به گزارش سایت طلا،سرویس قطاری میان قزاقستان و ترکیه راهاندازی شد که میتواند بار را بین این دو کشور ۲۰ الی ۲۵ روزه جابهجا کند.
این درحالیاست که به گزارش اندیشکده ایرانی HETEX، با راهکارهایی مشخص میتوان همین بار را از مسیر ایران در ۱۲ روز جابهجا کرد و سالانه ۲۰۰ میلیوندلاری درآمد معادل نصف زیان کلی شرکت راهآهن به دست آورد.
مسیر آلماتی-استانبول که طرفین دریایخزر را به هم وصل میکند، بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲، دوباره به کانون توجهها برگشت.
تا پیش از آن قزاقستان در حال برنامهریزی عبور بارهای خود از کریدور ریلی ایران بود که بدون عبور از دریایخزر به ترکیه میرفت.
برای عبور از دریا دو بار تخلیه و بارگیری بین قطار و کشتی لازم است. درصورتیکه طبق گزارش HETEX، با منظمکردن قطارهای باری ایران و هماهنگی دستگاههایی همچون راهآهن، گمرک و مرزبانی، مدتزمان جابهجایی غلات، محصولات کشاورزی و تجهیزات صنعتی میان این دو کشور از خاک ایران به ۱۲ روز کاهش مییابد که آن را به کریدوری جذاب برای قزاقها تبدیل میکند.