اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریال

قیمت دلار، یورو و پوند انگلیس در بازار داخلی، همچنان مسیر کاهشی را می‌پیماید.



صرافان راسته بازار معتقدند که روند با ثبات و کاهشی نرخ ارز در بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریال نقش موثری ایفا خواهد کرد. گفته می‌شود؛ گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی که از جمله آنها می‌توان به تمدید مجوز فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای ایران در هند اشاره کرد، به تداوم روند کنونی قیمت ارز در بازار داخل کمک می‌کند.

بر خلاف بازار ارز داخلی، پیش‌بینی‌ها در خصوص آینده طلای جهانی همچنان افزایشی است. از جمله دلایل تقویت طلا رشد شدید واردات این فلز گرانبها توسط ترکیه عنوان می‌شود. این در حالی است که اوضاع اقتصادی ترکیه در حال حاضر چندان مساعد نیست و لیر کمترین ارزش خود نسبت به دلار در 35 سال اخیر را تجربه می‌کند. دیروز به‌دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی قیمت طلا تغییر نکرد؛ اما کارشناسان معتقد هستند که طلا احتمالا به رویدادهای اقتصادی ادامه هفته واکنش نشان خواهد داد. با وجود بهبود وضعیت طلای جهانی بازار سکه داخلی هنوز از رکود بیرون نیامده است. صرافان معتقدند که اصلاح مجدد دیدگاه مردم نسبت به سکه مدتی زمان خواهد برد؛ چراکه عمده فعالان بازار سکه، سرمایه‌گذاران غیر‌حرفه‌ای هستند.

روند کاهشی در بازار ارز
مسیر کاهشی قیمت ارز در بازار داخلی دیروز نیز ادامه یافت. همان‌طور که صرافان و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند، عواملی که رشد حبابی نرخ ارز را موجب شده بودند، قابلیت تاثیرگذاری مقطعی داشتند و روند بازار در بلندمدت همچنان تابع پیشرفت مذاکرات و تعدیل تحریم‌‌ها است. قیمت دلار، یورو و پوند انگلیس در بازار تهران همچنان مسیر کاهشی را می‌پیمایند و صرافان امیدوارند که نرخ دلار در روزهای آتی، به زیر سطح مقاومتی 2 هزار و 950 تومان بازگردد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند، فضایی که بر بازار ارز و سکه حاکم شده است در بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریال نقش مثبتی را ایفا خواهد کرد. تا چند ماه پیش، مردم ترجیح می‌دادند که سرمایه‌هایشان را به دلار و سکه تبدیل کنند، تا از افت ارزش ریال متضرر نشوند. در حال حاضر ریال نسبت به دلار در حال تقویت شدن است و این امر به بهبود جایگاه ریال در اذهان مردم کمک بسزایی خواهد کرد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی در تداوم روند نزولی نرخ ارز و تقویت دلار موثر خواهد بود. از جمله اخبار امیدوارکننده در این خصوص می‌توان به تمدید 6 ماهه مجوز فعالیت‌های بیمه‌ای ایران در بنادر هند اشاره کرد. البته مقامات هندی برای این منظور درخواست یک تضمین 23 میلیارد روپیه‌ای را مطرح کرده‌اند. کمیته داخلی هند که وظیفه تمدید مجوز فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای را دارد، با درخواست ایران برای اعطای زمان بیشتر جهت ارائه تضمین بانکی موافقت کرده است. همراه با بهبود وضعیت بازار ارز داخلی و گسترش روابط اقتصادی ایران، ارائه خدمات ارزی نیز در حال پیشرفت است. هیات‌وزیران در جلسه مورخ یک دی ماه 1392 تصویب کرد: «به‌منظور ایفای تعهدات ارزی بین‌المللی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مکلف است نسبت به پیش‌بینی، تامین و پرداخت معادل ریالی تامین مالی خارجی که دارای مجوز ماده (62) قانون محاسبات عمومی کشور هستند، بر پایه نرخ روز رسمی مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سررسید هریک از اقساط اقدام کند.»
به هر روی بازار ارز در داخل کشور روزهای خوبی را سپری می‌کند و تابلوهای اسلامبول افت قیمت‌ها را نشان می‌دهند.
طلای جهانی در انتظار رویدادهایی مهم
نرخ طلا در بازارهای جهانی، به واسطه تعطیلی روز یکشنبه، تغییر نکرد، اما این فلز گرانبها در انتظار اتفاقات مهم و تاثیرگذاری است. در آخرین ساعات کاری دیروز، شاخص مدیران خرید بخش غیرکارخانه‌ای در آمریکا اعلام شد و امروز نیز بنا است که سران فدرال رزرو برای تعیین رئیس جدید این نهاد رای‌گیری کنند.

نامزد پیشنهادی «باراک اوباما» خانم «جانت یلن» بوده است که به احتمال زیاد به ریاست بانک مرکزی آمریکا منصوب خواهد شد. «جانت یلن» در آخرین سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود که در حال حاضر تصمیمی برای افزایش نرخ بهره ندارد و این امر تا اصلاح کامل بازار کار آمریکا محقق نخواهد شد. موضع نامزد پیشنهادی «اوباما» تا حد زیادی شبیه موضع «بن برنانکه»، رئیس فعلی فدرال رزرو بوده است. اتخاذ سیاست‌های بینابینی توسط سران اقتصاد آمریکا و حرکت آرام از سیاست‌های پولی انبساطی به سمت انقباضی، در تقدیم ثبات به بازار طلا نقش موثری داشته است. سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظرند تا ببینند چه زمانی بانک مرکزی به هدف‌گذاری که برای تورم و اشتغالزایی ایالات متحده قرار داده است، نائل می‌شود. به هر روی اظهارت سران فدرال رزرو حاکی از آن بوده که این امر در هفته‌های پیش رو رخ نخواهد داد و اقدامات بانک مرکزی آمریکا در حال حاضر به کاهش تدریجی بسته محرک پولی محدود خواهد شد. سرمایه‌گذاران بازار طی سال 2014 میلادی بیشترین توجه خود را به اوضاع بازار کار و نرخ تورم آمریکا معطوف خواهند کرد. بهبود در بازار کار آمریکا، نرخ تورم این کشور را تغییر می‌دهد. همچنین شاخص بهای مصرف‌کننده سیر نزولی را در پیش گرفته و به سمت 2 درصد که هدف بانک مرکزی آمریکا است پیش می‌رود. در نهایت، مشاهده می‌شود که بازار طلا در سال 2013 نیز چشم به آمار اقتصادی آمریکا دارد. پیش‌بینی می‌شود میزان ایجاد اشتغال رشته‌های غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته به 194 هزار شغل برسد. کارشناسان معتقدند بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا رشد بهای جهانی طلا را محدود می‌کند و قیمت این فلز را زیر 1268 دلار نگه می‌دارد. با این وجود عمده کارشناسان روند روزهای آتی طلا را صعودی برآورد کرده‌اند و کاهش‌ قیمت‌های شدیدی را که در سال گذشته مطرح می‌کردند محتمل نمی‌دانند.
مسیر مستقل سکه
بازار سکه داخلی به‌رغم بهبود وضعیت طلای جهانی هنوز درگیر رکود است. نرخ انواع سکه که در نهایت با روند افزایشی طلای جهانی همراه شده بود، دیروز کار خود را با کاهش قیمت شروع کرد. صرافان راسته بازار معتقدند بازار داخلی بیش از اینکه تابع اوضاع اقتصادی روز جهان باشد، از عوامل فرهنگی تاثیر می‌پذیرد. بر این اساس دید منفی که سرمایه‌گذاران سکه، نسبت به طلا پیدا کرده‌اند به راحتی اصلاح نمی‌شود و پدیده‌ای زمان‌بر است. میزان عرضه و تقاضای سکه در بازار کم شده است و صرافان این امر را ناشی از غیرحرفه‌ای بودن عمده فعالین بازار طلا در داخل کشور می‌دانند. به هر روی با گذشت زمان و انتشار اخبار مثبت طلای جهانی، نگاه سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به سکه اصلاح می‌شود و بازار این فلز گرانبها در داخل کشور دوباره گرم خواهد شد.
لیر ترکیه در سراشیبی
لیر ترکیه در بازارهای جهانی بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از دست داده است. ارزش لیر در روزهای گذشته به پایین‌ترین سطح ارزشی خود نسبت به دلار آمریکا در 35 سال گذشته رسیده است و این امر گفت‌وگوی مقامات مالی ترکیه را برای افزایش نرخ سود بانکی در این کشور متوقف کرده است. کاهش ارزش لیر در روزهای اخیر به صورت قابل‌توجهی از 8/1 درصد به 18/2 درصد نسبت به دلار آمریکا رسیده و شاخص بورس این کشور نیز با کاهشی 7/2 درصدی روبه‌رو شده است. کارشناسان اقتصادی اتهاماتی را که اخیرا به برخی از مسوولان«هالک بانک» زده شده در تضعیف پول این کشور موثر می‌دانند. خبر دیگری که در مورد ترکیه جلب توجه می‌کند رشد شدید واردات طلا به این کشور است. ترکیه در سال 2013 بیش از 300 تن طلا خریداری کرد که این رقم نسبت به سال گذشته 150 درصد رشد داشته است. از دلایل واردات بسیار بالای طلا در سال 2013 توسط ترکیه کاهش قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی و واگذاری طلا به ازای دریافت گاز از ایران اعلام شده است. به هر روی واردات طلا توسط ترکیه در رشد تقاضای فیزیکی و تقویت فلز گرانبها نقش موثری ایفا کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد