اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روند بازار ارز معکوس شد

در روزهای اخیر شاهد تقویت دلار در بازارهای جهانی بوده‌ایم که تضعیف شدید نرخ ارزهای اروپایی و طلا را در بازارهای جهانی موجب شد. با این وجود نظرسنجی بلومبرگ از کارشناسان اقتصادی حاکی از کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه پایانی سال 2013 بود.



شمار استخدامیان بخش غیر کشاورزی و نرخ بیکاری آمریکا در ساعت 17 روز جمعه هشت نوامبر انتشار می‌یابد. انتشار این آمارها احتمالا به روشن شدن وضعیت دلار در بازارهای جهانی کمک می‌کند.
قیمت عمده ارزهای پراهمیت برای بازار ایران از جمله دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن، ریال عربستان، درهم امارات، دلار کانادا، دلار استرالیا و لیر ترکیه در بازار آزاد تهران افزایش یافت. بیشترین تغییرات متوجه دلار آمریکا و یورو بوده است. نرخ دلار برای نخستین بار در روزهای اخیر به 3028 تومان رسید. این افزایش نرخ احتمالا تحت تاثیر فضای شکل گرفته حول روز 13 آبان است.
در روزهای گذشته فضای تبلیغاتی سطح شهرها در روزهای منتهی به روز موسوم به «مبارزه با استکبار جهانی»ضد آمریکایی شده بود. برخی فعالان بازار می‌گویند تحت تاثیر این اتفاقات قیمت‌ها در بازار حالتی گرفت که در اصطلاح به آن «سفت شدن قیمت» می‌گویند. یکی از جلوه‌هایی که در چند روز گذشته علیه آمریکا شکل گرفت برگزاری نمایشگاهی در ساختمان ایستگاه متروی توحید بود که از به بن‌بست رسیدن اقتصاد آمریکا سخن می‌گفت. عنوان نمایشگاه
«THE END» بود و در معرفی آن عبارت «نشانه‌های افول آمریکا» به چشم می‌خورد. عنوان انتخابی نام یک آهنگ آمریکایی نیز هست که توسط گروه «THE DOORS» ساخته شده و در آن از پایان همه چیز و عدم استقرار امنیت یا وقوع رویدادی تازه حرف زده می‌شود. در این نمایشگاه آمارهایی نشان داده می‌شد که اوضاع اقتصادی و اجتماعی آمریکا را نامساعد معرفی می‌کرد. فقر، بیکاری، خشونت علیه زنان و کودکان و بزهکاری از جمله مواردی بود که در این نمایشگاه به آنها پرداخته شده بود.
با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت ارز در روزهای جاری مقطعی است و با توجه به برگزاری نشست 5+1 در تهران، قیمت‌ها در چند روز آینده به سطح نرخ‌های هفته گذشته برمی‌گردد. در همین راستا یک کارشناس بازار ارز با اشاره به برخی مباحث سیاسی مطرح شده در چند روز اخیر گفت: برخی افراد مقداری نسبت به این مباحث واکنش نشان داده‌اند و همین مساله موجب افزایش نرخ تقاضا و رشد جزئی قیمت ارز شد. اما حمایت مسوولان عالی نظام از تیم مذاکره‌کننده، در جهت آرام شدن فضای سیاسی و تثبیت مجدد نرخ ارز عمل خواهد کرد.
بازار طلا
مدتی است که قیمت هر گرم طلای خام 18 عیار با کاهش قابل توجهی به 94 تا 98 هزار تومان رسیده است، اما گزارش‌ها از فروش زیورآلات و مصنوعات طلا با نرخ‌های به شدت بالاتر حکایت دارد. به گفته رییس اتحادیه در برخی مناطق شمالی هر گرم زیورآلات و مصنوعات طلایی 200 هزار تومان هم به فروش می‌رسد. او محدوده قیمتی طلای ساخته شده را بین 110 هزار تومان تا 170 هزار تومان اعلام کرد.
احمد وفادار دلیل تفاوت بالای قیمت گرم طلای خام با طلای ساخته شده را مربوط به نرخ کارمزدها دانست و گفت: برخی تولید‌کنندگان طلا از موقعیت کمبود طلای خام در بازار استفاده کرده و نرخ کارمزدها و اجرت را افزایش داده‌اند.
اما محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نظر دیگری دارد و معتقد است: نرخ‌ها بالا نیست، بلکه هزینه‌های ساخت و مالیات بر ارزش افزوده، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.
کشتی‌آرای گفت: هم‌اکنون طلا گرمی 98 هزار تومان است و معمولا اجرت کارها با توجه به هزینه‌ها تعیین می‌شود.
وی افزود: برخی اجناس که به صورت فانتزی طراحی می‌شوند اجرت بالاتری دارد و همه این موارد به اضافه هفت درصد سود و 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده، رقم بالایی می‌شود.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: معمولا در طلافروشی‌ها میزان اجرت‌ها به صورت دسته‌بندی نوشته شده‌است، مثلا اجرت النگوی تراش خورده لوکس 15 هزار تومان است، این رقم به قیمت طلا اضافه می‌شود، در کنار آن باید هفت درصد سود و 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده قیمت نهایی هر گرم طلا ساخته شده را تشکیل دهد. او نتیجه گرفت: دلیل بالا بودن قیمت هر گرم طلای ساخته‌شده و خام به اجرت و مالیات‌های دریافتی باز می‌گردد.
مقاومت سکه
روز گذشته، بازار سکه بر تثبیت قیمت‌ها پافشاری کرد و حتی از تغییرات پردامنه نرخ ارز تاثیر نپذیرفت. نرخ ربع سکه و نیم سکه در بازار تهران ثابت ماند و سکه طرح جدید افزایش پنج هزار تومانی را تجربه کرد.
اما در مورد قیمت جهانی طلا می‌توان به روند کاهشی روزهای اخیر اشاره کرد. دیروز در شروع کار بازارها قیمت طلا برای ششمین روز متوالی کاهش اندکی را تجربه کرد(گرچه در ادامه میزان افت را کمی جبران کرد)، و توجه‌ها را به سمت نگرانی از تغییر در سیاست محرک پولی جلب کرد. گرچه فدرال رزرو در نشست اخیر خود اعلام کرد که به سیاست محرک پولی ادامه خواهد داد، کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی همچنان نگران متوقف شدن بخشی از محرک پولی 85 میلیارد دلاری طی ماه‌های آینده هستند. این مساله موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا شده است. به‌علاوه نتایج تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو نیوز از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا طی هفته پیش رو کاهش خواهد داشت.
آمارهای مربوط به وضعیت کسری بودجه آمریکا نیز توجه برخی از کارشناسان را به منظور توضیح علت کاهش قیمت طلا به خود جلب کرد. آنها معتقدند که انتشار آمارهای مزبور در ماه سپتامبر تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا داشته است. بر این اساس وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که کسری بوجه این کشور در دولت اوباما در چهار سال گذشته روندی نزولی داشته و سرعت روند نزولی کسری بودجه آمریکا در سال‌های اخیر پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است.
رویدادهای مهم
امروز تکلیف نرخ سود روشن می‌شود. به اعتقاد برخی کارشناسان، بخشی از مشکلات اقتصادی ایران از پایین نگه‌داشتن نرخ سود در سال‌های اخیر ناشی می‌شود. آنها بارها نسبت به فاصله موجود میان سود بانکی و تورم هشدار داده بودند. به منظور کارکرد مناسب اقتصادی لازم است که نرخ سود بانکی، کمی ازنرخ تورم بالاتر باشد، اما چند سالی است که نرخ تورم چیزی حدود 20 درصد از نرخ سود بانکی بالاتر است. تصمیماتی که امروز توسط شورای پول و اعتبار اتخاذ می‌شود؛ احتمالا هجوم نقدینگی به سمت بانک‌ها را به دنبال خواهد داشت و بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد