وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیهای ضمن اشاره به نقض مجدد تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا در بامداد ۷ تیر ۱۴۰۵ تاکید کرد: «این حملات وحشیانه نشان میدهد که رژیم آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست و عهد شکنی بخشی از ماهیت این رژیم است.»
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در بیانیهای حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در ساعات اولیه بامداد امروز یکشنبه مورخ ۷ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند تأسیسات پایش و نظارت در سواحل جنوبی کشور را به شدت محکوم کرد.
وزارت امور خارجه این حملات وحشیانه را نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ دانست و تاکید کرد: این حملات نشان میدهد که رژیم آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست و عهد شکنی بخشی از ماهیت این رژیم است.
در پایان بیانیه تاکید شد: جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری مسئولیتهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیر کل این سازمان در قبال صلح و امنیت بینالمللی، بر عزم خود برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران در برابر تجاوز نظامی آمریکا، وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، تأکید میکند.
در پی حملات شبانهروز گذشته آمریکا به تاسیساتی در جزایر ایرانی، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای از پاسخ قاطع نیروهای دریایی و هوا فضای سپاه به تجاوزهای اخیر آمریکا خبر داد و تاکید کرد: منبعد با کشتیهای متخلف قویتر از گذشته برخورد خواهد شد و برخورد با تجاوز احتمالی دشمن به هر بهانهای که باشد ولو مانند دیشب و امشب تجاوزها به اهداف کم اهمیت باشد، پاسخی خرد کننده خواهد داشت. دشمن بداند نقض آتشبس خلاف بند یکم تفاهم نامه اسلامآباد است و توقف کلی روندها را در پی خواهد داشت.
وزارت امور خارجه دیروز شنبه ششم تیر ماه نیز در بیانیهای نقض آشکار یادداشت تفاهم اسلامآباد توسط آمریکا را محکوم و با بیان اینکه با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهیم کرد، اعلام کرد: ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت و مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و همدستانش است.
وزارت امور خارجه ایران ۲۱ خردادماه هم در خصوص نقض فاحش آتشبس توسط آمریکا در بامداد همان روز بیانیهای صادر کرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۰ خردادماه هم در خصوص اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران بیانیهای صادر کرد. در این بیانیه آمده بود: رژیم آمریکا در اولین دقایق بامداد چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۵ به بهانه سقوط یک فروند بالگرد آپاچی ارتش تروریستی این کشور بر فراز تنگه هرمز در دوشنبه شب، حملات وحشیانهای را علیه مناطقی در جنوب کشور انجام داد. این حملات، نقض فاحش منشور سازمان ملل، بهویژه بند ۴ ماده ۲،ژ و قاعده بنیادین منع توسل به زور در روابط بینالملل است و هیأت حاکمه آمریکا با این اقدامات تجاوزکارانه بار دیگر ماهیت جنایتکارانه و جنگطلب خود را نشان داد.
وزارت امور خارجه ایران ۱۶ خردادماه در پی نقض مستمر آتشبس توسط آمریکا بیانیهای صادر کرد. این وزارتخانه تعرض نظامی ارتش آمریکا در ساعات اولیه بامداد شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ به تاسیسات راداری، نظارت ساحلی در منطقه سیریک و جزیره قشم را بهعنوان نقض آشکار آتشبس ۱۹ فروردین و تجاوز نظامی علیه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بهشدت محکوم کرد.
این وزارتخانه ۱۳ خردادماه هم در بیانیهای حملات تجاوزکارانه آمریکا علیه نفتکش ایرانی و دکل مخابراتی در قشم را شدیدا محکوم کرده بود.