اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

افت اونس تحت تاثیر رشد دلار و فشار فنی

بازار طلا هفته پیش‌بینی‌های افزایشی را با کاهش قیمت‌ها آغاز کرد.


همزمان بازارهای ارز و سهام جهان تحت تاثیر اخبار تازه از اقتصاد چین قرار گرفتند. ادامه سیاست‌های تحریکی چین باعث رشد ارز کشورهای همسایه و شاخص‌های سهام اروپایی شد.

بانک مرکزی چین روز یکشنبه اعلام کرد که با کاهش سپرده قانونی بانک‌ به تحریک رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان کمک خواهد کرد. این بانک میزان سپرده قانونی بانک‌ها را یک درصد کاهش داده است. بانک مرکزی چین، از روز یکشنبه، میزان سپرده قانونی را که بانک‌های تجاری باید به عنوان ذخیره نزد خود نگه دارند، کاهش داد. این دومین اقدام بانک مرکزی چین در دو ماه اخیر و با هدف ارتقای میزان وام‌دهی بانک‌ها و انبساط پولی در سطح وسیع اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. این اقدام نشان می‌دهد که بانک مرکزی چین تا چه اندازه برای مقابله با کندی رشد اقتصادی این کشور تلاش می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی چین امسال، به دنبال فشارهای ناشی از رکود بازار ساخت و ساز و املاک، مازاد تولید کارخانه‌ها و همین‌طور افزایش بدهی‌های داخلی، به پایین‌ترین سطح 25 سال اخیر خود یعنی حدود 7 درصد برسد. این درحالی است که نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی حدود 4/ 7 درصد بود.

اما این خبر روز دوشنبه بازارهای ارز و سهام را تحت تاثیر خود قرار داد. متاثرترین ارزهای جهانی، دلارهای استرالیا و نیوزیلند بودند. هر دوی این پول‌ها با رسیدن خبر تشدید سیاست‌های تحریکی با رشد ارزش مواجه شدند. اما یورو تحت تاثیر گزارش‌های رسیده از نشست صندوق بین‌المللی پول و گروه 20 در واشنگتن مبنی بر ادامه مشکلات یونان، با افت روبه‌رو شد. روز گذشته بازارهای سهام آسیا ابتدا با رشد مواجه شدند اما بعد از اوج خود فرود آمدند.

بازارهای اروپا در آغاز کار خود تلاش کردند این افت آسیایی را جبران کنند و در نهایت با رشد خود به فشار روی طلا کمک کردند. همزمان شاخص دلار و قیمت نفت نوسان‌هایی داشتند که شروع آرامی را برای هفته جدید طلا رقم زد.
روز دوشنبه هر اونس طلا که در هفته کاری گذشته از قیمت 1207 به بهای 1203 دلار رسیده بود، تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1197 دلار رسید، البته هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت دیگری به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.
این روند در حالی در نخستین روز هفته رقم خورد که با مقاومت هفته گذشته اونس در برابر افت به کانال 1100 و ناپایداری دلار روی نقطه اوج خود، بیشتر کارشناسان طرف مشاوره پایگاه اینترنتی کیتکو از افزایش قیمت‌ها در هفته کاری جاری گفته‌اند.
در نظرسنجی «وال استریت» این هفته کیتکو 22 کارشناس شرکت کرده‌اند. از این میان 13 نفر افزایش قیمت‌ها و 3 نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 6 کارشناس نیز از معلوم نبودن یا خنثی بودن روند گفته‌اند. در نظرسنجی «مین استریت» که نظر مخاطبان خاص کیتکو را گردآوری کرده هم 421 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 188 نفر افزایش و 140 نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 93 نفر نیز از معلوم نبودن یا خنثی بودن روند گفته‌اند. این هفته داده‌هایی نیز منتشر خواهد شد که می‌توانند بر قیمت طلا اثرگذار باشند، اما وزن این داده‌ها در کل کم خواهد بود.

با این وضعیت، شاخص دلار و تحلیل‌های فنی بیش از هر عامل دیگری بر روند بازار فلزهای گرانبها اثرگذارخواهد بود. به رغم آنکه تحلیلگران انتظارات افزایشی دارند، برخی از آنها اشاره می‌کنند که طلا قدرت چندانی برای جهش نخواهد داشت.

تدی اسلوپ، استراتژیست ارشد موسسهiiTrader می‌گوید که «افزایشی» است، اما انتظار ماندن طلا در بازه‌ای خاص را دارد: «در حال حاضر هیچ شتاب دهنده مهمی وجود ندارد که بتواند باعث جهش طلا شود. اونس احتمالا یک روز بالا خواهد رفت و روز دیگر پایین خواهد آمد.»

اسلوپ اضافه می‌کند مهم‌ترین عامل رشد طلا می‌تواند افت دلار از اوج خود باشد. اوله هنسن، رئیس بخش استراتژی کالا در «ساکسو بانک» به این نکته اشاره می‌کند که افت شاخص دلار می‌تواند به افت شاخص‌های بازار سهام بینجامد و این نیز به نفع طلا تمام خواهد شد.

او می‌افزاید: به این دلیل «افزایشی» است که بازدهی منفی اوراق قرضه، فلز زرد را سرمایه‌گذاری جذابی می‌کند. با وجود انتشار داده‌های کم در روزهای پیش رو، جفری نیکولز، مشاور اقتصادی ارشد موسسه «رزلند کپیتال» و مدیر اجرایی مرکز «مشاوران فلزهای گرانبهای آمریکا» می‌گوید انتظار دارد داده‌ها همچنان بر روند بازار طلا تاثیرگذار باشند.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد