اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازار طلای داخل در مسیر اصلاح قیمت‌

قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار دیروز نیز افزایش یافت. سکه كه تحت‌تاثیر تقویت طلای جهانی افزایش قیمت قابل‌توجهی را در ابتدای هفته تجربه کرده بود، دیروز نیز به روند خود ادامه داد. محاسبات نشان می‌دهد که قیمت تمام‌شده سکه در حال حاضر از قیمت بازاری آن بیشتر بوده و بر این اساس افزایش قیمت سکه می‌تواند به عملکرد بهتر بازار کمک کند.


بازار طلای داخل نیز، قدری گرم‌شده و طلاسازان دیگر از خرید مصنوعات طلایی دست دوم اجتناب نمی‌کنند. افزایش قیمت طلای 18 عیار در اولین روز هفته قابل‌توجه و حتی نسبت به افزایش قیمت سکه شدیدتر بود. اونس به دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی، دیروز تغییر قیمت نداد، اما یک معدن طلا در کلمبیا خبرساز شده بود. حادثه‌ای در یکی از معادن طلای کلمبیا، جان پنج نفر را گرفت. گزارشی از «کیتکو نیوز» حاکی از آن است که این اتفاق نگرانی‌ها از گسترش اعتراضات کارگران معادن پلاتین به معادن طلا را گسترش داده است و می‌تواند در افزایش بیشتر قیمت طلا موثر باشد. بازار ارز داخلی نیز نسبتا آرام است، اما دلار آمریکا در بازارهای جهانی در حال تضعیف شدن است. به اعتقاد کارشناسان تصمیم رئیس بانک مرکزی آمریکا مبنی‌بر ادامه سیاست‌های محرک پولی و عدم‌تغییر نرخ بهره در اروپا تضعیف دلار را تشدید کرده است.
بازار طلای داخل
قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار، دیروز نیز مسیر صعودی را پیمود. این در حالی بود که نرخ اونس، به دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی، تغییری را متحمل نشد. بازاری‌ها بر این باورند که افزایش قیمت سکه، در حالی که نرخ اونس ثابت مانده بود، ناشی از تمایلی است که بازار به اصلاح قیمت‌ها دارد. پیش از این رکود و پایین بودن سطح عرضه و تقاضا در بازار باعث شده بود که قیمت طلا در داخل کشور، نتواند افزایش قیمت‌های اونس را به گونه‌ای متناسب منعکس کند و به اعتقاد عده‌ای سکه دچار حباب قیمتی منفی شده بود، اما تغییرات اخیر نرخ اونس موجب شد که بازار طلای داخلی از حالت رکود و انجماد بیرون آمده و به سمت قیمت‌های جدید حرکت کند. پایین بودن سطح مبادلات در بازار طلا و عدم اطمینان نسبت به آینده آن، پیش از این موجب شده بود که برخی از طلافروشان از خرید مصنوعات طلایی دست دوم اجتناب کنند؛ چراکه نسبت به آینده طلای داخلی، اطمینانی نداشتند، اما در جریان تقویت اخیر اونس، بازار مصنوعات طلایی نیز قدری پرجنب و جوش‌تر شده است. افزایش قیمت ابتدای هفته طلای 18 عیار، حتی از تقویت سکه طرح جدید نیز شدیدتر بوده است. طلافروشان نیز، دیگر از خرید مصنوعات طلایی دست دوم اجتناب نمی‌کنند و نسبت به آینده بازار امیدوارترند. بازاری‌ها اظهار می‌کنند که در هفته جاری به واسطه تقویت طلا در داخل کشور، تقاضا برای این فلز زردرنگ قدری افزایش یافته و از تعداد مردمی که برای فروش طلاهایشان به بازار می‌آمدند کاسته شده است؛ البته آنها تغییرات رخ‌داده در عرضه و تقاضا را محدود عنوان می‌کنند، ولی به هر روی معتقدند از آنجا که تغییرات در جهت افزایش تقاضا بوده است، احتمالا روند صعودی قیمت طلا تا مدتی ادامه خواهد داشت. سوالی که مطرح می‌شود این است که در حال حاضر قیمت مناسب برای سکه در بازار داخل، با توجه به قیمت طلا در بازارهای جهانی چقدر است. محاسباتی بر حسب قیمت دلار، نسبت وزنی سکه به اونس، خلوص سکه، قیمت طلای جهانی و مالیات بر ارزش افزوده نشان می‌دهد، قیمت تمام شده سکه طرح جدید، این روزها چیزی حدود 970 هزار تومان است. بر این اساس، به رغم افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر، قیمت آن در بازار داخل هنوز پایین است و برای انطباق با بازارهای جهانی باید قدری بالا رود. در خصوص نرخ طلای 18 عیار نیز حتی اگر دستمزد ساخت و سود طلاساز را در نظر نگیریم، با منظور کردن 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده و در نظر گرفتن خلوص 75 درصدی طلای 18 عیار، قیمت تمام شده هر گرم طلای 18 عیار حدود 100 هزار تومان خواهد بود که از نرخ آن در بازار قدری بیشتر است. حال باید دید، با توجه به تغییر فضای بازار طلای داخلی، بازار توانایی اصلاح قیمت‌ها را خواهد داشت یا خیر.
طلای جهانی
قیمت طلا در بازارهای جهانی که روزهای جمعه و شنبه تحت تاثیر آمارهای ضعیف اقتصاد آمریکا و افزایش تقاضای طلای چینی‌ها افزایش یافته و به بالای سطح 1319 دلاری رسیده بود، دیروز به دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی تغییر چندانی نکرد. اما رویداد دیگری که در روز شنبه رخ داد و ممکن است بازار فلز زرد رنگ را تحت تاثیر قرار دهد، به معادن طلای کلمبیا مربوط می‌شود. به گزارش «کیتکو نیوز» وقوع حادثه‌ای در یکی از معادن طلای کلمبیا باعث شد که پنج نفر جان خود را از دست بدهند. پیش از این نگرانی‌هایی در بازار طلا وجود داشت. این نگرانی‌ها از احتمالی که به سرایت اعتراضات معادن پلاتین آفریقای جنوبی به معادن طلا داده می‌شد، نشات می‌گرفت. به اعتقاد کارشناسان وقوع رویدادهایی مانند آنچه در کلمبیا رخ داد، این نگرانی‌ها را تشدید کرده و می‌تواند افزایش بیشتر قیمت طلا را موجب شود.
بازار ارز
بازار ارز داخلی، دیروز نیز نسبتا آرام بود و قیمت‌ها تغییر چندانی نکردند. با این وجود، این سوال برای سرمایه‌گذاران وجود دارد، که تضعیف دلار در بازارهای جهانی، در بازار داخل چگونه انعکاس خواهد یافت. نرخ برابری دلار در مقابل بسیاری از ارزهای مهم جهانی در حال تضعیف‌ است. آمارهای ضعیفی که اخیرا از اقتصاد ایالات متحده منتشر شده در تشدید این روند موثر بوده است. علاوه بر این، به اعتقاد کارشناسان اظهارات «جانت یلن»، رئیس بانک مرکزی آمریکا، مبنی‌بر لزوم ادامه سیاست‌های انبساطی و محرک به تضعیف بیشتر این ارز نیز کمک خواهد کرد. در مقابل این سیاست‌ها، بانک مرکزی انگلیس تصمیم گرفته که در سال 2015 نرخ بهره را افزایش دهد. این مساله نیز تقویت پوند انگلیس را موجب شد. با این وجود وضعیت تقاضا برای این ارزها در بازار تهران تغییر چندانی نکرده است. بر اساس اظهارات برخی از صرافان راسته بازار، تقاضا برای پوند بسیار پایین است و اعلام بانک مرکزی انگلیس و تقویت پوند نیز نتوانسته این امر را تغییر دهد. به اعتقاد صرافان این امر نشانه‌ای از محدود بودن سفته‌بازی در بازار است. از شروع به کار دولت جدید و وارد شدن دلار به مسیری نزولی و باثبات مردم دیگر به فکر تبدیل اسکناس‌هایشان و استفاده از نوسانات برای سود اندوزی نیستند. بدون حضور مردم نیز دلالان بازار امکان فعالیت نخواهند داشت. صرافان بر این باورند که علت پایین بودن تقاضا برای این ارزها، این است که زمینه مصرف آنها هنوز فراهم نشده است. آنها معتقد هستند که عرضه و تقاضایی که در گذشته از سوی سفته‌بازان و مردمی که با پول‌هایشان ارز خرید و فروش می‌کردند، برآورده می‌شد، حال باید از طریق فعالان اقتصادی تامین شود؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. با این وجود انتظار می‌رود اخباری که در خصوص حرکت به سمت توافق نهایی و گسترش روابط ایران به گوش می‌رسد، به بالا رفتن سطح مبادلات در بازار کمک کند. «وین» از سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه به مدت سه روز میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 خواهد بود. «ظریف»، وزیر امور خارجه ایران و «اشتون»، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، پیش از برگزاری مذاکرات در خصوص گام نهایی توافق ژنو با یکدیگر دیدار و به رایزنی می‌پردازند.
«محمدجواد ظریف» شنبه مصادف با 26 بهمن‌ماه، درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: «نمایندگان ایران و گروه 1+5 در این دور از مذاکرات تلاش می‌کنند، تا بر سر دستور کار و روش پیگیری گفت‌وگوها به توافق برسند و در صورتی که طرف مقابل آمادگی لازم را داشته باشد، دستیابی به توافق جامع در 6 ماه آینده امکان‌پذیر است.» به هر روی بازاری‌ها امیدوار هستند که حصول توافق نهایی بین ایران و 1+5 و گسترش روابط اقتصادی ایران به افزایش توام عرضه و تقاضا و پویایی بیشتر در بازار منجر شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد