اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سقوط‌ اونس از اوج سه‌ماهه

دو روز نخست هفته پیش‌بینی‌های افزایشی برای اونس طلا، تبدیل به روزهای افت این کالای گرانبها از اوج سه‌ماه خود شدند.



در حالی که کارشناسان پس از رشد 36 دلاری اونس طلا در هفته گذشته پیش‌بینی کرده‌اند که فلز زرد در روزهای کاری هفته جاری به رشد خود ادامه دهد، اونس روزسه‌شنبه به سوی مرز 1200 دلار حرکت کرد.

هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه روی قیمت 1225 دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1207 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

روز گذشته رشد دلار، افت نفت، «سودگیری» معامله‌گران و دست آخر داده‌های بسیار خوب از بخش مسکن آمریکا باعث افت اونس از اوج سه‌ماهه خود شدند. این اوج در مقطعی‌ از روز دوشنبه رقم خورده بود.

اونس روز دوشنبه با 2 دلار رشد قیمت نهایی روبه‌رو شد، اما در طول روز رکورد جدیدی از بالاترین قیمت در سه ماه گذشته را ثبت کرد. قیمت نهایی این روز 1225 دلار، اما بالاترین قیمت ثبت شده 1232 دلار بود. دلیل افت طلا از اوج روزانه خود در نخستین روز کاری هفته، رشد شاخص دلار بود.

بازار روز دوشنبه را با پیش‌بینی‌های افزایشی آغاز کرد، پیش‌بینی‌هایی که در امتداد رشد 36 دلاری اونس در هفته کاری گذشته بیان شده بودند، اما رشد دلار اونس را به نزدیک مرز 1220 دلار بازگرداند. در نهایت تثبیت فنی بود که در این روز به چشم آمد.

دلار روز دوشنبه «جهشی اصلاحی» از کف 4 ماهه خود در هفته قبل داشت. کاهش فشار فروش در بازار دلار، به کاهش تمایل به خرید در بازار طلا انجامید. همزمان بهای نفت خام نیز ثابت ماند تا طلا رو به ثبات بگذارد. روز دوشنبه اخبار تازه‌ای نیز از یونان رسید که نشان می‌داد یونان احتمالا قسط وام چند روز پیش را از محل کمک‌های وام دهندگان بین‌المللی پرداخت کرده است.

این خبر باعث تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شد، اما رشد دلار و ثبات نفت آن را تا حدی خنثی کرد، ولی بحث‌ها بر سر سلامت اقتصاد آمریکا نیز ادامه دارد. آمارهای بد از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث تشدید احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا شده است. این امر در صورت محقق شدن به نفع طلا تمام خواهد شد.

ثبات نسبی اواخر وقت دوشنبه به صبح سه‌شنبه نیز سرایت کرد، گرچه پایدار نبود. اونس روز سه‌شنبه را با نوسان‌های سینوسی شروع کرد که با توجه به روند روز دوشنبه و افزایش انتظارها برای انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو در روز چهارشنبه عجیب نبود. اما عوامل پیش گفته باعث افت قابل توجه اونس در ساعات بعدازظهر شدند. شاخص دلار روز سه‌شنبه نیز با رشد مواجه بود تا فشار خود را بر فلز زرد حفظ کند.

از سوی دیگر بهای نفت خام نیز با افت روبه‌رو شد تا این عامل خارجی نیز همسو با دیگر عامل خارجی؛ یعنی ارزش دلار عمل کرده باشد. همزمان رشد شاخص‌های بورس اروپا هم باعث خروج بخشی از سرمایه‌ها از بازار طلا شد. به این ترتیب روز گذشته تا زمان نوشته شدن این گزارش، اونس تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی با افت روبه‌رو شد.

در نظرسنجی آنلاین کیتکو درمورد روند کوتاه‌مدت، 314 مخاطب رای داده‌اند که از این میان 162 نفر معادل 52 درصد افزایش و 101 نفر معادل 32 درصد کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. 51 نفر معادل 16 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

در نظرسنجی از کارشناسان هم 18 متخصص شرکت کرده‌اند که از این میان 11 نفر معادل 61 درصد افزایش و 2 نفر معادل 11 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر معادل 28 درصد نیز نظری نداشته‌اند.

صبح سه‌شنبه تازه‌ترین تحلیل تکنیکال «اف ایکس استریت» نشان می‌داد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1225 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو می‌شود.

این تحلیل تکنیکال حاکی بود اگر سطح مقاومتی 1225 دلاری شکسته شود قیمت طلا به‌زودی تا 1232 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. در صورت شکسته شدن این سطح مقاومتی نیز قیمت طلا ابتدا به 1236 و سپس 1245 دلار افزایش می‌یابد. سطح حمایتی قیمت طلا نیز دیروز 1212 دلار عنوان می‌شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد