سایت خبری طلا

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا /پیش‌بینی بازار خودرو برای هفته چهارم آبان

منبع: اقتصاد24


قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودرو‌های ایران خودرو وسایپا امروز جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه به‌روز‌رسانی می‌شود.


قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه به‌روز‌رسانی می‌شود.

قیمت خودروهای ایران خودرو

خودرو

قیمت بازار (تومان)

قیمت نمایندگی (تومان)

وانت آریسان

740,000,000

650,000,000

سورن پلاس (XU7P)

880,000,000

798,000,000

سورن پلاس دوگانه‌سوز (کپسول کوچک)

1,015,000,000

884,000,000

سورن پلاس دوگانه‌سوز (کپسول بزرگ)

1,034,000,000

889,000,000

دنا پلاس بورسی

1,112,000,000

930,000,000

دنا پلاس MT6 (رینگ فولادی)

1,149,000,000

949,300,000

دنا پلاس MT6

1,175,000,000

979,280,000

دنا پلاس اتوماتیک

1,373,000,000

1,186,440,000

پژو 207 موتور TU3

928,000,000

797,400,000

پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک

1,030,000,000

توقف فروش

پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک (TU5P)

1,052,000,000

833,630,000

پژو 207 دنده‌ای پانوراما (رینگ فولادی)

1,098,000,000

توقف فروش

پژو 207 دنده‌ای TU5P پانوراما (رینگ فولادی)

1,112,000,000

860,500,000

پژو 207 دنده‌ای پانوراما

1,125,000,000

توقف فروش

پژو 207 دنده‌ای پانوراما TU5P

1,141,000,000

885,000,000

پژو 207 اتوماتیک

1,310,000,000

990,500,000

پژو 207 اتوماتیک TU5P

1,319,000,000

---

پژو 207 اتوماتیک پانوراما

1,380,000,000

1,011,000,000

رانا پلاس

912,000,000

803,900,000

راناپلاس TU5P

933,000,000

797,800,000

رانا پلاس (نیمه اتوماتیک)

---

890,000,000

تارا دستی V1

1,140,000,000

966,000,000

تارا اتوماتیک V4

1,369,000,000

1,166,000,000

هایما اس 5 ( S5 ) پرو

2,045,000,000

1,962,000,000

هایما اس 7 ( S7 ) پرو

2,345,000,000

2,078,000,000

هایما 8 اس ( 8S )

2,730,000,000

به زودی

هایما 7X

2,310,000,000

2,171,000,000

پیکاپ فوتون (اتوماتیک)

3,100,000,000

2,970,000,000

ری را

1,903,000,000

1,501,500,000

لونا برقی GRE

1,600,000,000

توقف فروش

فاو بستیون NAT

1,520,000,000

توقف فروش

دانگ فنگ E70

به زودی

1,011,400,000

قیمت خودروهای سایپا

خودرو

قیمت بازار (تومان)

قیمت نمایندگی (تومان)

سهند S

738,000,000

642,352,000

سهند E اتوماتیک

990,000,000

823,600,000

اطلس S

به زودی

713,650,000

اطلس GL

745,000,000

به زودی

اطلس G

785,000,000

780,309,000

اطلس اتوماتیک

1,015,000,000

968,854,000

ساینا S

665,000,000

504,101,000

ساینا GX دوگانه سوز

745,000,000

609,709,000

ساینا اتوماتیک

853,000,000

671,347,000

کوییک RS

674,000,000

598,979,000

کوییک S

675,000,000

565,909,000

کوییک GX

682,000,000

587,428,000

کوییک GXR (رینگ فولادی)

677,000,000

618,683,000

کوییک GXR

692,000,000

636,135,000

شاهین GL

1,022,000,000

891,827,000

شاهین G (سانروف)

ناموجود

918,609,000

شاهین اتوماتیک GL

1,210,000,000

---

شاهین اتوماتیک G

1,250,000,000

983,226,000

شاهین اتوماتیک پلاس

1,500,000,000

1,222,854,000

پارس نوآ دستی

به زودی

878,460,000

سایپا 151

525,000,000

توقف فروش

سایپا 151 (لاینر)

530,000,000

414,490,000

سایپا 151 (ارتقاء یافته)

---

466,653,000

وانت زامیاد

952,000,000

توقف تولید

وانت زامیاد (رادیال)

957,000,000

توقف تولید

وانت زامیاد گازسوز

908,000,000

توقف تولید

وانت زامیاد گازسوز (رادیال)

913,000,000

توقف تولید

زامیاد اکستند EX

به زودی

981,780,000

زامیاد اکستند EX (دوگانه‌سوز)

به زودی

1,030,700,000

کارون

1,095,000,000

1,133,687,000

چانگان CS35 (مونتاژ)

2,250,000,000

1,944,925,000

چانگان CS55

3,170,000,000

توقف فروش

چانگان CS55 (مونتاژ)

2,900,000,000

2,107,000,000

کرولا (الیت)

3,690,000,000

2,170,000,000

روئوه ERX5

2,950,000,000

1,787,000,000

خودروسازان داخلی طی یک ماه گذشته بار دیگر قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. با این حال، بررسی‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد این اقدام نه‌تنها به تحرک معاملات کمک نکرده، بلکه رکود موجود را عمیق‌تر کرده است. از سوی دیگر، پس از ماه‌ها بحث و بررسی، سرانجام تعرفه‌های پلکانی واردات خودرو در مجلس تصویب شد. اکنون پرسش اصلی این است که با تحولات اخیر، آینده بازار خودرو چه مسیری را طی خواهد کرد؟

 مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، توضیح می‌دهد: از سال ۱۴۰۰ به بعد، رکود تورمی در بازار خودرو شدت بیشتری گرفته و مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی—including تنش‌های سیاسی و تحولات اقتصادی—این روند را تشدید کرده است. به گفته او، یکی از ریشه‌های اصلی رکود، افزایش ریسک‌های اقتصادی است که مستقیماً بر بازار خودرو فشار وارد کرده است.

فرزانه می‌گوید: در شرایطی که دستمزد‌ها با تورم هماهنگ نمی‌شود، اما قیمت تمام‌شده خودرو پیوسته بالا می‌رود، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. تولیدکنندگان داخلی نیز هر سه تا چهار ماه یک بار قیمت جدید اعلام می‌کنند؛ روندی که در خودرو‌های وارداتی نیز تکرار شده و فاصله قیمتی آنها با سنوات گذشته را به‌طور محسوسی افزایش داده است.

مصرف‌کننده تا حدی توان همراهی با رشد قیمت‌ها را دارد

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: توان مصرف‌کننده برای تطبیق با افزایش قیمت‌ها محدود است و از یک سطح مشخص به بعد، انتخاب خریداران از خودرو‌های صفر به سمت خودرو‌های کارکرده تغییر می‌کند. نتیجه این تغییر رفتار، رکود شدیدتر در معاملات خودرو‌های نو است.

افزایش گرایش به خودرو‌های دست‌دوم و طرح‌های اقساطی

به گفته فرزانه، داده‌های میدانی نیز همین روند را تأیید می‌کند. در سال‌های اخیر، بسیاری از خانوار‌ها به دلیل کاهش توان خرید، به سمت خودرو‌های دست‌دوم یا طرح‌های فروش اقساطی شرکت‌ها روی آورده‌اند. این موضوع نشانه‌ای روشن از تضعیف اقتصاد خانوار‌ها و تبدیل‌شدن خرید خودرو صفر به یک هزینه سنگین و حتی غیرممکن برای بخش قابل‌توجهی از جامعه است.

مصرف واقعی بنزین فراتر از برآورد‌های رسمی

فرزانه درباره سه‌نرخی شدن بنزین نیز اشاره می‌کند: سهمیه ۶۰ لیتری یا حتی ۱۰۰ لیتری با نرخ‌های دولتی، برای استفاده روزانه از خودرو کافی نیست؛ موضوعی که نشان می‌دهد مصرف واقعی خودرو‌های داخلی بیش از ۱۶۰ لیتر در ماه است و با آمار‌های رسمی فاصله دارد.

استفاده از ارز تالار دوم، اثر کاهش تعرفه‌ها را تضعیف می‌کند

او درباره اصلاحیه جدید آیین‌نامه واردات خودرو توضیح می‌دهد: گرچه تعرفه واردات برخی خودرو‌های زیر ۱۵۰۰ سی‌سی به ۲۰ درصد کاهش یافته، اما در خودرو‌های با حجم موتور بالاتر تغییر چندانی رخ نداده و تعرفه‌ها همچنان پلکانی و افزایشی است.

فرزانه اضافه می‌کند: خودرو‌های وارداتی تا سقف ۲۰ هزار یورو باید با ارز تالار دوم خریداری شوند؛ ارزی که تنها ۷ تا ۸ درصد ارزان‌تر از نرخ آزاد است. همین موضوع عملاً اثر کاهش تعرفه را خنثی کرده و قیمت خودرو‌های وارداتی را بالا نگه می‌دارد.

شرکت‌ها برای بقا می‌جنگند، نه کاهش قیمت

او درباره خودرو‌های وارداتی جانبازان نیز به مشکلات تخصیص ارز در تالار اول اشاره کرده و می‌گوید: در خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز واردکنندگان ممکن است مجبور به استفاده از «ارز خود» شوند که عملاً معادل نرخ آزاد است.

فرزانه در پایان تأکید می‌کند: با توجه به شرایط اقتصادی و فشار‌های متعدد بر صنعت خودرو، انتظار کاهش قیمت در کوتاه‌مدت واقع‌بینانه نیست. شرکت‌ها بیش از هر چیز تلاش می‌کنند خود را سرپا نگه دارند و همین امر باعث می‌شود احتمال کاهش قیمت بسیار پایین باشد