اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فراز و نشیب های محدود قیمتی در بازار طلا

سایت طلا : داده های اقتصادی و افت و خیزهای دلار سبب شد تا طلا در روزهای اخیر در محدوده ی 1190 تا 1210 دلار در نوسان باشد که با ایستادن اونس در ابتدای کانال 1200 دلاری، هفته ای کاهشی با شیب ملایم رقم خورد.



به گزارش سایت طلا، داده های اقتصادی جهان در هفته گذشته در حالی با حداقل تأثیر بر بازار اونس طلا سپری شد که بهای جهانی طلا با حداقل نوسان روندی کاهشی و البته آرام را پشت سر گذاشت، و این فلز زرد با افت 4 دلاری همچنان در کانال 1200 دلار باقی ماند.

برهمین اساس به نظر می رسد، برآیند نیروهای افزایشی و کاهشی طلا در طول یک هفته گذشته برابر بوده و سطح 1200 دلاری، سطحی مشخص بر این برآیندها باشد، که می تواند مرزی روانی برای این فلز زرد ایفا کند.

طلا در حالی هفته کاری قبل را آغاز کرد که با هضم داده های بد اقتصادی از چین و رسیدن دلار به بالاترین سطح در یک ماه اخیر وارد مسیر کاهشی شد و حتی افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرد و به زیر مرز 1200 دلار رفت. البته افزایش بهای نفت خام تاحدودی اثر عوامل کاهشی را خنثی کرد.

در روز دوشنبه داده های نامطلوب از وضعیت چین که حاکی از کاهش 15 درصدی صادرات این کشور در ماه مارس بود سبب ریزش طلا شد. زیرا چین بزرگترین وارد کننده طلا در جهان است. این آمار همچنین باعث متوقف شدن افزایش سهام در بازارهای اروپایی و رشد شاخص دلار شد.

طلا در این روز از سخنان جفری لکر از مقامهای فدرال رزرو نیز ضربه خورد. وی در روز جمعه اعلام کرد که افزایش نرخ بهره ممکن است به زودی در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد.

شکسته شدن مرز 1200 دلار در این روز در حالی بود که کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار طلا سطح 1200 دلار را در شرایط کنونی برای طلا بسیار حساس دانسته و معتقد هستند اگر این سطح شکسته شود اونس با افت بیشتری روبرو خواهد شد.

براساس این گزارش، بازار تهران در روز دوشنبه در کنار کاهش اونس شاهد افت دلار داخل بود که تضعیف 6 هزار تومانی هر مثقال طلا و بهای 427 هزار تومانی آن را در پی داشت و این در شرایطی است که بازار تهران روز شنبه را با رشد این دو متغییر، افزایشی آغاز کرده بود.

تداوم رشد شاخص دلار فشار را بر روی طلا در روز سه شنبه نیز حفظ کرد. اما انتشار داده های بدتر از انتظار خرده فروشی آمریکا دلار را از اوج روزانه ی خود پایین کشاند که در کنار افزایش نفت خام رشد طلا از کف روزانه را در پی داشت اما با این وجود اونس افت 7 دلاری را به ثبت رساند.

در این روز شاخص بهای تولید کننده ی ایالات متحده و رشد 2 درصدی آن به کاهش نگرانی ها درباره تورم این کشور انجامید که این امر به نفع طلا بود اما این کاهش نگرانی زمینه ی زودتر اجرا شدن افزایش نرخ بهره را بالا می برد که برای آینده ی طلا مناسب نیست.

براساس این گزارش، اونس روز چهارشنبه را با نوسان در محدوده ی 1190 دلار آغاز کرد. در این روز رشد دلار با افزایش قیمت نفت خام خنثی شد. اما رشد بازارهای سهام اروپا در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا و رکورد زنی آنها که در 14 سال اخیر بی سابقه بود سبب شد تا سرمایه از بازار طلا خارج شود.

در این روز میزان رشد کشور چین منتشر شد که نشان می داد این کشور در سه ماه نخست امسال معادل 7 درصد رشد داشته که این کندترین نرخ رشد چین در 6 سال گذشته بود که به علت منطبق بودن با انتظارها اثر کمی بر بازار داشت.

گزارش سایت طلا می افزاید، رئیس بانک مرکزی اروپا در روز چهارشنبه آخرین بیانیه سیاست پولی خود را اعلام کرد. ماریو دراگی تأکید کرد که این هیچ برنامه ای برای محدود کردن برنامه تزریق و اجرای محرک پولی ندارد و نرخ بهره را طبق انتظارات تغییر نداد.

ارزش هر مثقال طلا در روز چهارشنبه با رشد دلار به 428 هزار و 500 تومان رسید که در روز پنج شنبه تحت تأثیر طلای جهانی 1 هزار تومان دیگر افزایش یافت اما نسبت به آغاز هفته 1500 تومان کسر داشت.

اونس روز پنجشنبه دوباره به زیر مرز 1200 دلار رفت و افت 3 درصدی را بر جای گذاشت که نقش فروش طلا در این امر مشهود بود. البته در لحظاتی طلا تحت تأثیر آثار روانی ورشکستگی یونان و تشدید نگرانی های بین المللی نسبت به خروج یونان از منطقه یورو افزایش یافت.

گفتنی است، تحلیلگران اقتصادی نوسانات طلا را در کوتاه مدت در محدوده ی 1180 تا 1220 دلار می دانند و معتقد هستند تا زمانی که وضعیت اصلی تحولات اقتصادی آمریکا مشخص نشود طلا نوسانات شدیدی را شاهد نخواهد بود.

سرمایه گذاران روند آمارهای اقتصادی منتشر شده در آمریکا را به دقت رصد می کنند تا پیش بینی خود را از زمان افزایش نرخ بهره اصلاح کنند. زیرا افزایش نرخ بهره می تواند ضربه ی سنگینی به بازار طلا وارد کند./گ


انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد