فاکتورهای مؤثر در خرید مسکن برای سرمایهگذاران با معیارهای مصرفکنندگان واقعی، تفاوتهای قابل توجهی دارد.
قیمت مسکن در محلههای گرانقیمت همیشهخدا با سرعت کمتری از محلههای ارزان حرکت میکند و همین موضوع میتواند جنبه سرمایهگذاری را تحتالشعاع قرار دهد. البته شکل و شمایل خرید مسکن برای مصرفکننده واقعی که قصد سکونت دارد، متفاوت است. در این حالت دسترسی به امکانات رفاهی مثل مترو و ایستگاههای حملونقل عمومی یا حتی نزدیکی به مراکز خرید و مدرسه اهمیت پیدا میکند.
مناطقی که رشد قیمت پایدار دارند
متوسط قیمت مسکن، حداقل در شهری مثل تهران از سوی مراجع رسمی اعلام میشود. البته از آخرین دادههای رسمی درباره چندوچون مظنه مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران بیش از یک سال میگذرد، اما همان اطلاعات نیز میتواند تصویری مناسب جهت سرمایهگذاری در بازار مسکن باشد.
ایجاد پروژههای شهرکسازی در غرب تهران، دهه ۸۰ شرایط خاصی در این منطقه ایجاد کرد، اما با فروکشکردن تب برجسازی و گذشت زمان از سرعت رشد قیمت مسکن در این بخش تهران کاسته شد. کارشناسان اعتقاد دارند خرید خانه به قصد سرمایهگذاری باید در نقطهای انجام شود که رشد قیمت پایدار و متوسطی در آن موقعیت وجود داشته باشد.
مناطقی که نقدشوندگی بالایی دارند
حجم معاملات مسکن لزوما ارتباطی با ارزان یا گران بودن موقعیت ندارد. نشان به آن نشان که همیشه خدا بیشترین تعداد خریدوفروشهای آپارتمان در شهری مثل تهران به منطقه پنج تعلق دارد. جایی که اتفاقا جزو گرانترین محدودههای پایتخت تلقی میشود، اما چیزی که چنین جایگاهی به منطقه پنج عطا کرده، تراکم جمعیتی است.
خرید مسکن سرعت رشد قیمت مسکن معمولا در محلههای ارزانقیمت شهر بیشتر است.
منطقه پنج بهخاطر تراکم بالا، شانس بزرگی برای نقدشوندگی دارد و همین فاکتور میتواند در سایر شهرهای کشور برای خرید مسکن استفاده شود. بهخصوص در سالهای اخیر که پیدا کردن مشتری برای فروشنده مسکن کار راحتی نبوده. پیدا کردن مشتری برای فروش هم برای مصرفکننده واقعی اهمتی دارد هم کسی که به قصد سرمایهگذاری سراغ واحد رفته است.
مناطقی که برای سرمایهگذاری مناسب نیستند
خرید خانه به قصد سرمایهگذاری در مناطق لوکس شهر توصیه نمیشود. آنهم به دو دلیل. دلیل اول کاملا اقتصادی است. رشد قیمت مسکن در مناطق اعیاننشین معمولا کمتر از مناطق ارزانقیمت است. مثلا در حدفاصل تابستان ۹۷ تا تابستان ۱۴۰۳ متوسط قیمت مسکن در ارزانترین محدوده تهران که در جنوب شهر واقع شده ۱۴ برابر ارتقا پیدا کرده، اما در این مدت شاهد افزایش ۱۱ برابری قیمت مسکن در منطقه یک تهران بودیم.
دلیل دوم به پیدا کردن مشتری ارتباط پیدا میکند. مشتری دستبهنقد برای خانههای شمال شهر همیشه کمتر از خریداران خانه در مناطق اقتصادی هستند و این موضوع دستکم برای سرمایهگذاران بازار مسکن میتواند اهمیت داشته باشد.
مناطقی که به امکانات رفاهی دسترسی دارند
خرید مسکن از دید سرمایهگذاری و مصرفی تفاوت دارد. برای سرمایهگذاری که دنبال سود از خریدوفروش آپارتمان است احتمالا دسترسی واحد به امکانات رفاهی اهمیت کمتری نسبت به ساکن و مصرفکننده دارد.
نزدیکی به مترو، BRT و ایستگاههای حملونقل عمومی ممکن است اولین شرط یکسری از خریداران در بازار مسکن باشد. در قدم بعدی دسترسی داشتن به مراکز خرید مثل پاساژها و میادین میوهوترهبار اهمیت پیدا میکند و نزدیک بودن به مدرسه میتواند اولویت یکسری دیگر از خریداران محسوب شود.