اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

موضوع مذاکرات شرمن و عراقچی، سانتریفیوژهای جدید ایران است

"جین پساکی"، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، امروز پنجشنبه، معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در ژنو دیدار می‌کنند این در حالیست که به ادعای دیپلمات‌های غربی؛ در این دیدار درباره نصب نسل جدید سانتریفیوژهای ایران گفت‌و‌گو خواهد شد.




به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده است که مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی (شامل آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین) که در ماه نوامبر با توافق دو طرف صورت گرفت، به دلیل توسعه نسل جدید سانتریفیوژ‌ها از سوی ایران با موانعی روبرو شده است چرا که آنها از این اقدام ایران خشنود نیستند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود آورده است که مذاکره بر سر سانتریفیوژهای نسل جدید، در دور تازه مذاکرات در راس خواهد بود.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که درباره توافقنامه ژنو اختلاف نظرهایی میان طرفین وجود دارد. عراقچی گفت که این اختلافات باید در سطح سیاسی بررسی شود.

دور بعدی مذکرات قرار است، روزهای پنجشنبه و جمعه، 19 و 20 دی ماه در سطح معاونان سیاسی در ژنو برگزار شود.

دیپلمات‌های غربی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که یکی از مسائل حل نشده که در مذاکرات 19 و 20 دی در ژنو مطرح خواهد شد، بررسی نسل جدید سانتریفیوژ‌ها و توسعه آن هاست که ایران اخیرا از نصب آن‌ها خبر داده است.

پیش‌تر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از ساخت هزار ماشین سانتریفیوژ نسل دوم خبر داده و اعلام کرده بود که ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی را در جریان این اقدام خود قرار داده است.

یک دیپلمات غربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفته است: «بر اساس توافقنامه ژنو، ایران مجاز است به تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ‌ها ادامه دهد.»

خبرگزاری رویترز همچنین از قول یک مقام ارشد جمهوری اسلامی آورده است که ایران باید مطمئن شود که حقش برای تحقیق و توسعه محترم شمرده می‌شود.

از سوی دیگر جن پساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که قرار است، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه، 19 دی (9 ژانویه) در ژنو دیدار کنند. همچنین قرار است در این دیدار هلگا اشمیت، معاون کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشته باشد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد