اونس طلا2388.39
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

كاهش قيمت‌هاي كاذب در پي تصميم بانك مركزي براي حراج شمش طلا

درحالي كه همزمان با افزايش قيمت جهاني نفت خام امروز بورس‌هاي خارجي رقم جديدي را براي هر اونس طلا به ثبت رساندند و از رسيدن طلا به 1430 دلار خبر دادند، رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر معتقد است امروز با عرضه شمش طلا تقاضا براي خريد طلا تا حدودي كم شده است.



به گزارش فارس، درحالی که امروز قیمت جهانی طلا رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده و هر اونس طلا در بور‌س‌های آمریکا به 1430 دلار اعلام و فروخته شده است.
این رکورد قیمتی برای طلا مربوط به 16 آذر بود که طی آن هر اونس طلا در برابر 1432.7 دلار معامله شد. از آن تاریخ و در نتیجه بهبود شرایط اقتصادی جهان روندی کمابیش کاهشی در بازار طلا آغاز شده بود.
طی هفته‌های گذشته قیمت طلا روند کاهشی را در پیش گرفته بود اما طبق گفته‌های کارشناسان جریانات سیاسی در منطقه تأثیر مثبت در قیمت نفت و طلا را به همراه آورد.
امروز پژویان رئیس شورای رقابت جریانات سیاسی تونس و مسدود شدن کانال سوئز را دلیلی برای افزایش قیمت نفت عنوان کرده و همین امر را دلیلی برای تقویت بهای جهانی طلا طی روزها و هفته های قبل می‌داند.
از سوی دیگر کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر نیز یکی از دلایل رشد قیمت طلا اعلام شده است اما باید توجه داشت که این کاهش قیمت دلار در بازارهای جهانی بوده و برخلاف این بازارها بهای ارز در بازار داخلی هم‌جهت با قیمت طلا در مسیر صعودی قرار گرفته است.
روز گذشته اختلاف 100 تومانی قیمت دلار رسمی و بازار آزاد موجب رسیدن قیمت سکه‌های امامی به 400 هزار تومان شد البته این قیمت پس از ساعتی تغییر کرد و حدود 392 الی 395 هزار تومان در نوسان بود.
این افزایش قیمت با وجود ثبات در بازارهای جهانی واکنش برخی کارشناسان از جمله ضیاءالملکی و پژویان را به همراه داشت؛ به اعتقاد این افراد قیمت‌هایی که هم‌اکنون برای خرید طلا و سکه در بازارهای داخلی اعلام می‌شود غیرواقعی بوده و این امر ضرورت ورود بانک مرکزی را تشدید می‌کند.
البته بانک مرکزی در اقدامی که برای کنترل بازار و شکست قیمت‌ها انجام داده قرار است از ساعت 16 روزجاری از طریق بانک کارگشایی شمش طلا عرضه کند. کارشناسان و فعالان بازار طلا معتقدند این اقدام بانک مرکزی می‌تواند تاحدودی آرامش را به بازار طلا برگرداند.
رشد کاذب قیمت‌ها در بخش طلا و سکه به دلیل غیرواقعی بودن قیمت دلار در بازار آزاد و محدودیت دریافت دلار در بازار داخلی نگرانی‌هایی را برای تکرا بازار سیاه دلار و طلا به همراه داشته است.
همین امر ضرورت واکنش بانک مرکزی را برای کنترل بازارهای طلا و دلار ایجاب می‌کند و به گفته پژویان اگر هرچه سریعتر این بانک برای کنترل بازار وارد عمل نشود مشکلات ماه‌های قبل در حوزه ارزی تکرار خواهد شد.

* کشتی‌آرای: کاهش التهاب در بازار داخلی با آغاز حراج شمش طلا

محمد کشتی‌آرای در همین باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، قیمت‌های طلا در روزجاری نسبت به روز گذشته واقعی‌تر دانست و اظهار داشت:‌ قیمت‌های طلا و سکه امروز از حالت التهابی خارج شده و کاهش 20 تومانی دلار یکی از دلایل واقعی شدن قیمت‌ها در این تاریخ به حساب می‌آید.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر توزیع شمش طلا و سکه از عصر امروز را یکی دیگر از دلایل اصلی واقعی شدن قیمت‌ها در این بازار عنوان و تصریح کرد: همین امر التهاب در بازار را کاسته و موجب شده که طلافروشانی که به خاطر ترس از گران شدن از فروش سکه امتناع می کردند امروز سکه‌هایشان را بفروشند.
وی ادامه داد:‌ افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌های طلا می‌شود اما امروز که قرار است شمش طلا عرضه شود تقاضا برای خرید طلا تا حدودی کم شده است.
کشتی‌آرای با بیان اینکه هر گرم طلای 18 عیار در بازارهای داخلی مشابه روز گذشته 40 هزار تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد:‌ امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 450 هزار تومان، طرح جدید 397 هزار تومان، نیم سکه 197 هزار تومان، ربع سکه 107 هزار تومان و سکه‌های گرمی 53 هزار تومان فروخته می‌شود.



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد