اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

افول طلا در سایه دلار

سایت طلا : طلای جهانی که این روزها در تنگنای دلار با چالش افزایش نرخ بهره گرفتار آمده، روز به روز در حال کسب سطوح پایین قیمتی است.


به گزارش سایت طلا، افت بیش از 10 دلاری اونس و چشم انداز بد طلا سبب شد تا هفته ی گذشته با غالب بودن دلار بر بازار از احتمال افت اونس تا سطح 1133 دلار سخن به میان آید.

البته هفته ی کاری گذشته که نخستین روز آغاز برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا بود، با افزایش طلای جهانی آغاز شد.
رشد 6 دلاری اونس در روز دوشنبه ناشی از رشد تقاضا بویژه در چین بود. افت بازارهای سهام پس از احتمال بالا رفتن نرخ بهره در ماه ژوئن نیز در افزایش بهای طلا دخیل شد. اما طلا در ادامه ی فعالیت بازار تحت فشار ادامه احیای اقتصاد آمریکا و قوی ماندن دلار روبه کاهش گذاشت و 2 دلار پایین تر از نرخ بسته شده اونس در هفته گذشته ایستاد.

بازارهای جهانی در روز دوشنبه در حال هضم داده های گزارش وزارت کار آمریکا که مهمترین اثر آن جدی شدن افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه ژوئن بود، شاهد خروج سرمایه و جاری شدن آن به سمت بازارهای سهام شد.
فدرال رزرو از سال 2006 نرخ بهره را افزایش نداده که رشد نرخ بهره می تواند تقویت دلار و ریزش طلا را در پی داشته باشد.

براساس این گزارش، بازار طلای تهران در روز دوشنبه با متضاد بودن روند دلار داخل و طلای جهانی نوساناتی را شاهد بود که در نهایت بر بهای روز گذشته قرار گرفت و این در حالی است که هفته را در پی سقوط طلای جهانی با کاهش آغاز، و از ارزش هر مثقال 10 هزار تومان کاسته بود.

طلای جهانی روز سه شنبه نیز تحت تأثیر افزایش نرخ بهره ی بانک مرکزی آمریکا بود که افت قیمت نفت و رسیدن یورو به کمترین نرخ برابری در 11 سال گذشته اونس را برای لحظاتی به 1153 دلار رساند. اما طلا بر این کف قیمتی دوام نیاورد و تا سطح 1162 دلار بالا آمد که این رقم کمترین نرخ در 3 ماه و نیم گذشته بود.

رسیدن طلا به میانه های کانال 1100 دلاری سبب شد تا احتمال کاهش بیشتر قیمتها در کوتاه مدت تقویت و برخی از تحلیلگران تمایل برای سرمایه گذاری در بازار طلا را در شرایط کنونی منفی بدانند.

پیتر هاگ تحلیلگر ارشد اقتصادی معتقد است که نیروهای ساختاری بازار شامل عرضه و تقاضا در شرایط کنونی بسیار ضعیف و نمی توانند تأثیر چندانی بر تحولات طلا داشته باشند و بازار با روند صعودی دلار و شاخص های سهام قدرت جذب سرمایه گذاران را ندارد.

به گزارش سایت طلا، افت 7 دلاری طلای جهانی روز چهارشنبه که کمترین قیمت در سه ماه و نیم گذشته بود، با مضاعف شدن فشار دلار بر طلا محقق شد. در این روز دلار بر بالاترین قیمت در بیش از 12 سال گذشته قرار گرفت و یورو سقوط قیمتی را در پی تأکید ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا بر ادامه برنامه خرید اوراق قرضه تا سپتامبر سال آینده تجربه کرد.

در این روز آماری از تولید صنعتی کشور چین در دو ماه نخست سال 2015 میلادی نسبت به سال پیش و خرده فروشی منتشر شد که کمتر از انتظارات بودند.

بازار تهران در این روز بعد از افت 4 هزار تومانی هر مثقال طلا در روز گذشته، شاهد ریزش 8 هزار تومانی ارزش هر مثقال طلای 17 عیار و قرار گرفتن بهای این فلز زرد رنگ بر 411 هزار و 500 تومان بود که افت دلار در کنار کاهش طلای جهانی در این امر موثر بود.

اونس روز پنج شنبه تاحدودی با رشد تقاضا روبرو شد و تضعیف دلار نیز فروش طلا را محدود کرد اما روزی نسبتاً ثابت به پایان رسید و حتی آمار ضعیف خرده فروشی آمریکا در ماه فوریه نیز نتوانست زمینه رشد طلا را فراهم کند.
قیمت طلا در 9 روز گذشته با کاهش متوالی روبرو شد که این امر از اوت 1973 میلادی تاکنون بی سابقه بود.

طلای جهانی روز جمعه را با رشد آغاز کرد که با وجود نوسانهای کاهشی 6 دلار بالاتر از نرخ پنج شنبه قرار گرفت.

گفتنی است، تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند روند قیمت طلا در میان مدت همچنان نزولی خواهد بود و در شرایط کنونی نوسانات دلار و بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا فشار زیادی را بر طلا وارد می کند و حتی تقاضای فیزیکی بر حسب کاهش قیمتها بویژه در بازارهای آسیایی نمی تواند زمینه رشد قابل ملاحظه طلا را فراهم کند.

تازه ترین تحلیل تکنیکال نشان می دهد که سطح حمایتی طلا 1140 دلار است که در صورت شکسته شدن آن دور جدیدی از ریزشها در کوتاه مدت آغاز خواهد شد./گ


انتهای پیام




خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد