سایت خبری طلا

گره‌گشایی قضایی از پرونده کثیرالشاکی «رامک خودرو»

منبع: ایرنا


رئیس کل دادگستری استان تهران از پرداخت ۴۴ میلیارد تومان به شکات و مالباختگان پرونده کثیرالشاکی موسوم به «رامک‌خودرو» خبر داد.


به گزارش سایت طلا ، از دادگستری کل استان تهران، علی القاصی‌مهر در نشست شورای معاونان دادگستری کل استان تهران افزود: پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان یکی از چالش‌های اصلی دادگستری کل استان تهران است و عدم اقدام به‌موقع، عدم نظارت‌های موثر و عدم پاسخگویی مطلوب از سوی برخی از دستگاه‌ها سبب تسهیل وقوع جرایمی می‌شود که در قالب پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان در دستگاه قضایی نمود پیدا می‌کند.

وی از جمله موانع و معضلات اساسی در مسیر رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان را «عدم پاسخ‌گویی» و «عدم مسئولیت‌پذیری»برخی از دستگاه‌ها و نهادهایی دانست که در قبال این نوع از پرونده‌ها دارای مسئولیت و ماموریت هستند.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان حقوق جمعیت زیاد و قابل توجهی تضییع شده که چشم امید آن‌ها به عدلیه است؛ بنابراین همه ما در مقام قضاوت، در قبال حقوق مردم مسئولیت داریم و نباید اجازه دهیم که امید آن‌ها به دستگاه قضایی تبدیل به یاس شود.

وی خطاب به مدیران واحدها و مجتمع‌های قضایی تاکید کرد تا از عادی‌انگاری پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان به‌جد پرهیز کنند.

القاصی مهر به اقدامات و پیگیری‌های مجدانه مدیران و مسئولان قضایی در مورد یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی اشاره کرد و گفت: در ابتدای امر، شکات این پرونده گلایه‌های بسیاری داشتند؛ اما زمانی‌که تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان قضایی را مشاهده کردند، خود به این نتیجه رسیدند که عدلیه نسبت به حقوق آن‌ها دغدغه‌مند است و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

وی به ضرورت به‌روز کردن شناسنامه پرونده‌های کثیرالشاکی به‌طور مستمر و پیوسته تاکید کرد و در عین حال اولویت‌گذاری در خصوص این نوع از پرونده‌ها را یک ضرورت دانست.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر این گزاره که مسئولیت مستقیم پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان چه در مرحله دادسرا و چه در مرحله دادگاه با قاضی پرونده و رئیس مجتمع یا رئیس واحد قضایی مربوطه است، گفت: مدیران واحدها و مجتمع‌های قضایی مکلف و مسئولند که در جهت پیشبرد امورات پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان با حفظ اصل استقلال قضایی در کنار و همراه قاضی رسیدگی‌کننده باشند.

القاصی مهر با اشاره به معطل ماندن بخش قابل توجهی از پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان به‌دلیل مساله کارشناسی اظهار داشت: تشکیل جلسات مستمر با اصحاب دخیل در این نوع از پرونده‌ها از جمله ضابطان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه، در حل موانع و مشکلات موجود در این پرونده‌ها بسیار موثر است.

رئیس کل دادگستری استان تهران بر اینکه ظرفیت مدیریت مجموعه قضایی استان تهران به‌منظور حل مشکلات موجود در پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان در کنار قضات قرار دارد، تاکید کرد.

وی در ادامه ضرورت پاسخ‌گو بودن به مراجعان از سوی مدیران واحدها و مجتمع‌های قضایی را یادآور شد و در عین حال بر برگزاری مستمر و منظم جلسات ملاقات مردمی تاکید کرد.

القاصی مهر با بیان اینکه در هر مجتمع و واحد قضایی که بیشترین پاسخ‌گویی و ملاقات مردمی را دارد، کمترین میزان مشکل وجود دارد، اظهار داشت: پاسخ‌گو بودن مدیران واحدها و مجتمع‌های قضایی، فهم دقیق مسائل و مشکلات پرونده را در پی خواهد داشت و این امر به تصمیم‌گیری درست و دقیق در پرونده‌ها کمک خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه پاسخ‌گویی به مراجعان از سیاست‌های اصلی عدلیه در دوره «تحول و تعالی» محسوب می‌شود، گفت: از جمله دستاوردهای حاصل از استماع بدون واسطه سخنان مراجعان، اشراف پیدا کردن نسبت به عملکرد مجموعه است؛ چرا که بعضا در یک مجتمع و واحد قضایی بیشترین گلایه و اعتراض متوجه یک شعبه است که جای آسیب‌شناسی و بررسی دارد و باید از سوی مدیران قضایی مورد توجه قرار گیرد.

همکاری بانک‌ها در مواردی که اموال در رهن آن‌هاست، بسیار کم و ناچیز است

حاجی رضا شاکرمی، قائم مقام دادگستری کل استان تهران نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی درباره پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان در استان تهران گفت: پرونده‌های کثیرالشاکی، پرونده‌هایی هستند که بیش از ۲۰ شاکی دارند.

قائم مقام دادگستری کل استان تهران از جمله مشکلات و چالش‌های موجود در پرونده‌های کثیرالشاکی را عدم طرح شکایت شاکیان در یک مرحله، عدم امکان تجمیع آرا در مرحله اجرا، متواری شدن برخی از متهمان و عدم استرداد آن‌ها به‌لحاظ عدم وجود قراردادهای بین‌المللی و عدم دسترسی به آن‌ها، عدم امکان شناسایی کلیه اموال متهمان و یا انتقال اموال به بستگان و خویشان خود و به‌طور کلی به اشخاص ثالث و عدم همکاری موثر بانک‌ها برای فروش اموال ذکر کرد.

وی با بیان اینکه همکاری بانک‌ها در مواردی که اموال در رهن آن‌هاست، بسیار کم و ناچیز است، گفت: در پرونده رامک خودرو یک هزار و ۳۲۷ نفر در مراحل مختلف شکایت کردند که حسب دستور رئیس کل دادگستری استان تهران پیگیری‌های ویژه‌ای صورت گرفت و همه پرونده‌های کیفری در مورد این موضوع، که منتهی به‌صدور حکم شده‌اند، با اجرای‌حکم مختومه شده‌اند.

بیشترین مشکلات در حوزه رمزارزها، تعاونی‌ها و خودروها است

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست با بیان اینکه از جمله مشکلات اساسی در پرونده‌های کثیرالشاکی، موضوع کارشناسی است، اظهار کرد: بیشترین مشکلات در حوزه رمزارزها، تعاونی‌ها و خودروها است و در ابتدای امر ضرورت دارد تا از تشکیل چنین پرونده‌هایی جلوگیری به‌عمل آید.

دادستان تهران به ضرورت رسیدگی تخصصی به پرونده‌های کثیرالشاکی و اختصاص شعب تخصصی در محاکم حقوقی و کیفری برای رسیدگی دقیق به این پرونده‌ها تاکید کرد.