اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آزمون سطح جدید قیمتی دلار

پس از نوسانات کم‌سابقه دلار در سه روز ابتدایی هفته جاری، فضای بازار در دو روز اخیر آرام‌تر و نوسانات قیمتی دلار کمتر شده است. دیروز با وجود چند نوسان جزئی قیمت، نرخ فروش دلار نهایتا روی 3375 تومان قرار گرفت و بهای این ارز نسبت به روز سه‌شنبه تغییری نکرد تا اولین سکون قیمتی دلار در آذرماه رقم بخورد.


برخی تحلیلگران با اشاره به شرایط اخیر بازار ارز، اظهار می‌کنند که بازار پس از افزایش صورت گرفته در روزهای اخیر، به‌دنبال سطح پایداری برای نرخ ارز می‌گردد و سکون اخیر در قیمت دلار نیز، به منزله «تست» و «آزمون» سطح جدید قیمتی برای دلار تفسیر شده است.

کاهش شکاف نرخ خرید و فروش
در ساعات ابتدایی دوازدهمین روز آذرماه، قیمت ثبت شده دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3370 تومان بود که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. با وجود افت قیمتی ابتدای روز، تا نزدیکی‌های ساعت 12 ظهر، بهای دلار تا 3280 تومان بالا رفت و پس از آن با افت قیمتی مواجه شد.

در نهایت در ساعات انتهایی روز چهارشنبه، بهای دلار با 5 تومان کاهش روی 3375 تومان قرار گرفت. دیروز با کاهش دامنه نوسانات و کاهش ریسک خرید و فروش، قیمت خرید فعالان رسمی نیز تا حدودی بالا آمد و فاصله نرخ خرید و فروش کم شد. دیروز نرخ خرید دلار بازیگران رسمی 3355 تومان بود و اختلافی 20 تومانی با قیمت فروش داشت.


مقاومت بازیگران غیررسمی
با وجود کاهش دامنه نوسانات بین بازیگران رسمی بازار، بهای این ارز میان فعالان غیررسمی با تغییرات بیشتری مواجه بود. در دوازدهمین روز آذرماه، قیمت دلار بین بازیگران غیررسمی از 3354تومان تا 3375 تومان نوسان کرد. در بازار منوچهری، تب و تاب دلار همچنان بالا بود و از هر گوشه‌ای نرخ خرید و فروش متفاوتی به گوش می‌رسید.

اکثر معاملات نیز شکل «لحظه‌ای» داشت و کمتر کسی تمایلی به خرید ارز و نگهداری آن داشت. اکثر فعالان ترجیح می‌دادند، ارز خریداری شده خود را با افزایش جزئی قیمت به فروش برسانند.

به گفته برخی تحلیلگران90 تومان ریزش قیمتی روز دوشنبه، تا حدودی موجب هراس نوسان‌گیران از خرید و نگهداری ارز شده است، اما به اعتقاد برخی معامله‌گران در صورت قرار گرفتن قیمت در مسیر افزایشی، نوسان‌گیران بار دیگر تلاش خواهند کرد، بازار را در حالت هیجانی قرار دهند.

از طرفی یکشنبه هفته جاری، دلالان زیادی دلار را با قیمت‌هایی بالاتر از 3480 تومان خریداری کردند. به احتمال زیاد این گروه در روزهای آینده تمام تلاش خود را خواهند کرد که موجب افزایش دوباره قیمت‌ها شوند.


فروکش نوسانات شاخص بازار ارز
در دو روز ابتدای هفته جاری، دلار دو نوسان 80 تومانی و 85 تومانی را تجربه کرد و قیمت این ارز به مرز 3500 تومان نزدیک شد. روز دوشنبه بهای این ارز 90 تومان کاهش پیدا کرد و از کانال 3400 تومان خارج و وارد کانال 3300 تومان شد.

پس از این نوسانات شدید، از روز دوشنبه فضای بازار آرام‌تر شد و تب و تاب دلار تا حدی پایین‌تر آمد. روز دوشنبه تغییرات قیمتی دلار به 15 تومان رسید و دیروز نیز بهای دلار نوسان چندانی نکرد.

یکی از فعالان، عامل اصلی محدود شدن دامنه نوسانات را وجود ارز کافی در بازار عنوان می‌کند. به گفته او در روزهای جاری تقاضای واقعی زیادی نیز در بازار وجود ندارد و بیشتر معاملات بین فعالان غیررسمی صورت می‌گیرد.

دیروز با کاهش تغییرات قیمتی دلار، نرخ حواله نیز از سوی اکثر مراکز رسمی فروش ارز اعلام شد. این در حالی است که با شروع نوسانات برخی از بازیگران رسمی تمایلی به صدور حواله نداشتند. دیروز نرخ فروش حواله 3400 تومان بود و افزایشی 10 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت.

برخی تحلیلگران با اشاره به شرایط اخیر بازار ارز، اظهار می‌کنند بازار پس از افزایش صورت گرفته در روزهای اخیر، به‌دنبال سطح پایداری برای نرخ ارز می‌گردد و سکون اخیر در قیمت دلار نیز، به منزله «تست» و «آزمون» سطح جدید قیمتی برای دلار تفسیر شده است.


بازگشت سکه از کانال 960هزار تومان
در پنجمین روز هفته، بهای سکه با کاهش قیمتی رو‌به‌رو شد و از کانال 960 هزار تومان خارج شد. دیروز، هر سکه بهار آزادی به بهای 959 هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی 3 هزار تومانی نسبت به چهارمین روز هفته داشت.

افت قیمتی سکه در حالی صورت گرفت که بهای اونس در بازارهای جهانی تا حدی بالا رفت و بهای دلار در بازارهای داخلی نیز تغییر چندانی نداشت. با افت 3 هزار تومانی روز چهارشنبه، حباب قیمتی سکه منفی شد. دیروز ارزش ذاتی سکه 962 هزار تومان بود و اختلافی 3 هزار تومانی با قیمت بازار داشت.


صعود قیمتی دینار عراق
در حالی‌که دیروز تقاضای واقعی چندانی برای دلار وجود نداشت، متقاضی دینار عراق بالا رفته بود. بهای دینار عراق در دو روز گذشته 5 درصد افزایش یافته است و قیمت هر هزار دینار عراقی از 2790 به 2930 تومان رسیده است.

به گفته فعالان، ورود زائران کربلا برای تهیه ارز مورد نیاز و کمبود ارز عراقی موجود در بازار، عامل اصلی این رشد قیمتی بوده است. روز گذشته قیمت‌های متفاوتی برای دینار عراق وجود داشت و برخی بازیگران رسمی نیز نرخ فروش خود را برای هر هزار دینار عراق بالای 2950 تومان درج کرده بودند.


قیمت ارز در مناطق آزاد
دیروز قیمت دلار در منطقه آزاد کیش 3370 تومان بود و اختلافی 5 تومانی با قیمت بازار تهران داشت. این در حالی است که نرخ خرید ارز در این منطقه تجاری 5 تومان بالاتر از قیمت پایتخت و 3360 تومان بود. با وجود تفاوت نرخ‌های فروش نقدی دلار، نرخ فروش حواله در دو بازار تفاوتی نداشت. دیروز نرخ صدور حواله در منطقه آزاد کیش مشابه بازار تهران 3390 تومان بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد