اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نوسانات قیمت طلا در هفته گذشته

سایت طلا : طلا در هفته گذشته تحت فشار عواملی همچون افزایش شاخص دلار و افت قیمت های نفت قرار داشت اما برای چهارمین هفته ی متوالی افزایش قیمت را به ثبت رساند.


به گزارش سایت طلا، قیمت طلا در هفته ای که گذشت برای چهارمین هفته متوالی با افزایش روبرو شد که این مسأله از جولای تاکنون بی سابقه بود و برای بررسی این امر مرور هفته ی قبل ضروری به نظر می رسد.

بازار طلا هفته کاری را همراستا با پیش بینی ها و متأثر از آخرین گزارش اشتغال زایی آمریکا با افزایش آغاز کرد و وارد محدوده ی 1220 دلاری شد که بالاترین قیمت در 1 ماه و نیم گذشته بود و این در حالی است که اونس در هفته ی آخر سال 1393 به نوسان در میانه های کانال 1100 دلاری روی آورده بود.

در روز دوشنبه دلار از اوج 12 ساله ی خود قدری فاصله گرفت که در کنار افزایش نفت خام زمینه ساز رشد طلا شد. البته جدی شدن احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا حدی اثر داده های بد اقتصادی را کاهش داد. اما انتشار این داده ها باعث تأخیر در اقدام فدرال رزرو شد. زیرا فدرال رزرو در تازه ترین نشست خود تأکید کرد که افزایش نرخ بهره منوط به وضعیت بازار اشتغال و نرخ تورم خواهد بود.

رشد طلا در روز دوشنبه که با افزایش شاخص های سهام آمریکا محدود شد، در حالی شکل گرفت که بازارهای آمریکا، استرالیا، چین، اروپا و انگلیس بسته بودند.
لحن مثبت مقامهای یونان درباره مذاکرات با وام دهندگان بین المللی نیز به ضرر طلا شد که تداوم اثر آن در روز سه شنبه در کنار رشد شاخص دلار و افت قیمتهای نفت خام، اونس را تا بهای 1208 دلاری پایین کشاند.

بازار طلای تهران در روز دوشنبه با کاهش دلار داخل از ارزش فلزات طلایی کاست و این در شرایطی است که همین ارز در روز شنبه با افزایشش به ارزش هر مثقال 5500 تومان افزوده بود.

اونس روز چهارشنبه را با نوسان آغاز کرد که البته این نوسان محدود و ناشی از انتظار محتاطانه ی معامله گران برای انتشار صورت جلسه نشست قبلی کمیته فدرال رزرو بود که با انتشار آن ارزش دلار افزایش و بهای طلا کاهش یافت. در این روز افت قیمت های نفت نیز به ضرر طلا شد.

گزارش سایت طلا حاکیست، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که فدرال رزرو در شرایط کنونی رویکرد محتاطانه تری برای افزایش نرخ بهره تا پایان سال 2015 میلادی خواهد داشت، اما متن مذاکرات نشست مارس نشان می دهد که نرخ بهره تا پایان سال 2015 میلادی افزایش خواهد یافت و فدرال تمایلی برای به تأخیر انداختن این مسأله تا سال 2016 نخواهد داشت.

در روز چهارشنبه بیانیه بانک ژاپن نیز منتشر شد که انتظارات پولی را برآورده نکرد و زمینه ساز رشد دلار و افت ین شد.
در این روز بازار تهران تحت تأثیر نوسان دلار داخل تغییراتی را شاهد بود که در نهایت به افت 2500 تومانی هر مثقال طلای 17 عیار تن در داد و ارزش این فلز زرد رنگ را به 422 هزار و 500 تومان رساند.

روند کاهشی روز چهارشنبه در پنج شنبه نیز تداوم یافت تا اونس به زیر مرز 1200 دلار برود و بر بهای 1194 دلار قرار بگیرد که مهمترین علت آن جهش دلار بود.

قیمت طلا در بازار داخل در روز چهارشنبه کاهش یافت که در روز پنج شنبه تحت تأثیر افت طلای جهانی و دلار داخل ارزش هر مثقال بر بهای 422 هزار تومان قرار گرفت تا تغییر چندانی نسبت به آغازین هفته نداشته باشد.

طلای جهانی روز جمعه را با نوسان کاهشی آغاز کرد اما بعد تحت تأثیر افزایش ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر با افزایش روبرو شد و در هر اونس به 1208 دلار رسید و این در حالی است که دلار نیز 0.2 درصد تقویت شد.
میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر با افزایش چشمگیر 3.9 تنی روبرو شد که این میزان رشد در دو ماه اخیر بی سابقه بود.

افت و خیزهای هفته گذشته طلا در شرایطی بود که تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری RBC Capital معتقد است که عملکرد طلا در سال 2015 به گونه ای خواهد بود که نسبت به بازار سهام سود بیشتری را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد. زیرا طلا از ابتدای امسال تاکنون2.5 درصد رشد داشته اما شاخص سهام اس اند پی در این مدت تنها 1 درصد رشد یافته است.

البته همچنان کسانی هستند که با این رویکرد مخالفند.
آنها اعتقاد دارند رشد اقتصاد آمریکا و افزایش ارزش دلار از جذابیت طلا کاسته و روند این فلز زرد رنگ را نزولی خواهد کرد و قیمت طلا احتمالاً در سال جاری به کمتر از 1100 دلار خواهد رسید. اما سال آینده طلا با افزایش نسبی روبرو خواهد شد./گ


انتهای پیام



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد