اونس طلا2211.99
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تشديد افت قيمت در بازار ارز، سكه نقدي و آتي

بالاخره موعد عملي شدن وعده‌ها فرا رسيد و آخرین روز آذر 1392 را به روزي به يادماندني تبديل كرد. ديروز در حالي كه از همان ساعات ابتدايي روز، اخبار خبرگزاري‌هاي مختلف نشان مي‌داد كه خوش‌بيني طولاني مدت بازارهاي ارز و سكه بي دليل نبوده است، باز هم شاهد افت قيمت در اين بازارها بوديم.



کاهش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی در شرایطی بود که قیمت جهانی طلا با شروع معاملات جهانی این فلز در روز دوشنبه، رو به افزایش گذاشته بود.

خبرهای خوش دیروز کم نبود. از آغاز اجرای برنامه اقدام مشترک ایران و 1+5 از دیروز و شروع لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گرفته تا دعوت رسمی از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 در آستانه برگزاری این کنفرانس در سوئیس. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد شب دوشنبه، ضمن تاکید بر نقش مثبت ایران برای حل بحران سوریه، به‌طور رسمی از تهران برای شرکت در نشست ژنو 2 دعوت کرد. این خبری بود که پتانسیل اثرگذاری بر بازارهای ارز و سکه را داشت؛ چراکه تا زمان این دعوت رسمی، حضور ایران در این کنفرانس قطعی نبود. مذاکرات موسوم به ژنو2 در تاریخ 22 ژانویه - 2بهمن- در مونترو سوئیس برگزار خواهد شد. از طرفی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که از روز شنبه وارد تهران شده بودند، روز گذشته در بازدید از سایت‌های نطنز، فردو و اراک، تعلیق غنی‌سازی 20 درصد توسط ایران را تایید کردند و این مساله آغازگر لغو تدریجی تحریم‌ها برای 6 ماه پیش رو شد. مباحث و مشاوره‌های مربوط به تعلیق غنی سازی، بین ایران و بازرسان آژانس تا ظهر دیروز به طول انجامید و مرحله تعلیق و اقدامات دیگر از بعدازظهر و با پایان این گفت‌وگوهای فنی آغاز شد.
همزمان با این تعلیق از سوی ایران، طرف مقابل هم قرار بود اقدامات متقابل را از روز گذشته آغاز کند. از جمله این اقدامات، تشکیل اجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل و اصلاح قانون مربوط به تحریم‌ها بر اساس توافقات ژنو بود. به گفته عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، قرار بود آمریکایی‌ها نیز دستورالعمل‌های لازم برای اجرای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را از روز دوشنبه آغاز کرده و این دستورالعمل‌ها را به شرکت‌های مختلف که طرف قرارداد با ایران هستند، اعلام کنند.
در سوی دیگر به گفته رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، اکنون پول‌های بلوکه شده ایران به صورت نقد وارد کشور می‌شود، خریدهای دیگر تحت عنوان انسان دوستانه آزاد می‌شود، صادرات و فروش محصولات پتروشیمی به اتحادیه اروپا سهل می‌شود و نقل و انتقال مالی بین ایران و اروپا به 10 میلیون یورو ارتقا پیدا می‌کند. به گفته صالحی برای فروش طلا مشکلی نداشتیم اما الان خرید و فروش طلا هم آسان‌تر می‌شود.
از طرفی مهم‌ترین نکته این توافق‌نامه، فروریختن جنبه روانی تحریم‌ها است. مساله‌ای که هرچه بیشتر جو بازارهای ارز و سکه را به آرامش و کاهش تدریجی قیمت‌ها ترغیب می‌کند. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که از جمله اثرات مثبت اقدامات روز گذشته ایران و غرب می‌توان به فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید در کشور و تبدیل بیکاری در کشور به ظرفیت اشتغال، همچنین کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی اشاره کرد. از سوی دیگر دسترسی ایران به بازارهای جهانی و ایجاد فرصت برای نقل و انتقال منابع از دیگر اثرات این توافق مهم است و به‌طور کلی رفع تحریم‌ها باعث کاهش انتظارات تورمی در مردم و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور خواهد شد.
از طرفی درحالی که قرار بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود و اجرای توافق ژنو منتشر کند، روز گذشته مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در چند هفته آتی ابراز امیدواری کرد. در دیگر سو با توجه به فرارسیدن روز اجرای توافقات ژنو و واریز 2/4 میلیارد دلار پول بلوکه ‌شده ایران (که رقم کل آن بر اساس ارزیابی مجلس ایران به 60 میلیارد دلار می‌رسد)، روز گذشته سه بانک برای عاملیت انتقال این پول‌ها تعیین شدند. ورود این حجم عظیم ارز به کشور، به انتظارات کاهشی قیمت دلار دامن می‌زند.
در کنار خبرهای مثبت روز گذشته که البته دور از انتظار نبودند، می‌توان به ابراز امیدواری وزیر امورخارجه آمریکا برای دیدار با رییس جمهور کشورمان در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس و گفت‌وگو با وی درخصوص مساله سوریه، برنامه‌ هسته‌‌ای ایران و سایر مسائل اشاره کرد.
در این سوی مرزها اما آنچه که روز گذشته در بازارهای ارز و سکه مشاهده شد، ریزش نه چندان شدید بود، که به پیش‌بینی‌ها جامه عمل پوشاند. در این روز از قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم – تا میانه روز - حداکثر 5000 تومان کاسته شد و نوسان قیمت این سکه‌ها بین 852 تا 857 هزار تومان بود. دیروز همچنین بازار قراردادهای آتی سکه شاهد افت قیمت‌ها بود. با شروع به کار این بازار در ساعت 10:30 صبح دیروز، دادوستدها با ریزش قیمتی بین 9 تا 15 هزار تومان صورت گرفت. در این بین بیشترین کاهش قیمت متوجه نزدیک ترین سررسید این بازار با کمتر از 16 هزار تومان افت بود. سررسید اردیبهشت سکه‌های آتی که مدت زیادی با قیمت بیش از 900 هزار تومان دادوستد شده بود، از روز شنبه گذشته با آغاز موج جدید ریزش‌ها، در محدوده کمتر از این میزان معامله می‌شود. کاهش قیمت‌های روز گذشته سکه در بازار نقدی و آتی در حالی صورت گرفت که بهای جهانی طلا در این روز با افزایش به 1260 دلار هم رسیده بود و عمده نوسان طلا در این روز بالای 1255 دلار (قیمت پایان معاملات جمعه) صورت گرفت. هرچند ظهر روز گذشته به وقت تهران، بهای جهانی طلا با افت اندک در محدوده قیمت روز جمعه نوسان می‌کرد.
دیروز با آغاز به کار بازار نقدی و آمدن قیمت سکه، در ادامه معاملات در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، شاهد کاهش اندک شیب ریزش قیمت‌ها و ثبات بودیم؛ به طوری که دامنه این افت قیمت بین 11 تا 13 هزار تومان ثابت شد. دلیل این مساله البته روند عرضه و تقاضا بود به طوری که ابتدا بازار کمی هیجانی ریخت اما در ادامه با ورود تقاضا، اندکی این ریزش
را جبران کرد.
دلار هم در این روز با تاثیرپذیری از رویدادهای مثبت، دوباره با افت بها مواجه شد به نحوی که قیمت این ارز مهم در این روز با افت 22 تومانی به نسبت آخرین قیمت روز شنبه، در محدوده 2900 تومان معامله شد. به گفته برخی صرافان، قیمت دلار البته روز گذشته به کمتر از 2900 تومان هم رسیده اما در تابلوی صرافی‌ها درج نشده است؛ اتفاقی که طی یکسال گذشته تنها در تاریخ 4 آذر ماه و پس از اعلام توافق نهایی در ژنو سوئیس با 1+5 روی داد و بهای دلار را به 2880 تومان رساند. ریزش مجدد دلار در روز دوشنبه به کاهش قیمت سکه منجر شد و باعث شد تا در کنار تشدید جو هیجانی بازارها، سکه از روند افزایشی اونس طلا تبعیت نکند.
همچنین گفته می‌شود دلیل دیگر ریزش قیمت دلار در روز گذشته، عرضه سهام بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی کشور در بورس اوراق بهادار و فروش دلار برخی موسسات حقوقی شبه دولتی به‌منظور خرید سهام این هلدینگ بوده است.
رو گذشته همچنین اختلاف میان سررسید‌های آتی سکه اندکی افزایش یافت. از طرفی مانند روال چندین ماه قبل بازار آتی سکه (زمانی که بازارها روند می‌گرفتند و واکنش‌های آتی در جهت ریزش و افزایش بها شدیدتر از نقدی بود و اکنون مدت‌ها است شاهد این روند نیستیم) دیروز شاهد کاهش قیمت بیشتری به نسبت سکه نقدی بود. البته سکه نقدی در این روز بعد از مدت‌ها زیر قیمت طلای جهانی خود و سکه سررسید بهمن هم زیر بهای نقدی دادوستد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد