اونس طلا2321.89
مظنه15,297,000
18 گرم3,531,300
ارزش سکه34,464,141
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

افت قیمت ارز در بازار داخل

قیمت دلار آمریکا، در اولین روز هفته جاری با متحمل شدن افت قیمتی شدید به مقادیر پیش از شروع دی‌ماه خود بازگشت.



نرخ یورو و پوند انگلیس نیز، در بازار تهران کاهش یافت. انعکاس تغییرات رخ داده در نرخ‌های برابری ارزهای مهم جهانی، در قیمت رسمی و بازاری ارز داخلی مشاهده می‌شود. بانک مرکزی در نتیجه تقویت دلار در مقابل یورو و تضعیف آن در مقابل پوند، قیمت یورو خود را کاهش و قیمت پوند خود را افزایش داد. نرخ هر اونس طلای جهانی، در نتیجه افزایش تقاضای فیزیکی و کاهش ارزش سهام قدری افزایش یافت.

کاهش قیمت دلار
قیمت دلار آمریکا در اولین روز هفته جاری به مقدار قابل ‌توجهی کاهش یافت و به زیر سطح مقاومتی 2 هزار و 950 تومانی بازگشت. قبل از شروع دی‌ماه، روند کاهشی این ارز پراهمیت، قیمت آن را به زیر همین سطح مقاومتی رسانده بود، ولی همراه با شروع دهمین ماه سال ‌جاری، اتفاقاتی رخ داد که مسیر حرکت نرخ ارز را معکوس کرد. قدرت تاثیرگذاری این اتفاقات تدریجا از بین رفت و دلار آمریکا مسیر کاهش قیمتی خود را از سر گرفت. در روند کاهش قیمت دلار، مجددا توقفاتی رخ داد و بازار برای تعدیل نوسانات، چند بار نرخ دلار را افزایش داد. ولی در نهایت مشاهده شد که قیمت این ارز پر اهمیت در روز شنبه هفته جاری، به مقادیر پیش از شروع دی‌ماه خود رسید و از آن ارقام نیز پایین‌تر رفت. پیش از این یک بار قیمت دلار در نتیجه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به کانال 2 هزار و 800 تومانی وارد شده بود، ولی خیلی زود دوباره افزایش یافت. بازاری‌ها اظهار کردند که در این قیمت خرید و فروشی انجام نشد و این نرخ فقط روی تابلو ثبت شده بود و در بازار رسمیتی نداشت. در نتیجه می‌توان گفت قیمت فروش دلار آمریکا در بازار داخلی، روز شنبه هفته جاری به مقداری رسیده بود که در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بود. قیمت دلار آمریکا در حالی که روند باثبات وکاهشی خود را می‌پیمود به 2 هزار و 935 تومان رسید و امیدواری‌ها را برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار داخلی، افزایش داد. کاهش قیمت‌ها در بازار ارز به دلار محدود نشد، یورو و پوند انگلیس نیز در بازار داخل تضعیف شدند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که پایین آمدن نرخ ارز در بازار داخل تا حد زیادی از نزدیک شدن به توافقات نهایی نشأت گرفته است. «عراقچی»، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه، روز شنبه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: «این درک و تفاهم بین ایران و کشورهای 1+5 وجود دارد که بعد از اجرای گام اول توافقنامه ژنو، مذاکرات مربوط به گام نهایی میان دو طرف آغاز شود تا درباره جزئیات و نحوه انجام آن، توافق‌ها بررسی و نهایی شود.» «عراقچی» افزود: «برای بررسی این موضوع قرار است آقای ظریف دیداری با خانم «اشتون» داشته باشد و به نظر می‌رسد این ملاقات در ماه فوریه انجام شود اما هنوز تصمیمی درباره زمان دقیق آن گرفته نشده است.» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران معتقد است ما زمانی می‌توانیم گام نخست را برداریم که مطمئن باشیم گام آخر کجاست. صرافان بازار معتقدند که بازار در خصوص نهایی شدن توافقات، تقریبا به اطمینان رسیده و این امر کاهش نرخ ارز را موجب شده است.
انعکاس نرخ‌های برابری ارزهای مهم جهانی در داخل
تغییرات نرخ‌های برابری ارزهای مهم جهان نشان می‌داد که دلار آمریکا در مقابل یورو به مقدار قابل‌ توجهی تقویت شده، اما این ارز پر اهمیت در مقابل پوند انگلیس مقداری از ارزش خود را از دست داده بود. در بازار تهران، دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس هر سه افت شدید قیمت را تجربه کرده بودند؛ اما از آنجا که صرافی‌ها در تعیین قیمت‌هایشان به نرخ‌های برابری جهانی توجه دارند، افت یورو از همه شدیدتر بود و پوند انگلیس به نسبت قیمت خود افت کمتری را متحمل شده بود. به‌علاوه بانک مرکزی به منظور انعکاس تغییرات رخ داده در نرخ‌های برابری، نرخ دلار خود را به مقدار اندکی افزایش داد. این محدود بودن تغییر نرخ دلار با توجه به تمایل نهاد یاد شده به عدم‌نوسان شدید نرخ دلار، منطقی به نظر می‌رسد. علاوه‌بر این بانک مرکزی قیمت یورو خود را به مقدار قابل ‌توجهی کاهش و نرخ پوند خود را افزایش داد. در نتیجه مشاهده می‌شود که هم بانک مرکزی و هم بازار داخل در تعیین قیمت ارز به نرخ‌های برابری جهانی توجه دارند.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز قدری افزایش یافت. علت عمده این امر کاهش ارزش سهام و افزایش تقاضای فیزیکی از سوی کشورهای آسیایی عنوان می‌شود. نتایج جدیدترین نظرسنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد. برخی از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که قیمت طلا در 6 ماه دوم سال میلادی جاری افزایش خواهد یافت. عمده پیش‌بینی‌ها از آینده فلز زرد رنگ مثبت است، ولی به هر روی اظهار نظر قطعی از آینده طلا میسر نیست.
بازار سکه
قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار، در اولین روز هفته جاری کاهش یافت. بازار سکه همچنان تمایل دارد که قیمت‌ها را در سطوح کنونی حفظ کند و میزان عرضه و تقاضا در بازار سکه هنوز پایین است. بازاری‌ها امیدوارند که تداوم روند صعودی قیمت طلای جهانی به تغییر دیدگاه‌ها نسبت به طلا در داخل کشور کمک کند و بازار سکه دوباره گرم شود.

اثر گشایش‌های ارزی بر تقویت پول ملی
«ولی‌الله سیف»، رئیس‌کل بانک مرکزی، در مورد تحلیل شرایط بازار ارز پس از آغاز اجرای توافق ژنو گفت: پرسش از آینده نرخ ارز و پیش‌بینی این نرخ اصولا منطقی و حرفه‌ای نیست؛ چراکه بازار جهت‌گیری‌های خود را خواهد داشت و باید بانک مرکزی به وظیفه خود که همان صیانت از ثبات اقتصادی کشور است، عمل کند. به گزارش پایگاه روابط عمومی بانک مرکزی، وی ادامه داد: بانک مرکزی با هرگونه نوسان که خلاف جهت‌گیری‌ها و اصول اقتصادی باشد و باثبات تلقی نشود، توافق ندارد. حال جهت حرکتی قیمت‌ها کاهشی باشد یا افزایشی. بانک مرکزی تمام تلاش خود را معطوف به حفظ ثبات و آرامش در اقتصاد دارد. نباید اجازه بدهیم اقتصاد ما که طی ماه‌های اخیر خوشبختانه آرامش و ثبات خوبی را تجربه کرده است، دوباره متلاطم و دچار شوک‌های زودگذر شود. دکترسیف افزود: به عقیده من، این ثبات نشأت گرفته از درک صحیح فعالان اقتصادی است و اگر بانک مرکزی اطلاعاتی داشته باشد که به جهت‌گیری درست فعالان اقتصادی کمک کند، آن را در اختیار بازار قرار خواهد داد. وی افزود: گشایش‌های ارزی که قرار است اتفاق بیفتد، مسلما زمینه را برای رشد تولید و برون‌رفت از رکود فراهم می‌کند و تاثیراتی که این برون‌رفت در تقویت پول ملی ایجاد می‌کند، حتما قیمت ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد، ولی این تاثیرات به صورت شوک نخواهد بود و بروز علائم مثبت برون‌رفت از آن رکود خود را نشان می‌دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد