اونس طلا2316.59
مظنه15,291,000
18 گرم3,529,900
ارزش سکه34,450,623
قدیم (بهار)39,000,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم24,900,000
ربع14,950,000

رقم ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی اعلام شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از ۷۸ میلیون ایرانی تنها ۵.۲ میلیون نفر مودی مالیاتی هستند، گفت: بر اساس قانون مالیاتی عدم پرداخت مالیات جرم شناخته شده است.



علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشستی خبری که پیش از ظهر امروز با عنوان تشریح عملکرد یک ساله این سازمان برگزار شده بود از پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در 7 استان دیگر خبر داد و گفت: از سال آینده 10 استان دیگر نیز به این طرح اضافه می‌شوند.

وی در ادامه به فرار مالیاتی اشاره کرد و افزود: فرار مالیاتی مثل همه پدیده‌های دیگر که ممکن است اختلال در فعالیت اقتصادی کشور بوجود آورد است که این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن فرار مالیاتی می‌باشد.

عسکری با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عدم پرداخت مالیات جرم تلقی می‌شود گفت: در همین راستا در قانون جامع مالیاتی نیاز بود که برای تقویت نظام مالیاتی مصوبه‌ای داشته باشیم مبنی بر اینکه عدم پرداخت مالیات جرم شود؛ این موضوع در اصلاح قانون مالیاتی دیده و مصوب شد عدم پرداخت مالیات جرم تلقی شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مصوبه مذکور نیازمند تصویب شورای نگهبان است گفت:در ایران 78 میلیون جمعیت وجود دارد که تنها 5 میلیون و 200 هزار نفر شخص حقیقی و حقوقی مودی سازمان مالیاتی می‌باشند.

وی به فرآیند اجرای مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: فرآیند اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای جلوگیری از دریافت مالیات مضاعف اجرا شده است؛ بر همین اساس از ابتدای اجرای این قانون تا مهر امسال 360 میلیارد تومان نقدا به مودیان استرداد شده و 9 هزار و 200 میلیارد تومان در قالب اظهارنامه برای مودیان تهاتر شده است.

تالارهای پذیرایی که ترجیح دادند چلوکبابی شوند

عسکری با تاکید بر اینکه سازمان مالیاتی در هیچ جایی مالیات اضافه دریافت نکرده است گفت: در دوره‌های قبل رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده فراخوان شده بودند ولی از آنجا که چلوکبابی‌ها مشمول این طرح نشده بودند باخبر شدیم تعدادی از رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی مجوز فعالیت خود را تغییر داده و با وجود اینکه عملکردشان رستوران یا تالار پذیرایی بود مجوز چلوکبابی گرفته بودند تا از پرداخت مالیات فرار کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: از همین رو این سازمان تمام کسانی که در زنجیره واحدی فعالیت می‌کردند را مشمول مالیات بر ارزش افزوده کرد.

وی با بیان اینکه لازمه برخورد با فرار مالیاتی داشتن اطلاعات دقیق و شفافیت فعالیت‌های اقتصادی است گفت: در قانون برنامه پنجم مجوز ایجاد پایگاه اطلاعات اقتصادی مودیان به سازمان مالیاتی داده شد و 2 سال قبل این پایگاه در سازمان تشکیل شده است؛ در این پایگاه اطلاعات از بخش‌های مختلف، اظهارات مودیان، رسیدگی‌های سازمان مالیاتی دریافت و ثبت می‌شود.

عسکری ادامه داد: هم اکنون تمام همکاران سازمان مالیاتی موظف هستند در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی از این پایگاه جامع استعلام بگیرند. بر همین اساس طی دو سال اخیر اطلاعات ارزشمندی را از مودیان مالیاتی پیدا کرده ‌ایم چرا که در این پایگاه اطلاعات مربوط به صادرات، واردات، بورس، معاملات املاک، مجوزهای تعرفه اقتصادی، ثبت شرکت‌ها و سایر موارد درج شده است.

مذاکرات سازمان مالیاتی با بانک مرکزی برای دریافت اطلاعات مودیان

معاون وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه به رایزنی سازمان مالیاتی با بانک‌ها و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بناست اطلاعات تسهیلات ارزی و ریالی مودیان در اختیار سازمان مالیاتی قرار بگیرد.

وی همچنین به مذاکره و رایزنی با قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: در پی جلسات مشترکی که با قوه قضائیه داشتیم مقرر شد برای مواردی که مودیان فرار مالیاتی دارند یا به نوعی از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند سازمان مالیاتی پرونده آنها را به قوه قضائیه ارجاع دهد.

سرخابی‌ها بزرگترین بدهکاران مالیاتی/هنوز برای دریافت مالیات از ورزشی‌ها مشکل داریم

عسکری در ادامه در تشریح وضعیت مالیات ورزشکاران به ویژه سرخابی‌ها گفت: هیچ باشگاه ورزشی نیست که به سازمان مالیاتی بدهی نداشته باشد. بزرگترین بدهکاران سازمان مالیاتی استقلال و پرسپولیس می‌باشند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بدهی این باشگاه‌ها مربوط به یک یا دو سال گذشته نیست گفت: برخی از باشگاه‌های ورزشی از سال 72 تاکنون به سازمان مالیاتی مالیات پرداخت نکرده و بدهکار ما هستند.

به گفته وی برخی از پرونده‌های جدید بدهی ورزشکاران بعد از یکپارچه‌سازی و متمرکزشدن سیستم مالیاتی مشخص شده است که البته این سازمان برای وصول مالیات از یک سال قبل مذاکرات خود را با ورزشکاران‌ آغاز کرده است ولی هنوز برخی باشگاه‌ها به دلیل مسائل مختلف با مشکلاتی در پرداخت بدهی مواجه هستند.

وی تاکید کرد: اما ورزشکاران به جهت دریافت دستمزد از باشگاه‌ها نباید عذری در پرداخت مالیات داشته باشند و باید بدهی خود را به سازمان بپردازند.

عسکری با تاکید بر اینکه هنوز سازمان مالیاتی با برخی باشگاه‌های بزرگ بویژه استقلال و پرسپولیس برای پرداخت مالیات مشکل دارد، گفت: بدهی مالیاتی سرخابی‌ها حدود 60-70 میلیارد تومان است.

وقوفات آستان‌ قدس مشمول مالیات نمی‌شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در تشریح چگونگی دریافت مالیات از آستان‌های مقدس گفت: قبلا با حکم امام خمینی و مقام معظم رهبری شرکت‌های آستان‌های مقدس از پرداخت مالیات عملکرد معاف بودند اما در حکم جدید، بنا شده بنیادها و نهادهای مختلف در حکم سایر مودیان قرار گیرند و مانند آنها اظهارنامه بدهند.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام در این رابطه نیازمند مصوبه مجلس است گفت: بر اساس ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم آن بخش از درآمدهایی که از هدایا، نذورات و موقوفات به آستان‌های مقدس رسیده می‌شود مشمول مالیات نیست. بنابراین فعالیت شرکت‌های این آستان‌ها مشمول مالیات می‌شود.

شرکت‌های خارجی چطور مالیات می‌دهند؟

رئیس کل سازمان مالیاتی همچنین در ارتباط با چگونگی مالیات شرکت‌های خارجی گفت: در قانون مالیات‌ها آمده که با شرکت‌های خارجی نیز باید مثل شرکت‌های ایرانی برخورد شود بنابراین چارچوب قانون روشن است و خارجی‌ها مانند ایرانی‌ها باید مالیات بدهند.

وی ادامه داد: در لایحه رفع موانع تولید و خروج از رکود یکی از مواردی که در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب شد این بود که برخی شرکت‌ها و برندهای خارجی فعالیت می‌کنند و صادرات را انجام می‌دهند که برخی از فعالیت‌های آنها مشمول معافیت شد. همچنین برخی شرکت‌ها در ایران با برند خودشان به تولید پرداخته و اشتغال‌زایی کرده‌اند که برای این گروه نیز معافیت‌هایی پیش‌بینی شده است.

به گفته عسکری شرکت‌های خارجی قبلا اگر در ایران فعالیت پیمانکاری می‌کردند نسبت به تجهیزات پیمانکاری بر اساس قرارداد مشمول مالیات نمی‌شدند و فقط خدمات پیمانکاری آنها مشمول مالیات بود اما قانون برای همه یکسان شده و تبعیض بین شرکت‌های ایرانی و خارجی از بین رفته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص دریافت مالیات بر روی بلیط برخی شرکت‌های هواپیمایی گفت: بنده اطلاعی از این موضوع ندارم ولی این شرکت‌ها در عملکرد مشمول مالیات هستند.

وی همچنین از وصول 52 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی طی 11ماهه امسال خبر داد و گفت: این میزان معادل 96 درصد درآمدهای مالیاتی می‌باشد که البته وصول مالیات‌های امسال نسبت به سال قبل 49 درصد رشد داشته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه استان تهران بدهکارترین استان کشور در سازمان مالیاتی است گفت: معوقات مالیاتی کشور 12 هزار و 600 میلیارد تومان است که 60 درصد آن جریمه و 40 درصد اصل مالیات می‌باشد.

عسکری با بیان اینکه البته اگر مودیان اصل مالیات را بدهند بخشی از جرایم مشمول بخشیدگی می‌شود گفت: رقم ممنوع‌الخروجی برای فعالیت‌های تولیدی در بخش مشاغل 100 میلیون و فعالیت‌های شغلی 10 میلیون تومان است البته در قانون مالیاتی هر کس بیش از یک میلیون تومان بدهی داشته باشد باید ممنوع‌الخروج شود که این قانون اصلاح شد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد