب بسیار در رنگ و شفافیت اهمیت داشته است. یک زمرد خوب باید نه تنها رنگ سبز خالصی داشته باشد، بلکه درجه بالای شفافیت هم دارای اهمیت است. در سال 1960، صنعت جواهرات آمریکا تعریف زمرد را دچار تغییر کرد که بریل دارای وانادیوم سبز است.

زمردها در گستره ای از سایه رنگ ها از زرد-سبز تا آبی-سبز است. زرد و آبی ته رنگ های ثانویه یافت شده در زمردها هستند. زمردها دارای طیف رنگی متوسط تا تیره در سنگ های قیمتی هستند. بهترین زمردها تقریبا دارای طیف رنگی 75 درصد هستند. زمانیکه این طیف رنگی به صفر درصد می رسد به معنای بی رنگی و هنگامیکه 100 درصد باشد، رنگ آن تیره و سیاه خواهد بود.

یک سنگ خوب زمرد باید اشباع شده و ته رنگ آن روشن باشد. رنگ خاکستری یک اشباع شدگی عادی یا پنهان کننده در زمرد ها است. ته رنگ سبز متمایل به خاکستری یک ته رنگ سبز کم رنگ است. زمردها تداخل های مختلفی دارند و دارای شکستگی هایی در سطح خود هستند. بر خلاف الماس، در لوپ استاندارد در بزرگنمایی 10 برابر، شفافیت زیادی دارند. زمردها با چشم درجه بندی می شوند. بنابراین اگر یک زمرد تداخل قابل دیدی با چشم نداشته باشد، زمرد بی عیبی است.

سنگ هایی که دارای شکاف ها و ترک های کمتری در سطح خود هستند، به شدت کمیاب می باشند. بنابراین اینگونه زمردها تقریبا همگی پرداخت شده هستند. زمانیکه شکاف و تداخل در زمردی باشد، به اصطلاع «باغ» به آن گفته می شود، زیرا ظاهری خزه مانند به آن می دهد. از این نوع تداخل در هر زمردی وجود ندارد.

سنگ های شفاف، با رنگ زنده، ته رنگ سبز اولیه، بدون داشتن رنگ زرد ثانویه و با طیف تیره تا متوسط، بالاترین قیمت را دارد. برش زمردها به شکل بیضی، مستطیلی و یا با حواشی گرد شده می باشند.

بیشتر زمردها توسط گوهر شناس روغنی می شوند. با پر کردن شکاف ها و ترک ها به شفافیت و پایداری زمرد افزوده می شود. روغن سدر ضریب شکست مشابه داشته البته سایر روغن های مصنوعی و پلیمرها با ضریب شکست های مشابه زمرد مانند اپتیکن نیز وجود دارند. زمردهای با روغن پرداخت شده ارزش خیلی کمتری نسبت به زمردهای پرداخت نشده دارند، اما کیفیت مشابهی با هم دارند.

در زمان قدیم از 1500 سال قبل از میلاد، معادن زمرد در مصر بوده است. از قرن چهاردهم، این سنگ گرانبها در کشورهای هند و استرالیا یافت می شود. کلمبیا بزرگ ترین تولیدکننده زمرد در جهان است و 50 تا 95 درصد، تولید جهان را به خود اختصاص داده است.

یکی از اشخاصی که سردمدار تجارت زمرد بوده است، شخصی به نام برنتوم (Brantome) می باشد. این فرد در قرن شانزدهم می زیسته و بسیاری از زمرد های زیبا و تأثیرگذار را از اسپانیا به مناطق دیگر اروپا و امریکای لاتین می آورد.

اولین زمرد مصنوعی تجاری موفق که تحت گداختگی با وانادات لیتیوم تهیه شده بود، با نام Carroll Chatham می باشد. این زمرد هیچ آبی نداشته و دارای اثرات وانادات، مولیبدن و وانادیوم می باشد. از جمله زمردهای قابل توجه، در کلمبیا با نام های زمرد Chalk,Duke,Gachala، Mogul Mughal و در برزیل زمرد Bahia می باشند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها