به گزارش سایت طلا، هواپیمای باری نظامی C-130 ترکیه عصر دیروز سه شنبه در هنگام بازگشت از جمهوری آذربایجان در مرز گرجستان دچار سانحه شده و سقوط کرد که در نتیجه آن 20 پرسنل نظامی آن کشته شدند.
خبرگزاری آپای جمهوری آذربایجان در این خصوص اطلاعاتی از جزئیات ماجرا و نیز احتمالات مطرح شده درباره سقوط این هواپیما را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، هواپیما روز گذشته در فرودگاه گنجه فرود آمده و به مدت دو ساعت در حالت انتظار در آنجا مانده است. خدمه هواپیما در این مدت، نه عرشه هواپیما را ترک کردهاند و نه از محدوده فرودگاه خارج شدهاند.
خدمه این هواپیما، پرسنل تعمیر و نگهداری هواپیماهای اف-16 ترکیه بودند که در رژه نظامی 8 نوامبر در باکو شرکت کرده بودند. آنها قبل از سوار شدن به هواپیما، تمام مراحل و بررسیها را تا کوچکترین جزئیات، مطابق با مقررات امنیتی فرودگاه انجام دادند. این روند همچنین توسط دوربینهای امنیتی فرودگاه ضبط شده است.
در داخل هواپیما هیچگونه ماده یا دستگاه انفجاری وجود نداشته و تنها قطعات یدکی مربوط به جنگندههای F-16 حمل شده است. هواپیمای سانحهدیده مدت زیادی در حال فعالیت بوده و آخرین بار در سال 2020 تعمیر اساسی شده است.
این منبع خاطرنشان کرد: مشاهدات اولیه حاکی از آن است که هیچ نشانهای از برخورد خارجی به بدنه هواپیما وجود ندارد. پس از سقوط هواپیمای جمهوری آذربایجان در 25 دسامبر سال گذشته، بازرسی اولیه به وضوح نشان داد که بدنه هواپیما دارای سوراخهای متعددی است که در اثر ضربه خارجی ایجاد شدهاند. این موضوع باعث شد تا فرضیه هدف قرار گرفتن هواپیما بهعنوان یک گزینه اصلی در نظر گرفته شود.
به همین دلیل، عدم وجود آثار برخورد خارجی بر بدنه C-130، احتمال هدف قرار گرفتن آن را منتفی میکند. حتی اگر فرض کنیم که در داخل هواپیما ماده یا دستگاه انفجاری وجود داشته و منفجر شده باشد، بدنه هواپیمای سانحه دیده حتماً باید آثار انفجار را نشان میداد."
بنابراین، تحقیقات اولیه زمینه تمرکز بر روی دو فرضیه را فراهم میکند. اول، از آنجایی که این هواپیما مدت زیادی در حال خدمت بوده است، ممکن است خوردگی روی بدنه آن ایجاد شده باشد که دلیل جدی برای سقوط هواپیما تحت فشار زیاد در هوا است. لازم به ذکر است که در دهه 1990، یک هواپیمای هرکولس نیروهای مسلح ایالات متحده به همین دلیل سقوط کرد.
فرضیه دوم این است که در هواپیماهای باری، محمولههای حملشده باید مطابق با الزامات مربوطه بهطور محکم ثابت شوند. عدم رعایت این الزامات میتواند باعث جابجایی بار در اثر تلاطم یا عوامل دیگر شود و خسارات جدی در داخل هواپیما ایجاد کند، که این خود میتواند بهتنهایی دلیل کافی برای وقوع سانحه باشد.
لازم به ذکر است که دولت گرجستان نیز در این موضوع حساسیت نشان میدهد.
انتهای پیام/