اونس طلا2199.34
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

مدیرکل آژانس اتمی: ایران تاکنون سلاح هسته‌ای تولید نکرده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی اظهاراتی در پارلمان اروپا تصریح کرد که ایران تاکنون سلاح اتمی نساخته است.

به گزارش سایت طلا،رافائل گروسی با طرح این ادعا که ایران تاکنون مواد لازم برای ساخت چندین سلاح‌ هسته‌ای انباشته است، عنوان کرد که تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی باید از سر گرفته شود.

وی که امیدوار است در ماه آینده میلادی در ارتباط با مسائل ادعایی پادمانی به ایران سفر کند در سخنانی که فرازهایی از آن در منابع خبری خارجی منتشر شد تصریح کرد که ایران سلاح اتمی تولید نکرده است.

مدیرکل آژانس با این حال در اظهاراتی تحریک آمیز ادعا کرد که غرب باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از این مساله دوبرابر کند.

گروسی در این جلسه همچنین عنوان کرد که ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد و یک هزار کیلوگرم با خلوص ۲۰ درصد در اختیار دارد. او با بیان این ادعا که برجام به یک پوسته خالی تبدیل شده است به نمایندگان پارلمان اروپا گفت که هیچ‌کس برجام را «مرده» اعلام نکرده «اما هیچ تعهدی از آن دنبال نمی‌شود و... همه حد و مرزهایی که در برجام وجود داشته، تاکنون چندین بار نقض شده است».

وی افزود: به نظرم برای این موضوع و سایر مسائلی که توضیح دادم، به منظور انجام گفت‌وگوهای سیاسی مورد نیاز، در فوریه به تهران برگردم. مدیرکل آژانس ابراز امیدواری کرد که در جریان سفرش به ایران، پیشرفت‌هایی در زمینه مسائل ادعایی پادمانی حاصل شود.

گروسی که به بروکسل سفر کرده است طی روزهای گذشته با مقام‌های اروپایی درباره ایران و اوکراین رایزنی کرده است. او روز دوشنبه به دعوت وزیر امور خارجه اتریش در نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا شرکت کرد. وی همچنین در پارلمان اروپا حاضر شد و توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت اجرای برجام و شرایط نیروگاه‌های اوکراین ارائه داد.

مدیرکل آژانس دیروز در نشست با خبرنگاران به تدابیر جبرانی ایران در توافق هسته‌ای اشاره و عنوان کرد: «میزان اجرای تعهدات ایران در برجام به صفر رسیده است. اما باید این را عرض کنم که آن ها این را اعلام کرده‌اند. آنها گفته‌اند که به دلیل خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ، به هیچ کدام از محدودیت‌های هسته‌ای تعریف شده در برجام پایبند نیستند.»

وی ادعا کرد که درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب توافقات پادمانی هم تصویر پیچیده‌ای وجود دارد. «آن‌ها به شماری از تعهداتشان عمل می‌کنند اما هنوز نسبت به شفاف‌سازی‌های مهم به ما بدهکار هستند.»

به گزارش سایت طلا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

این در حالیست که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این باره تصریح کرد: «هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ایران با آژانس برقرار است و آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است که باید برنامه، محتوا و اهداف سفر تعیین شود و به محض نهایی شدن برنامه حتما انجام خواهد شد.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد